Tråden for dumme spørsmål.

Ja - de viser feil:). I alle fall gjorde det jeg kjøpte der, det. Og så sto det usannsynlig mye sludder i bruksanvisningen.
Du har jaggu rett @Finn Berger . Målte en Kolsch her nå. SG vises som noe under 1.020 på Europris hydrometeret, på noe jeg har fra Bryggselv så vises 1.016. o_O Skal måle når gjæringen er ferdig også og se forskjellen.

Begge viser 0 i vann. Det er jo skikkelig håpløst og ikke klare og produsere hydrometer riktig.

Håper jeg ikke har brukt det hydrometer fra Europris til for mye måling.
 
Du har jaggu rett @Finn Berger . Målte en Kolsch her nå. SG vises som noe under 1.020 på Europris hydrometeret, på noe jeg har fra Bryggselv så vises 1.016. o_O Skal måle når gjæringen er ferdig også og se forskjellen.

Begge viser 0 i vann. Det er jo skikkelig håpløst og ikke klare og produsere hydrometer riktig.

Håper jeg ikke har brukt det hydrometer fra Europris til for mye måling.

Skrev det tidligere. Har fått europris hydrometere som ikke har linjær skala. Er hydrometeret et standard fra stevenson & reeves (det fra bryggselv) så er min erfaring at «alle» er linjære men kan være off i utgangspunktet.

Skal man kunne stole på hydrometer man kjøper utestet så koster det deretter. 79kr-ish hydrometer er «egentlig» et ca 20kr hydrometer.
 
Skrev det tidligere. Har fått europris hydrometere som ikke har linjær skala. Er hydrometeret et standard fra stevenson & reeves (det fra bryggselv) så er min erfaring at «alle» er linjære men kan være off i utgangspunktet.

Skal man kunne stole på hydrometer man kjøper utestet så koster det deretter. 79kr-ish hydrometer er «egentlig» et ca 20kr hydrometer.
Hydrometer skalen er ikke lineær. Den varierer med faktoren;

(d2-d1)/d2d1
hvor d2 representerer tyngste væske som måles på skalaen. Dersom du starter med d1=1,0 og øker tettheten i like steg opp til d2 ser du at faktoren ikke er lineær, men krymper.
 
"Quoter" den russiske astronauten i filmen Armageddon : Russian components, American components... ALL MADE IN TAIWAN!! :D
Med russian components s~ ser jeg nesten for megat det står noen skikkelige Zarya
Hydrometer skalen er ikke lineær. Den varierer med faktoren;

(d2-d1)/d2d1
hvor d2 representerer tyngste væske som måles på skalaen. Dersom du starter med d1=1,0 og øker tettheten i like steg opp til d2 ser du at faktoren ikke er lineær, men krymper.

Right. Det jeg mente var at jeg har opplevd at hvis den viser riktig ved 1.0 så har den vistfeil ved høyere SG.
 
Med russian components s~ ser jeg nesten for megat det står noen skikkelige Zarya
Det er fordi hydrometeret ikke er skikkelig kalibrert. Det må kalibreres på laveste tetthet ( her vann) og tyngste tetthet (f.eks d2=1,100) og så må skalaen mellom «strekkes» i forhold til faktoren i forrige innlegg.

Right. Det jeg mente var at jeg har opplevd at hvis den viser riktig ved 1.0 så har den vistfeil ved høyere SG.
 
Vet ikke helt hvordan svaret mitt endte opp inne i siteringen av deg Miguel. Men der ligger det ihvertfall i innlegget over.
 
Sist redigert:
Hei
Forsøker å sette opp en vannprofil i bru'n water Excell arket. Her er det satt opp to felt "carbonat" og "bicarbonate". Sliter med å finne disse tallene i Vestfold vann sine analyser. Noen som har noen gode ideer på hvordan en kan få tak i disse tallene...?
387ddb77e8122fba5b59e1d610d58222.jpg


Sent fra min Pixel XL via Tapatalk
 
I følge regnearket må du laste inn karbonat og bikarbonat estimatet, som er beregnet fra den totale alkaliniteten du har oppgitt (nederst), inn i tabellen over.
 
Hei
Forsøker å sette opp en vannprofil i bru'n water Excell arket. Her er det satt opp to felt "carbonat" og "bicarbonate". Sliter med å finne disse tallene i Vestfold vann sine analyser. Noen som har noen gode ideer på hvordan en kan få tak i disse tallene...?
387ddb77e8122fba5b59e1d610d58222.jpg


Sent fra min Pixel XL via Tapatalk
Ja jeg har :)
Ca 17,4
Mg veldig liten
Alkalitet 0,75 mmol/l
pH 8,1 til 8,3
Resten har du vel allerede :)
 
Hva kan resultat av for mye meskevann bli?

Er 19-20 Liter greit til 7kg malt?
( Pale malt, Amber malt, Special B, Brown Malt, Chocolate Malt, Flaked Barley)
 
Hva kan resultat av for mye meskevann bli?

Er 19-20 Liter greit til 7kg malt?
( Pale malt, Amber malt, Special B, Brown Malt, Chocolate Malt, Flaked Barley)
3 liter vann pr kilo malt er innenfor "normalen". Så det går greit. Jo mer vann du bruker til å meske jo mindre vann har du "igjen" til å skylle med.

Sent via Tapatalk
 
Satte et brygg til gjæring i går. Det er gått under 24 timer, og det plopper allerede hvert ~10 sekund. Siste gang jeg brygget tok det flere dager før det ploppet med såpass frekvens. Godt tegn?
 
3 liter vann pr kilo malt er innenfor "normalen". Så det går greit. Jo mer vann du bruker til å meske jo mindre vann har du "igjen" til å skylle med.

Sent via Tapatalk
Synes det var lite jeg. Jeg brygger 40 L til kok og bruker 52 L vann. Går så lett opp i 13. 2x13 i første steg 1x13 i neste og 13 for utskylling.
 
Satte et brygg til gjæring i går. Det er gått under 24 timer, og det plopper allerede hvert ~10 sekund. Siste gang jeg brygget tok det flere dager før det ploppet med såpass frekvens. Godt tegn?

Dette er helt normal utvikling. Og det er et godt tegn:).

Det er ikke gunstig med hverken en tidlig og voldsom start, eller en veldig sein start. Som i så mange sammenhenger er den gyldne middelvei den rette vei også når det gjelder starten på en gjæringsprosess:).
 
Tilbake
Topp