Sett den på 0 grader slik at du holder gjæren i sjakk, så burde det vel gå bra. Men kanskje ikke helt heldig med tanke på oksygen.
Takker!
Heldigvis fikk jeg til å flaske ferdig allikevel, selv om det ble sent. Gleder meg til deilig pils!
Sett den på 0 grader slik at du holder gjæren i sjakk, så burde det vel gå bra. Men kanskje ikke helt heldig med tanke på oksygen.
Etter mesking koker jeg. Den kokte vørteren siler jeg over i gjæringskaret. Enkelte eksperimenter tyder på at siling er valgfritt, men jeg velger å fjerne en del humlegrums gjennom siling.Hva gjør folket etter mesking, heller dere vørteren rett i gjærings karet, eller siler dere?
Hva er alternativene.. Gjærstarter? Selv ville jeg ikke gjort det ettersom det er så enkelt og billig med vørterøl. Personlig ville jeg drukket det på alkoholfrie dager hvis det smakte ålreit. Andre her på forumet som har mindre angst og krisemaksimeringstendenser enn meg ville vel brukt vørteren du nevner i forbindelse med hjernekirurgi.Hvor lenge kan vørter stå i kjøleskap? Har hatt vørter stående i norgesglass aktig glass i 2 måneder i kjøleskap nå. Etter at jeg fant ut jeg skulle vaske ut trub og ta vare på det som var igjen i gryta som ikke ble med over i gjæringskaret fra brygging. For å benytte de tre literene eller så til noe eksperimentelt. Det har foreløpig ikke skjedd. Vørteren ser klar og fin ut og ingen tegn til mugg eller liknende. Har ikke tort å åpne lokket for en sniff....
Kan det brukes til noe som helst nå?
@Finn Berger ref "mitt bryggeri" - tråden: Hvor mener du gjøringsbøtter ryker? Og snakker du da om vanlige dunkene fra bryggselv eller hva? Og når ryker dem? (mens du er tilstede håper jeg?)
Har et snev av frykt for at alt skal flomme utover leiligheten og ned til naboer under. Ref Murphys lov osv. Av alle tabber som er mulig å begå så er det snart den eneste jeg ikke har utført ennå.
Hvor lenge kan vørter stå i kjøleskap? Har hatt vørter stående i norgesglass aktig glass i 2 måneder i kjøleskap nå. Etter at jeg fant ut jeg skulle vaske ut trub og ta vare på det som var igjen i gryta som ikke ble med over i gjæringskaret fra brygging. For å benytte de tre literene eller så til noe eksperimentelt. Det har foreløpig ikke skjedd. Vørteren ser klar og fin ut og ingen tegn til mugg eller liknende. Har ikke tort å åpne lokket for en sniff....
Hvor lenge kan vørter stå i kjøleskap? Har hatt vørter stående i norgesglass aktig glass i 2 måneder i kjøleskap nå. Etter at jeg fant ut jeg skulle vaske ut trub og ta vare på det som var igjen i gryta som ikke ble med over i gjæringskaret fra brygging. For å benytte de tre literene eller så til noe eksperimentelt. Det har foreløpig ikke skjedd. Vørteren ser klar og fin ut og ingen tegn til mugg eller liknende. Har ikke tort å åpne lokket for en sniff....
Foreløpig melder jeg 72*C som øvre grense ettersom du ikke vil pasteurisere dem. Stafettpinnen går...Eh.. finnes det en gylden regel for makstemperatur for flaskekarbonering? Det ble plutselig grusomt varmt for flaskene på varmekablene i kjellerstue, under et teppe (jaffal 40 grader)
Har karbonert flere øl på 35 grader tidligere, noe som gikk helt fint. Men så igjen, flaskene med Saisonen nå sist, som ble karbonert på 1 uker 23 grader - 4 dager 30 grader, fikk veldig til alkoholstikk ved seg. Mener å ha lest her på forumet at Nøgne Ø karbonerer/-te på 40 grader. Så, tja, smak og se er vel konklusjonen.Eh.. finnes det en gylden regel for makstemperatur for flaskekarbonering? Det ble plutselig grusomt varmt for flaskene på varmekablene i kjellerstue, under et teppe (jaffal 40 grader)
Et eller annet sted i denne tråden har du mitt ufrivillige forsøk på karbonering på rundt 70 grader. Den batchen gikk i vasken.Foreløpig melder jeg 72*C som øvre grense ettersom du ikke vil pasteurisere dem. Stafettpinnen går...
Jeg "høyner" med å si at gjæren sannsynligvis parkerer tøflene for godt ved rundt 50 grader.Foreløpig melder jeg 72*C som øvre grense ettersom du ikke vil pasteurisere dem. Stafettpinnen går...
Jeg har testet litt ulike ting etter at jeg fikk meg konisk gil (FastFerment i plast) - på godt og vondt!Holder på å gjære en lager på konisk tank.. når dumper jeg gjæren??
Ja, merket det rant litt sakte med meg også igår.. var litt usikker på om det va litt tidlig å fjerne gjæren, så tappet kun av over konen, så nå har jeg for øyeblikket kun øl over tappeventilen, men sikkert endel gjær å trub i konen.. tenkte å fjerne dette før jeg skal tørrhumle. Tørrhumlet skal etter planen oppi idag, men gjæren var litt treg å komme igang, så utsetter det til lørdag..Jeg har testet litt ulike ting etter at jeg fikk meg konisk gil (FastFerment i plast) - på godt og vondt!
Første gang åpnet jeg slusen under rett før jeg skulle flaske. Det viste seg da at gjærkaken var så kompakt at den ikke rant ut. Dermed måtte jeg stikke om fra toppen av karet, og hele poenget med konisk gjæringskar falt bort.
Andre gang lot jeg slusen stå åpen under hele gjæringen (med tett oppsamlingskolbe under så klart). Jeg tømte den to dager før flasking, men det var såpass mye gjær/bunnfall at det var en del igjen i gilen over. Fordi denne også var temmelig tykk, tok det et døgn før resten rant ned i oppsamlingskolben. Da dette omsider rant ned, og byttet plass med oksygenet i bunnen, ble en del av gjæren/bunnfallet virvlet opp igjen. Resultatet ble et mer grumsete øl enn nødvendig.
Nå brygger jeg for tredje gang på samme gil. Har akkurat tømt oppsamlingskolben på 3 døgnet etter brygging - stormgjæring ferdig. Må følge med på den videre for å se om hele resten av gjærkaken får plass i oppsamlingskolben. Hvis ikke tenker jeg å tømme den igjen en uke før flasking,så jeg er sikker på at alt får rent ned. Vil helst ikke skape for mye "oppskåke" i ølet denne gangen.
Jeg vet ikke hva man SKAL gjøre, men jeg har som du ser gjort et par erfaringer. Regner med at tredje forsøk bør være en god nok metode![]()
Ettersom jeg snakker bergensdialekt lurte jeg et øyeblikk på hva det var du dreiv på med med kona di (konen din)... [emoji12]Ja, merket det rant litt sakte med meg også igår.. var litt usikker på om det va litt tidlig å fjerne gjæren, så tappet kun av over konen, så nå har jeg for øyeblikket kun øl over tappeventilen, men sikkert endel gjær å trub i konen.. tenkte å fjerne dette før jeg skal tørrhumle. Tørrhumlet skal etter planen oppi idag, men gjæren var litt treg å komme igang, så utsetter det til lørdag..
Hehe.. ja, er ikke grenser for hva vi eksperimenterer med her i Ulsteinvik.. gleder meg til konen skal vaskesEttersom jeg snakker bergensdialekt lurte jeg et øyeblikk på hva det var du dreiv på med med kona di (konen din)... [emoji12]
HeheheHehe.. ja, er ikke grenser for hva vi eksperimenterer med her i Ulsteinvik.. gleder meg til konen skal vaskes![]()