Tråden for dumme spørsmål.

Lurer litt på det med lagring/modning av øl. Ifølge oppskrift skal pilsen lagres i 4 uker på 2-4gr. Gjelder dette både pils og ale, og hvorfor skal det lagres/modnes i den temperatur? Er det pga aroma/smak eller en annen grunn? Skal snart sette noen flasker til lagring, og har foreløpig ikke annet alternativ enn et uisolert rom under bakkenivå som pr i dag holder 9gr. Vurderer å få en fryseboks , eventuelt et kjøleskap for dette.
 
Når du sier "skal", gjelder det for undergjæret øl + kølsch (og annet "hybridøl", dvs. øl gjæret med alegjær på relativt lav temperatur for å produsere et reinest mulig øl). Men egentlig skal du kunne få effekt av å gjøre det med ale, også, har jeg lest meg til. Det har jeg ikke prøvd, så jeg skal ikke ha meninger om hva du får igjen for anstrengelsen. Det viktigste er at du får satt det "kjølig", så det ikke blir stående i romtemperatur.
 
Jeg er fersk som brygger og drister med til med et spørsmål her.

Jeg har hatt 2 dunker med ales stående å gjære i 2 uker nå og tenker å tappe på flaske. Den ene har FG rett under forventet så den er bra, men den andre som er basert på Lavkarbo IPA sett fra olbrygging.no har FG på 1010 mens forventet FG var 1002. OG var 1049 mot forventet 1052. Altså svakere og litt mindre lavkarbo enn forventet... Gjorde en dårlig jobb med oksygeneringen, men temperaturen har vært stabil på 20 grader og økte til 22 grader de siste 5 dagene.

Hva gjør jeg? Flasker jeg eller prøver jeg å få igang igjen gjæringen? I så fall hvordan? (Ikke oksygentilførsel nå har jeg skjønt, men har spraymalt og gjær, så kan sikkert prøve å bruke det.)
 
@Geir Nårstad hvilken gjær har du brukt på det Lavkarbo IPA-settet?

Jeg brukte tørrgjæren som fulgte med: 1 pakke Mauribrew Ale 514. Strødde den over midt i tapping av vørter. Ølsettet er dette: https://www.olbrygging.no/products/lavkarbo-ipa
Gjæringen startet og stoppet tidligere på denne enn den andre dunken jeg brygget samme dag, hvor jeg hadde brukt samme metode, men med 1 pakke Fermentis Safale US-0 på Påskeøl ølsettet til ollbrygging.no.

Neste gang skal jeg rehydrere gjæren og tilsette oksygen, men er usikker på hva jeg gjør med denne nå?
 
Ok. Jeg søkte opp gjæren (jeg har aldri brukt den selv), og Mauribrew Ale 514 er oppgitt til å ha 80-85% utgjæring. Med OG på 1049 vil det si FG i området 1009 til 1007. Det høres litt rart ut at du skal så lavt som 1004, med mindre du har brukt rent sukker eller lignende i vørteren.
Jeg vil si at med den gjæren så er 1010 innenfor normalavvik. Har du målt SG over 3 dager, så du er sikker på at den er stabil og ikke fortsatt jobber?
 
Det er ikke tilsatt sukker, men i lavkarbo-settene er det med Amigase enzym som skal tilsettes fra starten av meskingen og som hjelper til å spalte sukkermolekyler så de skal bli gjærbare.

Jeg kom på at jeg gjorde en liten feil i meskingen som kan ha betydd noe. Jeg glemte å tilsette Amigase fra start og mesket derfor 15-20 minutter før jeg tilsatte enzymet.

Tok nettop en telefon til en hyggelig fyr i olbrygging.no. Han mente at enzymet kunne ha noe å si men at jeg enten bare burde vente, eller å tilsette ny ladning med rehydrert gjær. Siden SG har vært stabil de siste 6 dagene, prøver jeg å tilsette ny gjær. Jeg har liggende en pakke M44 så jeg prøver det. I værste fall er det ikke mer gjærbart sukker igjen, men det ser jeg vel etter hvert...
 
Har det noe og si om jeg tilsetter gjær dagen etter brygging. Altså koker vørteren idag, og tilsetter gjær imorgen og rister dunken ?
 
Har det noe og si om jeg tilsetter gjær dagen etter brygging. Altså koker vørteren idag, og tilsetter gjær imorgen og rister dunken ?

Som sagt i den andre tråden, så bør du helst unngå det. Det finnes som kjent to slags bryggere; de som har hatt en infeksjon, og de som ennå ikke har hatt en infeksjon. Det er alltid en grunn til at man havner blant dem som har hatt en, og dette er én av mange mulige.

Men det er som med alt mulig annet gæ'ernt her i livet: Det vil helst gå bra:p. Jeg har gjort det der et par ganger uten uhell.
 
Har dere noe erfaring med at stormgjæringen foregår en uke i strekk, eller lenger?

Dette gjelder WPL400 og en 1664 blanc klone, skulle tørrhumle og tilsette aprikospure. Tenkte dag 7 burde være passe selv om den gjærte noe aktivt - jeg popper av lokket og ser et tykt lag med krauzen! Den var litt guffen i fargen, men har ikke erfaring med topphøsting, så mistenker den er akkurat slik den skal være. Slik jeg forstår det også - så kan ferskgjær føre til at gjæringen blir kortere og mer intens, stemmer dette?
 
Har dere noe erfaring med at stormgjæringen foregår en uke i strekk, eller lenger?

Dette gjelder WPL400 og en 1664 blanc klone, skulle tørrhumle og tilsette aprikospure. Tenkte dag 7 burde være passe selv om den gjærte noe aktivt - jeg popper av lokket og ser et tykt lag med krauzen! Den var litt guffen i fargen, men har ikke erfaring med topphøsting, så mistenker den er akkurat slik den skal være. Slik jeg forstår det også - så kan ferskgjær føre til at gjæringen blir kortere og mer intens, stemmer dette?

Skal tappe opp en white IPA med 400 i morgen:). Den holdt det gående en god stund, og er vel kjent for å være en langsom arbeider, dvs. den tar sin tid før den er helt ferdig med jobben. Jeg ville ventet med tørrhumlingen til gjæringen var ferdig, og så tappe etter 5 dager. (Det er vel etter hvert et standardråd?)

Belgisk øl skal ikke tas av gjæren for tidlig - har jeg hørt fra folk som skulle ha greie på det.
 
Tilbake
Topp