Det er nok forskjell på Oset og i ledningsnettet. Ville brukt denne rapporten og sett på LEDNINGSNETT.
Det er nok forskjell på Oset og i ledningsnettet. Ville brukt denne rapporten og sett på LEDNINGSNETT.
Oslovannet har - i likhet med det meste av drikkevann i Norge - så lavt mineralinnhold at du strengt tatt bare kan legge inn 0 på alt. Forskjellen har absolutt null betydning for resultatet av brygginga. Men det gjør jo ikke noe å legge inn eksakte verdier, heller.Er det noen oslobryggere som har disse verdiene i ppm for oslovannet? Isf ikke, hva hadde dere andre gjort? Gått innom det lokale bryggeriet å hørt med de?Vis vedlegget 66414
Dårlig produkt. Det er ikke mulig å håndtere CamLock feilOm cam locks som åpner seg opp - kjøpte et sett med cam locks til en Grainfather (ølbrygging.no). Montert iht instruksjon, og pakningen sitter nedi låsen. Likevel spretter låsen opp hver gang jeg låser delene fast i hverandre. Gjør jeg noe galt eller har jeg fått et dårlig produkt?
Var det jeg mente også. Er en rimelig enkel mekanikk. Tror jeg reklamerer på denne låsen.Dårlig produkt. Det er ikke mulig å håndtere CamLock feil
Mesk vanlig gjennom hele besøket.Driver og brygger. Meskingen er i gang, og kona annonserer at det plutselig kommer gjester langveisfra til middag.
Kan jeg ta pause i prosessen før jeg koker senere i kveld? I tilfelle; hva er lurt angående temperatur? Kjøle sakte ned til bryggeriets temp eller eller la meskinga gå på feks 63gr helt til jeg er klar for koking?
‘Nattmesk på dagtid’, eller bare fem timer. Ikke viktigTusen takk. Hva skriver jeg i Brewfather? Avventer til jeg vet hvor lenge?
Det skal gå fint med 304 stål som jeg regner med det erEr det trygt å la bryggekjelen stå i en tynn pbw løsning over natta?
15 g / 10 liter
Eneste potensielle problem er at Pbw skal skylles med samme temp som vask for å unngå at mineraler fester seg på overflaten. Bløtt vann og lav dosering så er det nok ingen fare, men bruk romtemperatur på vannet så er den løstDet skal gå fint med 304 stål som jeg regner med det er
Jeg kommer også til å følge godt med på svarene.Jeg skal brygge øl til et bryllup.
Har det klart når det gjelder det lyse ølet, men jeg tenkte å ha et mørkere øl som er lettdrikkelig for de fleste.
Enkelt å lage, gjerne med US-05 eller annen tørrgjær.
Noen som har et bankers forslag ?
Nå får jeg vel så mange forslag at jeg blir bare enda mer forvirret.
@Finn Berger sin Best Bitter.Har det klart når det gjelder det lyse ølet, men jeg tenkte å ha et mørkere øl som er lettdrikkelig for de fleste.
Denne her er kjempe god. Jeg brygget den til et bryllup hvor kravet var en god porter i kakene.@Finn Berger sin Best Bitter.
Eller, spørs jo hvor mørkt du mener da. Porter kan vel være et alternativ.
70% pale/MO
15% brown
10% chocolate rye
5% beech smoked
Kan gjære med en engelsk tørrgjær, S-04 eller Nottingham funker begge. Humle med 4 gr / liter East Kent Goldings som kokes i en halvtime - thats it. Liker denne på OG rundt 1.052-56 ish.
Porter blir nok for mørk .@Finn Berger sin Best Bitter.
Eller, spørs jo hvor mørkt du mener da. Porter kan vel være et alternativ.
70% pale/MO
15% brown
10% chocolate rye
5% beech smoked
Kan gjære med en engelsk tørrgjær, S-04 eller Nottingham funker begge. Humle med 4 gr / liter East Kent Goldings som kokes i en halvtime - thats it. Liker denne på OG rundt 1.052-56 ish.
Blir Brooklyn lager for lys?Jeg skal brygge øl til et bryllup.
Har det klart når det gjelder det lyse ølet, men jeg tenkte å ha et mørkere øl som er lettdrikkelig for de fleste.
Noen som har et bankers forslag ?
Nå får jeg vel så mange forslag at jeg blir bare enda mer forvirret.