Tråden for dumme spørsmål.

eikeflis i cider: er det noen som har testet og vil dele fremgangsmåten? Mengde/tid/forarbeid/suksess?
Det er nok mange måter å gjøre det på. Jeg har brukt "te" på eikeflis:

Til 25 liter: 1,75 dl fransk mellomrøstet eikeflis i et reint og desinfisert syltetøyglass. Kok opp vann, hell på glasset (ca. 80 grader). La det stå over natta.

Har brukt dette til å lage "fatpreg" på lyst lagerøl, også. Synes det blir veldig godt.

Tror heller jeg tørrhumler med bringebær om jeg gjør noe sånn. Er jo altfor sterkt også.

Laktose var en god ide, kanskje. Har en kg jeg ikke aner hvordan jeg skal bruke.

Hva er litt til 25L? 300g?
Da bllir den vel enda sterkere og neppe noe søtere etter at gjæra har spist opp sukkeret i bringebæra i tillegg.

Da bllir den vel enda sterkere og neppe noe søtere etter at gjæra har spist opp sukkeret i bringebæra i tillegg.
SG ved siste måling var 1.002, blir ikke overrasket om det ender på 1.000.

Bringebær hadde en sg på 1.040 siste jeg målte. Det er lavere enn 1.054 som det var på ølet. Det er en del væske i denne slik at jeg tror totalen blir litt lavere. Laktose må jo kokes i væske slik at, den totale væskemengden bør dra ned ABV. Bringebær synes jeg gir en søtlig sødme, selv utgjæret.

SG ved siste måling var 1.002, blir ikke overrasket om det ender på 1.000.

Bringebær hadde en sg på 1.040 siste jeg målte. Det er lavere enn 1.054 som det var på ølet. Det er en del væske i denne slik at jeg tror totalen blir litt lavere. Laktose må jo kokes i væske slik at, den totale væskemengden bør dra ned ABV. Bringebær synes jeg gir en søtlig sødme, selv utgjæret.
Kjør på med bringebær, det blir digg. Men ikke la det ligge for lenge (om du bruker hele bær), det trekkes ut tanniner fra skinnet som gir en ubehagelig beskhet. Jeg ville most bærene, og gitt det en mnd.
Brett kan renske opp turbiditet, hvis du vil ha klart øl. Du kan jo kjøre på med litt maltodekstrin (brew body) så brett’n får noe å feste på, så vil den etterhvert gomle videre på annet den finner. Hvis du vil gi den tid til å utvikle litt funk. Roeselaire, eller suburban brett, (lettere å oppdrive), passer bra med rød frukt.
Skal du bruke lys («fleshy») frukt, er Where da Funk (Omega) fin, gir masse fersken, mango, tropisk.

Kjør på med bringebær, det blir digg. Men ikke la det ligge for lenge (om du bruker hele bær), det trekkes ut tanniner fra skinnet som gir en ubehagelig beskhet. Jeg ville most bærene, og gitt det en mnd.
Det ble ikke bringebær, Coop hadde fryste skogsbær til 50% og gjerrigknarken tok overhånd. Kjøpte vel 3 kg av disse.

Ville Blåbær 30%, Bjørnebær 25%, Rips 20%, Bringebær 15% og Solbær 10%.

De gangene jeg har brukt bær har jeg plassert de i et par store humle poser, spritet hendene godt og most i et omstikingskar.

Brett kan renske opp turbiditet, hvis du vil ha klart øl. Du kan jo kjøre på med litt maltodekstrin (brew body) så brett’n får noe å feste på, så vil den etterhvert gomle videre på annet den finner. Hvis du vil gi den tid til å utvikle litt funk.
Må sjekke om den lokale pusheren har maltodekstrin. Antar det skal kokes og tilsettes omstikingskar.

Hvor lang tid? Håper dette kan stå på et standard plastkar.

Roeselaire, eller suburban brett, (lettere å oppdrive), passer bra med rød frukt.
Blir ikke rødere enn de jeg har kjøpt.

Petit har ikke. Kun strømmen som har denne nå? Eller finnes andre varianter?
Hva er fermentis sin?

Det ble ikke bringebær, Coop hadde fryste skogsbær til 50% og gjerrigknarken tok overhånd. Kjøpte vel 3 kg av disse.

Ville Blåbær 30%, Bjørnebær 25%, Rips 20%, Bringebær 15% og Solbær 10%.

De gangene jeg har brukt bær har jeg plassert de i et par store humle poser, spritet hendene godt og most i et omstikingskar.

Må sjekke om den lokale pusheren har maltodekstrin. Antar det skal kokes og tilsettes omstikingskar.

Hvor lang tid? Håper dette kan stå på et standard plastkar.

Blir ikke rødere enn de jeg har kjøpt.

Petit har ikke. Kun strømmen som har denne nå? Eller finnes andre varianter?
Hva er fermentis sin?
Brewshop har jo BR-8, den har det jo grei selv om postbudet trasker langs den blå siden av termometeret :D men det er jo en brux med endel funk,vist nok. Hvis du er ok med litt fjøs, er den kanskje ett godt valg? Har ikke testa den selv.

Brewshop har jo BR-8, den har det jo grei selv om postbudet trasker langs den blå siden av termometeret :D men det er jo en brux med endel funk,vist nok. Hvis du er ok med litt fjøs, er den kanskje ett godt valg? Har ikke testa den selv.
Var innom pusheren og fikk 500g maltodekstrin.

BR-8 eller annen brett gjør det ølet surt?

Må jeg evt tilsette Lactobacillus i tillegg?
Kan Lactobacillus nyttiggjøre seg maltodekstrin?

Var innom pusheren og fikk 500g maltodekstrin.

BR-8 eller annen brett gjør det ølet surt?

Må jeg evt tilsette Lactobacillus i tillegg?
Kan Lactobacillus nyttiggjøre seg maltodekstrin?
Du må ha lactobacillus for å surne, (eller tilsette laktol). LB spiser (nesten) det samme som brett, og trenger ikke mye mat. Hvor mange IBU har du?

Du må ha lactobacillus for å surne, (eller tilsette laktol). LB spiser (nesten) det samme som brett, og trenger ikke mye mat. Hvor mange IBU har du?
Dersom jeg ikke trekker fra alderstap 22 i IBU. Dersom jeg skal stole på humletap kalkulatoren er det 19 IBU.

Har lest litt på milkthefunk og er par andre sider.

Ser at det er mulig å syrne med lacto også etter gjæring. Men det er litt mindre sikkert. IBU er en faktor. Min IBU er i overkant. Noen lacto stamme mer tolerante enn andre. Har en boks med Probimage, med Lactobacillus plantarum. Har ikke funnet ut hvordan disse er i forhold til IBU.

Pedio kan også være en mulighet. I stedet for å kjøpe BR-8 er det en mulighet å en flaske på polet og tilsette bunnfallet?
Vet Orval har blitt brukt på denne måten men den har ikke noen lokale pol. Hvilke andre finnes? Er det noen med Pedio?

Om jeg blander kokt maltodekstrin og moste bær får jeg ca 5 liter. Jeg kan syrne dette med lacto før jeg tilsetter ølet og brett (pedio). Da vil også IBU senkes til 17.

Plantarum tåler ikke humle, absolutt maks er vel rundt 5 IBU men den jobber dårligere allerede da. Alle lambic/gueuze har både brett og pedio som syrner selv med en del bitterhet men beregn god tid! Tilquin eller 3F er lett å få tak i på polet.

Plantarum tåler ikke humle, absolutt maks er vel rundt 5 IBU men den jobber dårligere allerede da.
Alternativ å syrne en blanding av bærsaft og maltodekstrin før jeg tilsetter øl, brett og pedio?

Ingen problemer med å la denne stå noen måneder. Plastkarene skal uansett kastes nå.

Bør også most frukt fjernes slik @Petter Mandt forslår etter en måned?
Alle lambic/gueuze har både brett og pedio som syrner selv med en del bitterhet men beregn god tid! Tilquin eller 3F er lett å få tak i på polet.
Ser hva de har.

Alle lambic/gueuze har både brett og pedio som syrner selv med en del bitterhet men beregn god tid! Tilquin eller 3F er lett å få tak i på polet.
Tilquin var ikke enkel å få tak i.

Med kun 3 dagers leveringstid har jeg bestilt Orval, Lindemans Oude Gueuze og 3F Oude Kriek. Orval har brett som skal kunne brukes. De 2 andre bakterier og brett. I følge denne.

Satser på at det holder å pitche bunnslammet i disse flaskene.

Koster litt mer enn å bestille BR-8, når jeg får kvalitetsøl på kjøpet var dette valget uvanlig enkelt.

Alternativ å syrne en blanding av bærsaft og maltodekstrin før jeg tilsetter øl, brett og pedio?

Ingen problemer med å la denne stå noen måneder. Plastkarene skal uansett kastes nå.

Bør også most frukt fjernes slik @Petter Mandt forslår etter en måned?

Ser hva de har.
Ikke alt skinn trenger fjernes, med kirsebær vil man gjerne at til og med steinene brytes (litt) ned, så det lekker ut litt blåsyre som gir den deilige marsipan-tonen en god kriek gjerne skal ha. Og for blåbær bør du forsøke få med mest mulig smak fra skinnet, (det er der «blåbærpreget» finnes. Men skall fra bringebær gir beskhet over tid. Det har jeg smertelig erfart etter å ha lagret 12l framboise (med 4 kg «hele» (krystede) bær i 6 mnd. Må tømme ut ca 20 flasker … når jeg får tid.
Kan være at bjørnebær har samme problem? De er vel beslekta.

Ikke alt skinn trenger fjernes, med kirsebær vil man gjerne at til og med steinene brytes (litt) ned, så det lekker ut litt blåsyre som gir den deilige marsipan-tonen en god kriek gjerne skal ha. Og for blåbær bør du forsøke få med mest mulig smak fra skinnet, (det er der «blåbærpreget» finnes. Men skall fra bringebær gir beskhet over tid. Det har jeg smertelig erfart etter å ha lagret 12l framboise (med 4 kg «hele» (krystede) bær i 6 mnd. Må tømme ut ca 20 flasker … når jeg får tid.
Kan være at bjørnebær har samme problem? De er vel beslekta.
Smakte i dag. Tror i grunn dette er domat. Men kjører maltodekstrin og brett slurrry. Lar stå ett år. Dersom det er ok, vil jeg vurdere å tilsette bær. Dropper bær i første omgang.

Tilbake
Topp