Tråden for dumme spørsmål.

Termowell kan du kanskje lese av med en annen dippedutt?
Da har du samme opplegget som Sarge. Fungerer greit det men du bør følge med de første dagene.
Bortsett fra at jeg tydeligvis har jugd på meg måling i bøtta. Jeg teiper temperatursensoren inn mot utsiden av bøtta under en solid klump skumplast som isolasjon.
 
Hehe, ja var akkurat ute å flyttet ITC-proben til luft, midt i kjøleskapet, og senket marginene til 0,3 begge veier. Satser på at man ikke behøver sirkulasjonsvifte. Har nå et 15 liter kar i et 85cm skap.

Forresten, om noen lurer har jeg bygd en iSpindel til intern monitorering, og bruker følgende som termowell i siden av bøtta:

http://www.ebay.com/itm/401219123104

Jeg n00ba og klarte å stramme for lite, så det drypper noen dråper i døgnet av den nå. Men det løser seg nok med et par skiftenøkler før neste batch. Utover det passer hvertfall proben fra ITC med god margin inni det hullet.
 

Vedlegg

  • 0 bytes · Sett: 49
Sist redigert:
Hva eller hvem bor i gjæren min? Jeg hadde tenkt å bruke den på nytt, men ble usikker da jeg så disse klumpene...
b9cb61ae53e5a4e3a7b090df651091cb.jpg

Er det noe uhumskheter eller bare bobler?
 
Fat for dummies!
Har etter laaang fatpause tappet en wit på fat. Står på 1.8 bar. Men har nå helt glemt om den bør stå kjølig eller i romtemperatur? Ved at den må kjøles for tvangskarbonering men denne skal bare karboneres vanlig.
 
Fat for dummies!
Har etter laaang fatpause tappet en wit på fat. Står på 1.8 bar. Men har nå helt glemt om den bør stå kjølig eller i romtemperatur? Ved at den må kjøles for tvangskarbonering men denne skal bare karboneres vanlig.
Så du har sukkerlake på den? Hvorfor har du såpass høyt trykk som 1,8 bar? Trenger ikke det om den skal karbonere naturlig. Og da er det vanlig prosedyre som ved flasking. Stå i en uke eller to i romtemperatur.
 
Så du har sukkerlake på den? Hvorfor har du såpass høyt trykk som 1,8 bar? Trenger ikke det om den skal karbonere naturlig. Og da er det vanlig prosedyre som ved flasking. Stå i en uke eller to i romtemperatur.
Uklart fra meg. Ikke sukkerlake, den skal karboneres med CO2 men i løpet av 1-2 uker, altså ikke tvangskarboneres.
 
Uklart fra meg. Ikke sukkerlake, den skal karboneres med CO2 men i løpet av 1-2 uker, altså ikke tvangskarboneres.
Aaa. La den stå kjølig. Trykket er avhengig av temperaturen og ølstilen. Du kan bruke denne: https://www.brewersfriend.com/keg-carbonation-calculator/https://www.brewersfriend.com/keg-carbonation-calculator/
2,5 volumes er vel ganske vanlig om jeg ikke husker helt feil.

Forresten så det tvangskarbonering det du gjør. Du setter ølet under trykk.
 
Aaa. La den stå kjølig. Trykket er avhengig av temperaturen og ølstilen. Du kan bruke denne: https://www.brewersfriend.com/keg-carbonation-calculator/https://www.brewersfriend.com/keg-carbonation-calculator/
2,5 volumes er vel ganske vanlig om jeg ikke husker helt feil.

Forresten så det tvangskarbonering det du gjør. Du setter ølet under trykk.
Takk! Har trodd at tvangskarbonering kun var metoden der man kjøler ned og rister/rugger på fatet gjentatte ganger for å karbonere det i løpet av noen timer.
 
Ja, dårlig bilde. Klumpene har helt litt farge som det øverste laget av gjær. Den lukter helt fint (på toppen av glasset i alle fall)...

Skjønte ikke at det var i glasset:). Hvis du har et tjukt lag gjær på bunnen av flaska, kan det jo komme opp med kullsyra. Men i så fall ser du det jo. Smaker du på klumpen, kjenner du vel fort om det er gjær.
 
Hei, jeg brygger med spraymalt og mesker bare spesialmalt, kan noen forklare meg hvorfor jeg alltid havner 10-15 poeng under estimert OG?? selv om jeg tar bort spesial-malten i kalkulatoren. bruker beercalc. Er det dårlig kalkulator,spraymalt,(fra petit) eller er det dårlig hydrometer??
 
Hei, jeg brygger med spraymalt og mesker bare spesialmalt, kan noen forklare meg hvorfor jeg alltid havner 10-15 poeng under estimert OG?? selv om jeg tar bort spesial-malten i kalkulatoren. bruker beercalc. Er det dårlig kalkulator,spraymalt,(fra petit) eller er det dårlig hydrometer??

Det høres ut som om det er ett eller annet du gjør galt i beregningene dine. Du kan jo prøve en annen kalkulator, f.eks. brewersfriend.
 
Skjønte ikke at det var i glasset:). Hvis du har et tjukt lag gjær på bunnen av flaska, kan det jo komme opp med kullsyra. Men i så fall ser du det jo. Smaker du på klumpen, kjenner du vel fort om det er gjær.
Gjæren smakte fint, selv om jeg ikke har særlig mye erfaring med "rå" gjærsmaking. Satser på at det går bra :)
 
Hei, jeg brygger med spraymalt og mesker bare spesialmalt, kan noen forklare meg hvorfor jeg alltid havner 10-15 poeng under estimert OG?? selv om jeg tar bort spesial-malten i kalkulatoren. bruker beercalc. Er det dårlig kalkulator,spraymalt,(fra petit) eller er det dårlig hydrometer??
Jeg har aldri kombinert ekstrakt og mesking, men har brygget rene allgrain-brygg og rene ekstraktbrygg, og treffer alltid innenfor +/- 2-3 poeng i forhold til beregnet OG i beercalc. Beercalc har noen svakheter, men ikke noe som forklarer det du opplever her.

Hva viser hydrometeret ditt i rent vann ved 20°C? Det burde vise 1.000.
 
5,3 kg malt ga 27,5l i bøtta på 1051. 5kg maris, 100g crystal, 100g cara2, 100g aciduert malt.
Gjæra med Nottingham pithca på 16 , først på 15 grader i fire dager, så på gradvis til 19 grader.
Stormgjæring var kraftig med høy krausen.
Dag 12 gir meg 1015. Dårligste utgjæring jeg har hatt. Også første reis med Nottingham.
Godta eller gjøre tiltak?
 
Tilbake
Topp