Tråden for dumme spørsmål.

Begge pakkene ville blitt overpitching - som slett ikke har noe for seg. Kloke hoder vil fortelle deg at en anselig prosent av gjærcellene dør av sjokket når du ikke rehydrerer (de gjør det), og at du i alle fall skulle ha ventet et kvarter før du ristet (du skulle det), men om du ellers ikke har gjort noe galt, kan du sette deg rolig ned og vente på en utmerket APA:). Jeg har smakt veldig godt øl laget på din måte.

Men gjør det riktig neste gang:).
 
25?C i fem dager for å være sikker. Beveger den seg ikke da, hadde ihvertfall jeg flasket...
Takk for tipset. FG har beveget seg fra 1016 til 1012, og det er tegn til gjæring (uklart øl i bøtta og en del gjærpartikler på toppen).

Skal jeg fortsette på 25 grader eller skal jeg skru ned temperaturen igjen til 20 grader?
Målet er FG på 1007.
 
Jeg tillater meg enda et spm siden jeg er så godt igang i denne tråden.

Kort versjon:
Hvis man har bommet på pre-boil SG, kan man i de fleste tilfeller da lene seg på formelen for utregn av koketid for rett OG så denne redder brygget?
Formel: Liter før kok * pre-boil SG / Liter etter kok = OG

Idag brygget vi en 25L batch med Weissbier, dette ble gjort i en BB30.
Alt gikk på skinner helt til vi målte noe feil SG etter mesk og vi greide og vanne ut vørteren litt mye.
Pre-boil endte vi da på 1.040.
Oppskriften etterspurte 1.051 i OG, så pre-boil burde vi vel vært på ca 1.045 (ifølge Beersmith).
Vi økte derfor koketid til 120min, men endre likevel opp med en OG på skarve 1.045 og 28L i kjelen.

Etter å ha satt alt til gjæring osv så måtte jeg surfe litt på internett og fant da frem til en formel som tilsier vi skulle kokt oss ned til 25L og da ville endte på/nærmere 1.050.

Formelen er denne:
32L * 40 / 25 = 51

Spm: Kunne vi truffet OG korrekt om vi justerte koketid til vi satt igjen med 25L i karet (i motsetning til 28L som vi endte opp med).
 
Dere må bygge opp erfaring på utstyret deres – f.eks. hvor mye som avdampes ved kok på 60 minutter. Når dere vet dette kan dere legge det inn i programvaren, og justere mengden malt deretter.
 
Ja takk for innspill begge to :)
Er jo helt ferske, så vi jobber absolutt med og hente erfaring på utstyret.
Syntes jeg har lært mye på 2 brygg + en runde med vannkok allerede.
Vi har drevet kun med "ferdige sett" enn så lenge, så ikke så mye rom for justering av malt(tror jeg), men vi skal huske dette :)

Men da fortsetter vi i samme driv da, noterer flittig og sjekker opp mot Beersmith for og prøve å holde litt kontroll :)
Og en følgefeil må vi vel tåle!
 
98 minutter på 70 grader i oppvaskmaskinen; er det nok til å «pasteurisere» en autohevert, i alle fall på utsiden? Tenker å kjøre Star San gjennom etterpå.
 
Jeg har tørrhumlet en batch som egentlig skulle flaskes i dag, men da jeg målte gravitet i går, var den bare 1.007. Dette er belgisk gjær, så jeg forventer nye lavere FG. Det ser også ut til at det fortsatt er aktivitet. For å unngå gressmaken av tørrhumle, bør jeg tappe over på en ny dunk og fortsette gjæringen der i håp om at det meste av humlen blir igjen i gammel dunk?
 
Og ja, du tørrhumla for 5 dager siden
trodde du tørrhumla idag
Da ville jeg målt igjen om to dager og flasket
jeg tror nok den er ferdig
Du har en utgjæring på nesten 90%, forstår ikke hvorfor du
forventer at den skal gjære lenger ned
 
Tilbake
Topp