Tråden for dumme spørsmål.

Brewshop har jo BR-8, den har det jo grei selv om postbudet trasker langs den blå siden av termometeret :D men det er jo en brux med endel funk,vist nok. Hvis du er ok med litt fjøs, er den kanskje ett godt valg? Har ikke testa den selv.
Var innom pusheren og fikk 500g maltodekstrin.

BR-8 eller annen brett gjør det ølet surt?

Må jeg evt tilsette Lactobacillus i tillegg?
Kan Lactobacillus nyttiggjøre seg maltodekstrin?
 
Var innom pusheren og fikk 500g maltodekstrin.

BR-8 eller annen brett gjør det ølet surt?

Må jeg evt tilsette Lactobacillus i tillegg?
Kan Lactobacillus nyttiggjøre seg maltodekstrin?
Du må ha lactobacillus for å surne, (eller tilsette laktol). LB spiser (nesten) det samme som brett, og trenger ikke mye mat. Hvor mange IBU har du?
 
Du må ha lactobacillus for å surne, (eller tilsette laktol). LB spiser (nesten) det samme som brett, og trenger ikke mye mat. Hvor mange IBU har du?
Dersom jeg ikke trekker fra alderstap 22 i IBU. Dersom jeg skal stole på humletap kalkulatoren er det 19 IBU.


Har lest litt på milkthefunk og er par andre sider.

Ser at det er mulig å syrne med lacto også etter gjæring. Men det er litt mindre sikkert. IBU er en faktor. Min IBU er i overkant. Noen lacto stamme mer tolerante enn andre. Har en boks med Probimage, med Lactobacillus plantarum. Har ikke funnet ut hvordan disse er i forhold til IBU.

Pedio kan også være en mulighet. I stedet for å kjøpe BR-8 er det en mulighet å en flaske på polet og tilsette bunnfallet?
Vet Orval har blitt brukt på denne måten men den har ikke noen lokale pol. Hvilke andre finnes? Er det noen med Pedio?

Om jeg blander kokt maltodekstrin og moste bær får jeg ca 5 liter. Jeg kan syrne dette med lacto før jeg tilsetter ølet og brett (pedio). Da vil også IBU senkes til 17.
 
Plantarum tåler ikke humle, absolutt maks er vel rundt 5 IBU men den jobber dårligere allerede da. Alle lambic/gueuze har både brett og pedio som syrner selv med en del bitterhet men beregn god tid! Tilquin eller 3F er lett å få tak i på polet.
 
Plantarum tåler ikke humle, absolutt maks er vel rundt 5 IBU men den jobber dårligere allerede da.
Alternativ å syrne en blanding av bærsaft og maltodekstrin før jeg tilsetter øl, brett og pedio?

Ingen problemer med å la denne stå noen måneder. Plastkarene skal uansett kastes nå.

Bør også most frukt fjernes slik @Petter Mandt forslår etter en måned?
Alle lambic/gueuze har både brett og pedio som syrner selv med en del bitterhet men beregn god tid! Tilquin eller 3F er lett å få tak i på polet.
Ser hva de har.
 
Alle lambic/gueuze har både brett og pedio som syrner selv med en del bitterhet men beregn god tid! Tilquin eller 3F er lett å få tak i på polet.
Tilquin var ikke enkel å få tak i.

Med kun 3 dagers leveringstid har jeg bestilt Orval, Lindemans Oude Gueuze og 3F Oude Kriek. Orval har brett som skal kunne brukes. De 2 andre bakterier og brett. I følge denne.

Satser på at det holder å pitche bunnslammet i disse flaskene.

Koster litt mer enn å bestille BR-8, når jeg får kvalitetsøl på kjøpet var dette valget uvanlig enkelt.
 
Alternativ å syrne en blanding av bærsaft og maltodekstrin før jeg tilsetter øl, brett og pedio?

Ingen problemer med å la denne stå noen måneder. Plastkarene skal uansett kastes nå.

Bør også most frukt fjernes slik @Petter Mandt forslår etter en måned?

Ser hva de har.
Ikke alt skinn trenger fjernes, med kirsebær vil man gjerne at til og med steinene brytes (litt) ned, så det lekker ut litt blåsyre som gir den deilige marsipan-tonen en god kriek gjerne skal ha. Og for blåbær bør du forsøke få med mest mulig smak fra skinnet, (det er der «blåbærpreget» finnes. Men skall fra bringebær gir beskhet over tid. Det har jeg smertelig erfart etter å ha lagret 12l framboise (med 4 kg «hele» (krystede) bær i 6 mnd. Må tømme ut ca 20 flasker … når jeg får tid.
Kan være at bjørnebær har samme problem? De er vel beslekta.
 
Ikke alt skinn trenger fjernes, med kirsebær vil man gjerne at til og med steinene brytes (litt) ned, så det lekker ut litt blåsyre som gir den deilige marsipan-tonen en god kriek gjerne skal ha. Og for blåbær bør du forsøke få med mest mulig smak fra skinnet, (det er der «blåbærpreget» finnes. Men skall fra bringebær gir beskhet over tid. Det har jeg smertelig erfart etter å ha lagret 12l framboise (med 4 kg «hele» (krystede) bær i 6 mnd. Må tømme ut ca 20 flasker … når jeg får tid.
Kan være at bjørnebær har samme problem? De er vel beslekta.
Smakte i dag. Tror i grunn dette er domat. Men kjører maltodekstrin og brett slurrry. Lar stå ett år. Dersom det er ok, vil jeg vurdere å tilsette bær. Dropper bær i første omgang.
 
Noen her inne som har det "nye" lokket til fermzilla tankene? Jeg lurer rett å slett på om den hvite pakningen kan tas av for evt vask eller om den nå er limt fast? Tør jo ikke smøre med CIP film om den ikke skal kunne tas av.
Screenshot_20230321_144759_com.android.chrome.jpg
 
Kjekt at de kommer med slikt lokk! Da blir det ennå enklere å tørrhumle uten nerver for O2..
Står jo at det følger med lokk, klemme og pakning, så den er nok løs.
 
Kjekt at de kommer med slikt lokk! Da blir det ennå enklere å tørrhumle uten nerver for O2..
Står jo at det følger med lokk, klemme og pakning, så den er nok løs.
Var nettopp tilsetninger som gjorde at jeg kjøpte det lokket, blir nok ikke å kjøpe en hopbong med det første(eller noen gang), men har fått sansen for å tørrhumle under kald kræsj, så med dette lokket kan jeg tørrhumle med lavt trykk på sodaflasken :)

Ja det står pakning, men jeg tror det er pakningen til tri clampen, jeg tenker på den hvite pakningen/o-ringen som tetter mellom lokk og fermzilla halsen.. Syns den satt rimelig mye hardere en den originale svarte, så turte ikke bruke makt sånn i tilfellet den ikke skal tas av..

Som i såfall er synd for de lokkene til fermzilla er tungvindt å ta av uten at de smøres med CIP film, men jeg tror
også det vil være vanskelig å fjerne CIP filmen ved vask med mindre den er mulig å ta av.

Jeg oppdaterer mitt eget innlegg med svaret jeg fikk hos Ølbrygging.no :)

"Pakningen er utbyttbar, så den kan tas av, men den sitter som du sier hardt på, så det er jo
mulig at den kan ta skade av å bli tatt av og på etter hvert bruk.


Hva med å bare smøre på yttersiden av pakningen. Den skal i teorien ikke bli så veldig skitten der den sitter :)"
 
Sist redigert:
Har noen undersøkt hvor ren CO2 (fra AGA) er? Jeg tenker spesifikt på oksygen»forurensning» … AGA skriver «>99.7% CO2», men her er jo «>» åpen for spekulasjon, samt hva er de resterende «<0.3%»ene? Luft?
I fall hvis det er 0.06% oksygen, hvor mye metabisulfitt skal til for å binde det opp?
 
Har noen undersøkt hvor ren CO2 (fra AGA) er? Jeg tenker spesifikt på oksygen»forurensning» … AGA skriver «>99.7% CO2», men her er jo «>» åpen for spekulasjon, samt hva er de resterende «<0.3%»ene? Luft?
I fall hvis det er 0.06% oksygen, hvor mye metabisulfitt skal til for å binde det opp?
Jeg har ikke et direkte svar på spørsmålet ditt, men jeg har brukt utrangerte brannslukningsaparater til all karbonering og tapping i et par år nå, har aldri hatt problem med oksidering. Til og med neipaen er like fin etter flere måneder på fat.
Edit: poenget mitt er at den CO2en er iallefall ikke renere en Aga sin, heller dårligere.
 
Har noen undersøkt hvor ren CO2 (fra AGA) er? Jeg tenker spesifikt på oksygen»forurensning» … AGA skriver «>99.7% CO2», men her er jo «>» åpen for spekulasjon, samt hva er de resterende «<0.3%»ene? Luft?
I fall hvis det er 0.06% oksygen, hvor mye metabisulfitt skal til for å binde det opp?
For noen år siden var det litt greier i media vedr. næringsmiddel-godkjent CO2. Det finnes en tråd her på forumet vedr. dette et sted.
Synes å huske at det var folk med greie på dette som mente at all CO2 i Norge kommer fra mer eller mindre samme sted...
Hvorvidt vi som hjemmebryggere uten særdeles kostbart måleutstyr kan måle (glem 'smake') forskjellen er liten...
 
Står å lager starter til en Weiss, og setter lokket på kjelen som jeg pleier, har den nesten på kok i ca. 15 min. Så slår det meg er det bra å lage starter med lokket på? Skal den avdampes som ellers når man koker, og tar den med seg usmaker videre i prosessen?
 
Står å lager starter til en Weiss, og setter lokket på kjelen som jeg pleier, har den nesten på kok i ca. 15 min. Så slår det meg er det bra å lage starter med lokket på? Skal den avdampes som ellers når man koker, og tar den med seg usmaker videre i prosessen?
Det spiller ingen rolle – starterølet bør dekanteres bort før man pitcher gjæren. Det smaker uansett ikke godt.
 
Jeg har satt en eplesider og på SG 0,998 brukt Campden og Sorbistat i anbefalt dose (1g pr 10l). Ettersøtet med eplejuice etter en ukes tid. Nå ser jeg jaggu at SG har sunket fra 1.010 til 1.008 en uke etter søtningen. Tankene står i et rom med 14 stabile grader. Er det mulig å tilsette mer gjærstopp eller er det andre tiltak som trengs her?
 
Sist redigert:
Jeg har satt en eplesider og på SG 0,998 brukt Campden og Sorbistat i anbefalt dose (1g pr 10l). Ettersøtet med eplejuice etter en ukes tid. Nå ser jeg jaggu at SG har sunket fra 1.010 til 1.008 en uke etter søtningen. Tankene står i et rom med 14 stabile grader. Er det mulig å tilsette mer gjærstopp eller er det andre tiltak som trengs her?
Jeg pleier å bruke 2g/10l (av hver). Du kan etterfylle. Men man bør samme hva oppbevare det kaldere. Nature will find a way.
 
Tilbake
Topp