Tråden for dumme spørsmål.

Hei! Spørsmål angående mesketemperaturer.
Brygger i en Beer Brew 30. Har brygget en weisbier og skal nå på lørdag brygge Kinn sin Vestkyst (IPA).

En oppskrift forteller hvilke temperaturer du skal meske på i et gitt antall minutt.
Men når jeg feks. har en oppskrift som sier:

60 min 67 °C
15 min 75 °C

Skal jeg da ha vann på 67 grader, tilsette malt, la dette stå i 60 min, og først etter 60 min skru temp til 75 og ta tiden fra den HAR NÅDD 75 grader?
Eller starter jeg stoppeklokken i det jeg skrur opp temp til 75? Jeg får jo ikke 15 min på 75 grader da, kanskje et par minutt. Alt ettersom hvor lang tid den bruker fra 67 - 75 grader.

På Weisbieren justerte jeg temp før jeg hadde hatt riktig antall minutt på gitt temp for å prøve å treffe ny temp etter klokken. Slik at total mesketid ble som oppskriften sa. feks. etter meskeskjema over, totalt 75 minutt.

Mulig dårlig formulert spørsmål, men håper noen skjønner og kan forklare meg.
Takk! :)
 
67C i 60min er temperaturen og tiden malt-vannblandingen skal ha etter at den er rørt sammen.
Det er vanlig å ha litt høyere utgangstemp på vannet for malten kjøler det ned når du har den oppi.
70-72C før malten has oppi er vanlig ved mesketemperatur på 67C men varierer selvfølgelig med ulikt utstyr.
Skal du følge oppskriften så skal du ha 75C i 15min og se bort fra tiden du bruker til å komme opp til den temperaturen. Tror det er like vanlig å ha utmesking på 77/ 78C med holdetid fra 5 til 10min. Men du bruker trolig mer tid om du gjør det slik.
Stoppeklokke og termometer med flere siffer etter komma er ikke nødvendig ved mesking.
God kontroll av gjæringstemperatur er viktigere men kanskje litt mer jobb å få orden på.
 
Har et spm ang gjærsmak/usmak i ølet.
Har nå brygget 4-5ganger med BIAB og sliter med veldig sterk gjærsmak. Har brygget White house honey ale clone 4 av gangene
Min fremgangsmåte ved gjæring siste brygg var :
OG 1054
Gjær: 1x Safale US-04
Lagde en starter kvelden før: 5dl kokt vann kjølt til 20gr og blandet godt med gjær og en spiseskjed maltekstrakt.

Så ved bryggedagen tilsatte jeg starteren i vørteren når den holdt 18gr og ristet alt jeg kunne i 2min ca. ( helt til nabokjerringa som gikk forbi stuevinduet med bikkja, stoppet opp og stod å måpet..)

Primærgjæring 14dager ved 20gr . Gjæringen stoppet på FG 1021
Tilsatt 1ts brunt sukker pr 0,5Lflaske ved flasking
Etter ca 2uker på flaske så åpnet jeg en og prøvesmakte, men den smakte møøk! Smakte omtrent som julebrygg + at det lå gjærkake i bunn av flaska.
Etter 4uker på flake var det drikkenes, men smakte fortsatt vel mye gjær. Fortsatt gjærkake.
Etter 4,5uker var alt drukket opp... :)

Noen som ser om jeg har gjort noe alvorlige feil her?

Kan leve med gjærkake i bunn av flaskene, men hadde vært fint å slippe den kraftige gjærsmaken. :)
 
Skal ikke si jeg ser feil men lurer litt på noe.
Går ut fra at du har brukt nok gjær (dato på denne samt volum i bøtta?)
Hva jeg ville gjort var å meske lavere (63C?) samt rehydrert og tilsatt gjæren slik som Fermentis anbefaler.
Tror også det er greit å kjøle den ned mot vørtertemperatur forholdsvis raskt, før den går i bøtta.
Les hva som skrives på Danstar Nottingham sin side (nedkjølingshastighet). Forresten, hva med å prøve denne?
Har kun et par øl hvor 04 er blitt brukt. Begge stanset mellom 10 og 20. Men tror ikke den går så langt ned som f eks
Nottingham.
Det sies at jo lavere starttemperatur du har ved gjæring jo renere smak vil du få.
Så om du går ned til minste anbefalt temperatur så tror jeg ikke det blir for lavt. Mener Borander har brukt Us-05 ved 10C. W34/70 går også greit ved 7/8C som er under det Fermentis sier er bruksområde.

Bruker du gjæren til å lage kullsyre på flaskene så vil det alltid bli grums på bunnen.
Mener det finnes noen "spesialkorker" hvor flaskene settes på hode og hvor man kan låse "kaka".
Lenge siden jeg leste det og tror de var heller dyre.
 
Hvilken temp sto flaskene i? Hvis det var kjølig så tar det lenger tid å karbonere. 20+ grader er å foretrekke.
Min erfaring er at de fleste brygg har godt av en stund til lagring. Etter 2 uker i romtemp kan de gjerne stå 2 uker kaldt. Jeg hadde noe fra første brygg (som ikke var så godt) stående i bod på 18-25 grader i over 4 måneder, og da ble den mye bedre. Gjæren blir mer kompakt over tid, og det er mye lettere å helle uten å få med grums.
Så, ta tiden til hjelp!
 
Takker for fort svar!
hmm.. ja, nå ble jeg usikker på dato på gjæren, for det tenkte jeg ikke over da. Men volum i bøtta var 11L og mesketemp var 66C.

Har ikke fått lagd meg en vørterkjøler før nå, men hadde 15L kjele som jeg satt i vasken med kaldt vann og kjøleelemeter rundt.
Ser i loggen min nå at jeg brukte 1.5 time på å få ned tempen til 18C.

Har prøvd den hjemmelagde spiralkjøleren min i en kjele med 20L kokende vann, og den brukte ca 30min fra kok til 20C .
Er dette fort nok?

Jeg bestilte en termostat på jobben i dag, som jeg skal koble på paneloven i boden. Da kan jeg styre temp, og får mulighet til å gjære/lagre helt ned til 0 C.

Ja, jeg regnet med at det ville være litt grums i bunn på flaskene. Hadde vært artig å prøvd med Co2 , men må man da ha ølet på fat, eller kan man karbonere på flasker? Gir bort en del flasker til familie, venner osv. da jeg er eneste i huset med sans for humle :)
 
Signal; Dem stod på ca 18C i 4 uker.
Skal se om jeg klarer å være litt mer tålmodig denne gangen ;)

Med det samme jeg har dere her, hva er Cold Crash? Ser folk snakker om cold crash før tapping på flasker/fat? Er dette noe som hjelper, eller har jeg misforstått? :)
 
Det er at du senker temperaturen så nære 0C du kommer i et par dager før du tapper. Da får du klarere øl til tapping siden mye bunnfeller i prosessen.
 
Trenger hjelp med priming. Har to juleøl.

En undergjæret bock-øl av mørk type med masse Spesial B og andre rosinaktige malter.

Og en englesk brown ale-variant med kardemomme. Litt same maltsammensetning.

Men hvilken priming bør man legge seg på? Jeg bruker brewers friend og ser at man snakker 2.0 og slikt for engelsk ales, men jeg vil ha litt futt, men ikke flaskebomber.

Anyone?
 
Du kan teste kalkulatoren på www.bryggekalkulator.no for å se karbonering på ulike stilarter (basert på BJCP guideline).

En bokkøl (european dark lager) med 2.4 vol co2 vil f.eks. typisk karboneres med 6.1 g sukker/liter ved 20 grader C. :)
 
Nytt spørsmål. Gikk så greit å sette opp stc 1000, men sliter med magnetrøreren. Den "hakker" eller tar en pause når den går.
Koblet en fra strømmen inn på potmeteret og en rett i viften. Så den som går ut fra potmeteret inn på viften.
Har riktignok to ledninger fra viften som jeg da ikke vet hva jeg skal gjøre med, så de henger bare og slenger.
Noen som har noen tanker?
 
Fjern det som henger og slenger, og sjekk om vifteblada har ureinheiter/plastrestar som medførar kontakt med viftekabinettet.
 
Fjern det som henger og slenger, og sjekk om vifteblada har ureinheiter/plastrestar som medførar kontakt med viftekabinettet.
Får sjekke det. Eller skaffe en ny vifte. Sikkert mye rart som kan ligge nedi gamle støvete saker. Men syns det fremdeles er rart at det er så konsekvente intervaller på spenningstapet.
 
Jeg er i gang med en SMaSH IPA nå og skal tørrhumle i dag(dag5). Skjemaet framover er 50 gram dag 5, 50 gram dag 7, 9, 11, 13. Er dette megaoverkill? Jeg mente å ha lest et sted at noen tørrhumler hver andre dag etter stormgjæring er ferdig. Er det noe jeg har misforstått?
 
Jeg begynner å føle på at det er ekstremt sjæl, hehe... Noen gode tørrhumletips? Har bare et par pales på resyméet mitt ennå.
 
Fatet en Citra SMaSH IPA i går. Den ble tørrhumlet på dag 10. Og kun det. Sikker på at du skal lage IPA og ikke humlegrøt..? :p

Neida, men det hørtes noget voldsomt ut for min del. Men kanskje for science?
 
Har en Blond i gjæringskapet, og tenkte jeg skulle prøve cold crash for første gang. Høres det ut som om jeg har koll på forløpet?
1. Senke tempen ned mot 2-4 grader (fra 22) i løpet av 48 timer.
2. Bære karet inn i varmen for tapping, og tappe som vanlig når dette har romtemperatur.
3. Sette til karbonering som vanlig.

Noen som ser noen åpenbare blundere?
 
Har en Blond i gjæringskapet, og tenkte jeg skulle prøve cold crash for første gang. Høres det ut som om jeg har koll på forløpet?
1. Senke tempen ned mot 2-4 grader (fra 22) i løpet av 48 timer.
2. Bære karet inn i varmen for tapping, og tappe som vanlig når dette har romtemperatur.
3. Sette til karbonering som vanlig.

Noen som ser noen åpenbare blundere?

Tror ikke du trenger å varme opp ølet før tapping. Eller har jeg gått glipp av noe? Hva er hensikten?
 
Tilbake
Topp