Tråden for dumme spørsmål.

Ved ein feil tilsatte eg irish moss når det var 35 minutt igjen av kok i staden for 15minutt. Kva gjer eg? Meir irish moss når det er 15 minutt igjen eller la det stå til? Avgir irish moss uønska smak ved for lenge koking?

Me vurderer å brygge med meskepose oppi vår Beer Brew 60 på sundag. Vil dette få dårlegare ekstraheringsresultat mtp at maltet ikkje får blande seg skikkeleg, eller kan det fort bli like greit visst me tappar og skyller oppi toppen for å blande?

Angående gjærstartere, i hvor lang periode skal starteren ristes? Skal den ristes helt til den settes inn i kjøleskap? Eller skal den bare ristes gjevnlig til den begynner å gjære og la den være etterpå?

Angående gjærstartere, i hvor lang periode skal starteren ristes? Skal den ristes helt til den settes inn i kjøleskap? Eller skal den bare ristes gjevnlig til den begynner å gjære og la den være etterpå?
Jo mer risting, jo bedre. Har du mulighet så rist den helt til den går inn i kjøleskapet. Eller lag/kjøp en magnetrører så slipper du å riste :)

Det spørs hvordan du lager den. Sjekk Mr. Malty. Dersom du setter den på "simple starter", så der du hvor stor starter du trenger å lage UTEN å riste. Stiller du den på "intermitten" skal du riste i dann og vann.

Opna ein halv liter av pilsen min bare stått på flasker en uke men synest det smaker gjær av ølet og er ikke blitt klart. Er det sånt som kommer seg med tiden?

Tilbake
Topp