Tråden for dumme spørsmål.

Hahahahaha! Beklager, men det der er min type humor! Hvorfor den gjør det aner jeg ikke...

:) Trodde først at det var gjengangere på kjøkkenet mitt som ikke likte brygging, men har ikke noe godt svar selv. Tåler ikke den tynne bunnen så såpass varm plate?

Hva i svarte er det som skjer? Her er jeg liksom i gang med det første brygget mitt, og så rister hele kjelen av skrekk! Bruker hyttekjele på 25 liter fra biltema:

Jeg bruker samme kjele til å varme meskevannet og den danser på samme måte. Tror det skyldes varmeforskjellene mellom plate og vann, som får den tynne bunnen til å bedrive litt electric boogie..

Jeg bruker samme kjele til å varme meskevannet og den danser på samme måte. Tror det skyldes varmeforskjellene mellom plate og vann, som får den tynne bunnen til å bedrive litt electric boogie..
OK... vil den roe seg ned når temperaturforskjellene jevner seg litt ut? Jeg har ingen planer om å stå å tviholde på en kjele som breakdancer i 4 timer :)

Sist redigert:
Har samme kjele. Dette er jeg ganske sikker på at er fuktighet eller kondens som skal ut. Hadde samme problem første gang jeg brukte kjelen. Neste gang tørket jeg veldig godt av undersida og da var det ikke noe problem.

Nytt dumt spørsmål til tråden: Er det noen konsekvenser ved å bruke for mye gjær, i dette tilfellet tørrgjær? Skal brygge en single hop pale ale på volum 10l ferdig og tenkte å bruke en pakke safale 05. Forventer en OG på rundt 1050.

Noen som tror det vil skade vørteren at jeg bruker litt flytende silicon rundt varmeelementet for å få det tett? Har bestilt nytt element, Man det var da som faen om man ikke skulle få brygget det man skulle i påsken.

Det er det sikkert, men jeg tror det går bra. Det er vel fx silikon i foam control som jeg bruker. Stå på! Folket må få øl!

Sent from my iPhone using Tapatalk

De haddde Food grade silikon på biltema sist jeg skulle ha dette... husker ikke navner, men kan lete det opp i morgen om du vil

Nytt spørsmål: Er det en formel for å regne ut hvor mye alkohol som utvikles i flasken ved karbonisering med sukker?

Det finnes nok en formel på det også, men her snakker vi om minimalt med økning av alkoholstyrken. I praksis har vel dette ikke noen interesse, kun "akademisk" skulle jeg tro

Njah, vet ikke hva praksis er blant andre her inne? for min del blir det helt feil å notere i oversikten at Weiss'en er på 5.1% (eller 5.4%) når den etter priming er kalkulert til 5.7%... mulig jeg har et snev mer OCD enn gjennomsnittsbryggeren dog, liker at tallene er i orden.

Er vel logisk å si at ølen har den prosenten den faktisk har? ( ut ifra egne målinger og beregninger da).

Ganske sikker på at jeg kjører den i manuell nå.. Men vet egentlig ikke hva jeg gjør, sett bort fra at jeg får stilt inn tempen riktig.

Tilbake
Topp