Tråden for dumme spørsmål.

I "Hva skal du brygge i dag?" har jeg fått tips om å pitche aktiv (regner jeg med) lagergjær i håp om å havne på en litt lavere FG i forsøket mitt på Prestesonen.
Det jeg lurer på er om jeg må ta noe særlig hensyn til temperatur? Brygget står nå på 22 grader, men dette er kanskje i overkant for en lagergjær? Jeg lurer altså på om jeg burde senke temperaturen før eventuell pitch av lagergjær? Håpet er at ny gjær kan klare å ete 5-10 sg-poeng. Er dette nok til at høy temp er et problem?

Prestesteamen
 
I "Hva skal du brygge i dag?" har jeg fått tips om å pitche aktiv (regner jeg med) lagergjær i håp om å havne på en litt lavere FG i forsøket mitt på Prestesonen.
Det jeg lurer på er om jeg må ta noe særlig hensyn til temperatur? Brygget står nå på 22 grader, men dette er kanskje i overkant for en lagergjær? Jeg lurer altså på om jeg burde senke temperaturen før eventuell pitch av lagergjær? Håpet er at ny gjær kan klare å ete 5-10 sg-poeng. Er dette nok til at høy temp er et problem?
Interessant problemstilling! Syns jeg husker at @bjartenataas (tror jeg) som pitchet lagergjær på slutten av et ale-brygg.. fant ikke tråden nå, så usikker på om det er relevant
 
Flasket mitt første brygg for en uke siden og satte meg godt tilrette for og smake litt i kveld.
I det jeg satte meg kom det et grøss nedover ryggen, da jeg inser at jeg har glemt noe. Hadde mesteparten av brygget på fat men flasket 17 flasker for å ha prøvd det også.
Det jeg mistenker er tabben, er at jeg satte alt i kjelleren, som holder ca 8 grader +/-. heller - de siste dagene.
Søkt litt her inne og det eneste jeg fant som lignet var en som hadde gjort samme med å sette alt kaldt, han hadde deretter satt alt i romtemp igjenn og opplevd at alle flaskene knuste.
Er det ren uflaks hos vedkommende, eller er det sånn som skjer? Og hva kan jeg gjøre? Har jeg nå 16 flasker som blir uten kullsyre?
Ølet er en amerikansk IPA som har gjæret på dunk i 13 dager.
 
Interessant problemstilling! Syns jeg husker at @bjartenataas (tror jeg) som pitchet lagergjær på slutten av et ale-brygg.. fant ikke tråden nå, så usikker på om det er relevant
Ja, hadde en tripel på 25 grader som fortjente litt hvile på kaldere temperaturer etterpå. Men ville ikke ha luft sugd inn, så tilsatte en humlet starter av WLP838 da det var på seks grader, og det ble ganske fort positivt trykk i gjærlåsen igjen. Kan anbefale å teste det, tror Duvel gjør noe sånt også.

I denne tråden her er det en tysker som sier at det ofte brukes to gjærstammer, det heter visst staubhefe. http://forum.germanbrewing.net/viewtopic.php?f=55&t=493&start=10 Men hensikten her er visst at den første skal flokkulere masse, men ikke den andre. Hadder vært artig å utforske dette mer, f.eks latt en stor stout eller barley wine gjære et par dager med WLP002, få masse skum og slam i bunnen, og så stikke om oppå en starter med US-05 i bunnen.
 
Hei noen som vet om dette er sikringen i netthandelbryggeren. Denne delen som sto midt inni. Og om det går an og få tak i ny. Det kommer bare opp Error når eg prøver og starte den alt annet ser greit ut inne i bunnen er 30 liter bryggeren
 

Vedlegg

  • 0 bytes · Sett: 61
Skal coldcrashe ferdigjæret øl og planla å begynne i dag. Gjæringsdunken jeg bruker er en 30 liters Speidel dunk, benytter blowoff tube ned i en liten flaske med starsan som gjærlås. Er som alltid litt nervøs for at det suges inn starsan når temperaturen går ned til cc temp. Har muligheten for å stenge av ventilen til blowoff tuben og dermed ikke slippe inn luft under cc, dog ender jeg vel opp å slippe inn luft når jeg fater om noen dager. Er det noe poeng i å sperre av?
 
Hei noen som vet om dette er sikringen i netthandelbryggeren. Denne delen som sto midt inni. Og om det går an og få tak i ny. Det kommer bare opp Error når eg prøver og starte den alt annet ser greit ut inne i bunnen er 30 liter bryggeren
Elektronikken i sånne netthandelen bryggere er i beste fall ubrukelig, i verste fall dødelig. kokte en pils på min (en 60l) døde etter 30 min kok gav da 63 volt ut i selve tønna... ikke dødelig, bare smått irriterende. sleit ut alt av elektronikk og kjørte på med SSR og PID, nå funker det konge.
Vil du selge 30l bøtta så er jeg intresert, eller vi kan bytte og du får en ferdig modda 60l med. pid og SSR samt pumpe og slanger mot mellomlegg.
Men en sånn 60l kommer fort på ca 5000 ferdig så ikke sikkert du er intresert
 
Skal coldcrashe ferdigjæret øl og planla å begynne i dag. Gjæringsdunken jeg bruker er en 30 liters Speidel dunk, benytter blowoff tube ned i en liten flaske med starsan som gjærlås. Er som alltid litt nervøs for at det suges inn starsan når temperaturen går ned til cc temp. Har muligheten for å stenge av ventilen til blowoff tuben og dermed ikke slippe inn luft under cc, dog ender jeg vel opp å slippe inn luft når jeg fater om noen dager. Er det noe poeng i å sperre av?
Ja. Kortere kontakttid med oksygen. Fatet purger du.
 
Hva gjør folket etter mesking, heller dere vørteren rett i gjærings karet, eller siler dere?

Og hvilken metode bruker dere når ting er ferdig i gjæringskaret? (fyller bare over til nytt kar, eventuelt siler og fyller over til nytt kar.)

Gjærings prosessen underveis, noen sier ikke rør la stå i fred, mens noen sier ta opp og mål???

Trenger ikke å riste mens noen sier jo du må riste???
 
@Finn Berger ref "mitt bryggeri" - tråden: Hvor mener du gjøringsbøtter ryker? Og snakker du da om vanlige dunkene fra bryggselv eller hva? Og når ryker dem? (mens du er tilstede håper jeg?)
Har et snev av frykt for at alt skal flomme utover leiligheten og ned til naboer under. Ref Murphys lov osv. Av alle tabber som er mulig å begå så er det snart den eneste jeg ikke har utført ennå.
 
Jeg skulle flaske en pils i dag, men pga uforutsette hendelser kom jeg ikke lenger enn å stikke om/blande inn sukker til karbonering. Hva skjer om jeg lar dette stå til i morgen/overmorgen? Blir det flat pils? Trenger jeg blande inn mer sukker?
 
Hvis man blander sammen to væsker med ulik SG, hvordan beregner man ny SG?
F.eks 25 liter med SG 1,050 blandet med 7 liter med SG 1,030.
 
Jeg skulle flaske en pils i dag, men pga uforutsette hendelser kom jeg ikke lenger enn å stikke om/blande inn sukker til karbonering. Hva skjer om jeg lar dette stå til i morgen/overmorgen? Blir det flat pils? Trenger jeg blande inn mer sukker?
Sett den på 0 grader slik at du holder gjæren i sjakk, så burde det vel gå bra. Men kanskje ikke helt heldig med tanke på oksygen.
 
@Finn Berger ref "mitt bryggeri" - tråden: Hvor mener du gjøringsbøtter ryker? Og snakker du da om vanlige dunkene fra bryggselv eller hva? Og når ryker dem? (mens du er tilstede håper jeg?)
Har et snev av frykt for at alt skal flomme utover leiligheten og ned til naboer under. Ref Murphys lov osv. Av alle tabber som er mulig å begå så er det snart den eneste jeg ikke har utført ennå.
Ref strømme ned til naboen... jeg har nabobryggeri.... burde fått til noe sånt, men er motbakke gitt. kjør lite problem liten hammer, stort problem stor hammer, løser alt. knapp opp øverste knappen og la det stå til, vil oftest gå bra. ta katastrofene når de kommer er mitt tips. krisemaksimering fører bare til angst og tomme ølfat er min erfaring
 
Sett den på 0 grader slik at du holder gjæren i sjakk, så burde det vel gå bra. Men kanskje ikke helt heldig med tanke på oksygen.
Godt spørsmål og jeg har ikke fasit. Hvitt sukker er lettfordøyelige greier og ville ikke følt meg trygg på at det ikke ble spist noe før det ble kjølt ned, eller at spisingen umulig kan fortsette ved "kjøleskapstemperatur" for den saks skyld. Derfor ville jeg enten oversett de uforutsette hendelsene og flasket i kveld likevel, eller dersom det ikke er mulig: La sukkeret gjære ut (4 dager til ca?) og så gjenta. Eller er evt fating en mulighet?
Hva er kjipest av flatt øl eller oksidert øl? ALLE merker flatt øl: Mens det spørs hvor fin man er på det hvilken grad av oksidert øl man reagerer på.
 
Tilbake
Topp