glennrlie
Norbrygg-medlem
plasthylse, avstandshylse.....
Eventuelt slike
http://m.ebay.com/itm/H1-Stainless-...%3Aef2952d015b0a84860a9c4a2fff7fd25%7Ciid%3A2
Sent from a potato using Tapatalk
plasthylse, avstandshylse.....
Jeg tror du tenker riktig. Dommerne vet ingenting om ølet ditt ut over klassen du har meldt det på i + evt. tilsetninger, dersom du har angitt det. Jeg liker mine egne RIS med høyere karbonering enn "vedtektene". Jeg verdsetter balanse meget høyt når jeg vurderer, eller bedømmer, øl.
Eventuelt slike
http://m.ebay.com/itm/H1-Stainless-Steel-Wall-Mount-Standoff-Nail-for-Glass-12mm-x-40mm-5-Pcs-/282109973010?hash=item41af109212:g:IRIAAOSwSv1Xkuwq&_trkparms=pageci%3A51bd459d-3500-11e7-a2d7-74dbd18018b7%7Cparentrq%3Aef2952d015b0a84860a9c4a2fff7fd25%7Ciid%3A2
Sent from a potato using Tapatalk
Mye på grunn av latskap..Hvorfor?
Aha..Mye på grunn av latskap..
Driver og skrur, mekker, justerer thermometere og lekkasjetester hele tiden på bryggeriet mitt, og det er mye flytting av vann i den forbindelse. Dermed tenkte jeg at jeg kanskje kunne la testvannet bli stående over noen døgn og ha det klart til livet gjore det mulig å brygge en runde.
Vi snakker om rundt om 70 liter om jeg fyller opp "HLT" en med vann nok til alt som skal gjennomføres.Aha..
For meg er fylling av vann noe av det enkleste og minst tidkrevende, så jeg skjønte ikke hvorfor man ville gjøre dette på forhånd.
Men når du allerede har vannet der så kan jeg se ønsket.
Hvor store volum snakker vi om?
Personlig ville jeg vel uansett tappet rent, frisk vann til bryggingen. Vi vil jo også ha så fersk humle som vi kan få og maltet skal være så nykvernet som mulig.
Vann som har stått i romtemperatur flere døgn er vel ikke så innbydende?
Vi snakker om rundt om 70 liter om jeg fyller opp "HLT" en med vann nok til alt som skal gjennomføres.
Jeg er egentlig enig at friskt vann høres vesentlig mer innbydende ut enn vann som har stått i romtemperatur flere døgn. Bare lurte på om det var meg som var rar eller om det var noe i dette med "friskt vann".
Du har mer plasseffektiv løsning enn meg da, for ut av mitt bryggeri pleier jeg å ende på 25 liter selv. Dog jeg kan brygge opptil 50Jeg brygger 25 liters batcher på et oppsett med 3 stk 36 liters kjeler.
Så jeg har ikke det store volumet som du har.
Kan godt være at andre brygger på "gammelt vann", jeg vet ikke.
Har du en beskrivelse/bilde av dette? Vurderer flere kjeler, jeg også. Snakker vi da:Jeg brygger 25 liters batcher på et oppsett med 3 stk 36 liters kjeler.
Så jeg har ikke det store volumet som du har.
Kan godt være at andre brygger på "gammelt vann", jeg vet ikke.
Det er ikke slik at vannet begynte å eksistere i det det kom ut av krana. Det vannet er allerede gammelt ;-) Litt spøk og litt alvor. Ser ingen problemer med å skulle la det stå i noe som i utgangspunktet er næringsmiddelgodkjent. Kan gjerne med fordel dekke over med noe, slik at støv el. ikke daler oppi.Vi snakker om rundt om 70 liter om jeg fyller opp "HLT" en med vann nok til alt som skal gjennomføres.
Jeg er egentlig enig at friskt vann høres vesentlig mer innbydende ut enn vann som har stått i romtemperatur flere døgn. Bare lurte på om det var meg som var rar eller om det var noe i dette med "friskt vann".
Har du en beskrivelse/bilde av dette? Vurderer flere kjeler, jeg også. Snakker vi da:
1) Kjele til varming / koking av vann
2) Kjele til mesking
3) Kjele til koking?
På min første batch Gahr pilsner, så sto det at jeg skulle begynne med 28l til kok, med et mål på 25L. Etter kokingen satt jeg igjen med 21L, noe som har gjort at jeg som regel skyller etter mesk til jeg har ca 30-31l i karet, slik at jeg sitter igjen med rundt 25L . Men regner med at dette "vanner" ut vørter som går ut over smak etc.
8-10% væske fordamper PR time.. (over 10% er mye på mitt oppsett)
(Har jeg 28liter til kok forsvinner 2,4 til 2,8liter til gudene)
Må regne 2 til 2,5 liter trub i bunnen av kokekjel også, lett varierende på maltsammensetning og mengde på humle.
(Maltet i seg selv suger også opp 0,8liter til 1liter PR kg.)
Bruker du disse variablene treffer du sånn noenlunde (min erfaring)
Sent from my iPad using Tapatalk
Etter kok er rimelig å anta, for da er jo vørteren ferdig.
Ja sikkert. Sjøl om volum før kok kanskje blir meir nøyaktig. Eg brukte før kok, så eg får nok ein velhumla pils.
Eg ser poenget. Finns det eigentleg noko metode eller apparat for å måle IBU i eit ferdig øl?