Har hatt saniclean i vann i en bøtte i en uke med folie over kan eg bruke det i morgen når eg skal rengjøre før eg skal flaske ?
Får en grå toning når det ikke ikke funker lenger..Har hatt saniclean i vann i en bøtte i en uke med folie over kan eg bruke det i morgen når eg skal rengjøre før eg skal flaske ?
Litt sent svar, men la det være.Ved ein feil tilsatte eg irish moss når det var 35 minutt igjen av kok i staden for 15minutt. Kva gjer eg? Meir irish moss når det er 15 minutt igjen eller la det stå til? Avgir irish moss uønska smak ved for lenge koking?
Litt sent svar, men la det være.
Irish Moss smaker ingen verdens ting.
Har jeg aldri hørt. Kryss fingra. I værste fall smaker det like bra.Fint, eg gjorde ingenting. Men leste på eit engelsk forum at effekten kunne utebli, eller i værste fall virka litt motsatt ved for lang koking.
Jo mer risting, jo bedre. Har du mulighet så rist den helt til den går inn i kjøleskapet. Eller lag/kjøp en magnetrører så slipper du å risteAngående gjærstartere, i hvor lang periode skal starteren ristes? Skal den ristes helt til den settes inn i kjøleskap? Eller skal den bare ristes gjevnlig til den begynner å gjære og la den være etterpå?
Det spørs hvordan du lager den. Sjekk Mr. Malty. Dersom du setter den på "simple starter", så der du hvor stor starter du trenger å lage UTEN å riste. Stiller du den på "intermitten" skal du riste i dann og vann.Angående gjærstartere, i hvor lang periode skal starteren ristes? Skal den ristes helt til den settes inn i kjøleskap? Eller skal den bare ristes gjevnlig til den begynner å gjære og la den være etterpå?
Ca 4,8 % http://www.brewersfriend.com/abv-calculator/hei eg lagde en pils der og var 1.047 og nå når den var ferdig gjæra var den 1010 hvor mye alkohol er det i den da ?
hei eg lagde en pils der og var 1.047 og nå når den var ferdig gjæra var den 1010 hvor mye alkohol er det i den da ?