Var nettopp tilsetninger som gjorde at jeg kjøpte det lokket, blir nok ikke å kjøpe en hopbong med det første(eller noen gang), men har fått sansen for å tørrhumle under kald kræsj, så med dette lokket kan jeg tørrhumle med lavt trykk på sodaflaskenKjekt at de kommer med slikt lokk! Da blir det ennå enklere å tørrhumle uten nerver for O2..
Står jo at det følger med lokk, klemme og pakning, så den er nok løs.
Jeg har ikke et direkte svar på spørsmålet ditt, men jeg har brukt utrangerte brannslukningsaparater til all karbonering og tapping i et par år nå, har aldri hatt problem med oksidering. Til og med neipaen er like fin etter flere måneder på fat.Har noen undersøkt hvor ren CO2 (fra AGA) er? Jeg tenker spesifikt på oksygen»forurensning» … AGA skriver «>99.7% CO2», men her er jo «>» åpen for spekulasjon, samt hva er de resterende «<0.3%»ene? Luft?
I fall hvis det er 0.06% oksygen, hvor mye metabisulfitt skal til for å binde det opp?
For noen år siden var det litt greier i media vedr. næringsmiddel-godkjent CO2. Det finnes en tråd her på forumet vedr. dette et sted.Har noen undersøkt hvor ren CO2 (fra AGA) er? Jeg tenker spesifikt på oksygen»forurensning» … AGA skriver «>99.7% CO2», men her er jo «>» åpen for spekulasjon, samt hva er de resterende «<0.3%»ene? Luft?
I fall hvis det er 0.06% oksygen, hvor mye metabisulfitt skal til for å binde det opp?
Det spiller ingen rolle – starterølet bør dekanteres bort før man pitcher gjæren. Det smaker uansett ikke godt.Står å lager starter til en Weiss, og setter lokket på kjelen som jeg pleier, har den nesten på kok i ca. 15 min. Så slår det meg er det bra å lage starter med lokket på? Skal den avdampes som ellers når man koker, og tar den med seg usmaker videre i prosessen?
Godt å høre, da gjør jeg ingen endringer, kona er ikke så glad i vørterlukta, det kan jeg ikke skjønne..Det spiller ingen rolle – starterølet bør dekanteres bort før man pitcher gjæren. Det smaker uansett ikke godt.
Jeg pleier å bruke 2g/10l (av hver). Du kan etterfylle. Men man bør samme hva oppbevare det kaldere. Nature will find a way.Jeg har satt en eplesider og på SG 0,998 brukt Campden og Sorbistat i anbefalt dose (1g pr 10l). Ettersøtet med eplejuice etter en ukes tid. Nå ser jeg jaggu at SG har sunket fra 1.010 til 1.008 en uke etter søtningen. Tankene står i et rom med 14 stabile grader. Er det mulig å tilsette mer gjærstopp eller er det andre tiltak som trengs her?
Takk for svar, igjen! Da blir det etterfylling og kaldt kjøleskap nesteJeg pleier å bruke 2g/10l (av hver). Du kan etterfylle. Men man bør samme hva oppbevare det kaldere. Nature will find a way.
Kult lokk. Laget meg en PET-hun til PET-hun for fylling av humle i Fermzilla.Noen her inne som har det "nye" lokket til fermzilla tankene? Jeg lurer rett å slett på om den hvite pakningen kan tas av for evt vask eller om den nå er limt fast? Tør jo ikke smøre med CIP film om den ikke skal kunne tas av.
Vis vedlegget 61313
Disse kunne jeg gjerne tenkt meg, hint, hintKult lokk. Laget meg en PET-hun til PET-hun for fylling av humle i Fermzilla.
Lett co2 trykk mens jeg kobler av/på
Vis vedlegget 61338
Pent, jeg bruker jo karboneringskorker på mine lokk og der må jeg til med verktøy for å ta av og på korkene(som jeg selvfølgelig ikke hadde orket å styre med) så veldig kjekt med en vanlig kork for tilsetninger, blir også å bruke lavt trykk CO2Kult lokk. Laget meg en PET-hun til PET-hun for fylling av humle i Fermzilla.
Lett co2 trykk mens jeg kobler av/på
Vis vedlegget 61338
Du er sikker på at det kommer gass ut av gassporten?Vis vedlegget 61343
Har klart å overføre 10 liter, men nå er det stopp. Noen som med det blotte øyet klarer å se hvorfor?
Hvilket øl? Er det tørrhumlet så legger jeg en knapp på at øl ut posten er tett.Vis vedlegget 61343
Har klart å overføre 10 liter, men nå er det stopp. Noen som med det blotte øyet klarer å se hvorfor?
Prøvde å skru opp ballocken og rengjøre den innvendig, så nå ser det ut til at det er noe flow i alle fall…Du er sikker på at det kommer gass ut av gassporten?
DingdingdingHvilket øl? Er det tørrhumlet så legger jeg en knapp på at øl ut posten er tett.