Tråden for dumme spørsmål.

1. Satt en gjærstarter tilbake i et overivrig kjøleskap etter magnetrører og finner idag en isklump. Kan den brukes?

2. Skal karbonere mer fat enn hva jeg har plass til i kjøleskapet. Kan jeg karbonere det ferdig på kjøleskapstemp, sette det i boden og tilbake i kjøleskap før servering uten at dette påvirker CO2-nivået?
 
1. Satt en gjærstarter tilbake i et overivrig kjøleskap etter magnetrører og finner idag en isklump. Kan den brukes?

2. Skal karbonere mer fat enn hva jeg har plass til i kjøleskapet. Kan jeg karbonere det ferdig på kjøleskapstemp, sette det i boden og tilbake i kjøleskap før servering uten at dette påvirker CO2-nivået?
2. Ja, det vil være samme CO2-mengde, bare forskjellig trykk.
 
2. Ja, det vil være samme CO2-mengde, bare forskjellig trykk.

Jeg har lest rapporter fra folk som har brukt gjær som har hatt issørpekonsistens, men om den har frosset til is, tror jeg ikke jeg ville prøvd. Du kan fryse gjær, men da må du bruke andre metoder enn det der, er jeg redd. (Jeg mener at @Sarge driver med det, så han veit sikkert mer.)

Jeg ville prøvd å sette en liten starter for å se om det er liv.
 
Stemmer, jeg fryser gjær, hovedsakelig Vossakveik.
Det er en veldig fin guide for det her (det var hovedsakelig denne jeg brukte da jeg selv startet med dette):
https://www.homebrewtalk.com/freezing-yeast.html
Det er likevel noen ting jeg gjør annerledes. Bare å spørre om detaljer dersom noen faktisk har lyst til å forsøke dette.

@Dan Skoglund Når det gjelder gjær som har frosset til is uten glyserol, så er jeg uten erfaring her. Jeg ville vel bare tint ved 37 grader C og forsøkt gjæren i en starter. Jeg vil tro det er mange døde celler, men noen kan jo ha tålt prosessen.
 
Sist redigert:
Eg òg har lurt på dette med fat, temperatur og trykk. Eg har ikkje plass til eit tredje kjøleskap, og skal bruke gjæringsskapet som kjøleskap til fata når ikkje eg har øl til gjæring. Om eg då tek ut eit fat på 4 grader, og det stig til 24 grader og ligg der, så vil berre trykket endre seg? Vil det gå opp eller ned?
 
Eg òg har lurt på dette med fat, temperatur og trykk. Eg har ikkje plass til eit tredje kjøleskap, og skal bruke gjæringsskapet som kjøleskap til fata når ikkje eg har øl til gjæring. Om eg då tek ut eit fat på 4 grader, og det stig til 24 grader og ligg der, så vil berre trykket endre seg? Vil det gå opp eller ned?
Det vil gå opp...
 
Til dere som KAN dette her med vannjusteringer. Når det står i en oppskrift/vannjusterings kalkulator å tilsette feks. Ei halv teskje, eller x gr kalsiumklorid..er det da den flytende 33ish % det er snakk om eller flak på 75-80%?? Jeg bruker kalsium klorid flak og kalsiumsulfat i pulver form. Anyone?
 
Til dere som KAN dette her med vannjusteringer. Når det står i en oppskrift/vannjusterings kalkulator å tilsette feks. Ei halv teskje, eller x gr kalsiumklorid..er det da den flytende 33ish % det er snakk om eller flak på 75-80%?? Jeg bruker kalsium klorid flak og kalsiumsulfat i pulver form. Anyone?

Skal ikke gjøre krav på ekspertkompetanse, men jeg har i alle fall regnet med at det ikke er den flytende formen det er snakk om. Kjenner meg rimelig trygg på at det stemmer.
 
Skal ikke gjøre krav på ekspertkompetanse, men jeg har i alle fall regnet med at det ikke er den flytende formen det er snakk om. Kjenner meg rimelig trygg på at det stemmer.
Ok,det var vel det jeg og trodde,men var ikke helt sikker.. Jeg tar dette her liksom litt etter egen smaks preferanse, å har prøvd meg forsiktig fram,men har lyst til å utnytte de forskellige kalkisene som ligger ute..feks den nye i beersmith. :) takk for svar!
 
Jeg har den flytende og om jeg har skjønt det rett må jeg rett og slett bruke ca 3 ganger så mye, siden det det er utblandet.

Jeg har for øvrig ikke så mye erfaring. Baserer meg på Gahrs tabeller for normalt, norsk vann.
 
Denne vannjusteringskalkulatoren basert på gahrs tabeller spesifiserer ihvertfall strøkne skjeer, det har ihvertfall fått meg til å anta at det var snakk om tilsetninger i pulverform, ikke flytende.
 
Hei alle sammen

Jeg har tenkt å lage meg en bøttekoker av et av gjæringskarene mine ala denne:

https://www.instructables.com/id/Build-Your-Own-Brewery-for-Under-100-STEP-2-/

Jeg sliter nå litt med delene.

1- 15mm Compression Tank Connector | Brass Plumbing Fitting
https://www.ebay.co.uk/itm/15mm-Com...178075?hash=item19f6a4cd9b:g:c8YAAOSwDNdVo36Z

Denne ble jo litt dyr med 120kr i frakt pluss delen. noen som vet hva denne heter på norsk ? Eller vet om et alternativ?

Samme med denne:
2. 15mm Compression Elbow 90 Degrees Brass
https://www.ebay.co.uk/itm/151015901542

resten er jo som en lek å få tak i fra kina.

setter stor pris på hjelp fra noen som kan mer enn meg. :)
 
Hvorfor ikke kjøpe en 500,- stålgryte hos Biltema el.l. + en dyppvarmer til 150-300,-
Alt kan brukes videre dersom du vil utvide
http://goo.gl/AQvfdO
Du finner også gratis kokeplater på Finn innimellom
Vet ikke, likte denne kokebøtta :) pluss ca 300 billigere:D finner uansett ingen steder som selger dyppvarmer lenger og med bøtta så får jeg jo 3kw. Kan også slå av det ene elementet når kok er oppnådd.

2x 1,5kw elementer
1x thermowell
1x digitalt termometer probe

Ca 120kr.

Bøtte har jeg. Ser at de har gjennomføring med kran på Bryggselv til 299.

Nå trenger jeg bare et billig bazookafilter så er vi i gang:rolleyes:
 
Finn.no har jevnlig gratis kokeplater...
Tar jeg ikke feil, har jeg et ubrukt bazookafiler ett sted om du er interessert.
 
Har en enkel pale ale som er gjæret med surdeig. Det virker som den er gjæret ut nå etter to uker og sg er bare nede i 1,018. Kan det være en idé å slenge oppi en pakke us-05 eller liknende for å få den ned under 10?

Sent fra Tapatalk
 
Har en enkel pale ale som er gjæret med surdeig. Det virker som den er gjæret ut nå etter to uker og sg er bare nede i 1,018. Kan det være en idé å slenge oppi en pakke us-05 eller liknende for å få den ned under 10?
Dette er en ‘ukjent’ gjær og kan derfor være lunefull.
Smaksprofilen er allerede satt, så us-05 er en god ide.
Forutsetter at du har hatt jevn eller stigende temperatur.
Dersom du ikke tilsetter ny gjær, ville jeg ha ventet 1-2 uker.
 
[QUOTE = "Hogne W Helgesen, mail: 464803, member: 27443"] Do a simple pale ale that is fermented with sourdough. It seems that it is fermented out now after two weeks and sg is just down the 1018. Could it be an idea to fling Up in a package us-05 or similar to get it down under 10?

Sent fra Tapatalk[/QUOTE]

Transfer it to a secondary vessel and leave it. The gravity can only drop over time. Wild yeast can be a little sensitive to alcohol. It just slows them down. If you have gone to the trouble of fermenting with wild yeast, it would be a shame to use some commercial crap to 'finish it off'.
 
Som jeg skrev tidligere vil surdeigsgjæren ha satt sin smak på ølet allerede. US-05 vil gi særdeles lite ekstra smak dersom du gjærer på lav temperatur.
Ikke uenig i at tid er viktig ved bruk av surdeigsgjær. Det er derfor jeg ville latt den gå mye lenger før flasking dersom du velger ikke å tilsette ny gjær.
Jeg ville ikke ha stukket om til sekundærkar, men det er en personlig preferanse.
 
Tilbake
Topp