Tråden for dumme spørsmål.

brygga ein belgisk blond i går og i oppskrifta står det at den bør kjølast til 16 grader før gjæren skal oppi. med 16 grader temperatur ut fra veggen og 20 grader luftemperatur er det ikkje akkurat lett å nå 16. Improviserte med hageslangen i kveil nedi eitt kar med salt isvatn, men gav opp det når isen tinte etter nokre timar og det framleis var 20 grader i gryta. Endte opp med å få vørteren i gjæringskaret og inn i gjæringsskapet. Pitcha i gjær når det nærma seg midnatt og då var temperaturen 19,6 på inkbirden (teipa på utsida av karet bak ein ullsokk.). Den var nede i 16 i dag tidlig når eg sjekka. Kor mykje har det å seie at gjæren var oppi før vørteren var på 16 grader? Den skal opp på 20 grader igjen i løpet av dei neste 4 dagane.
 
brygga ein belgisk blond i går ...
Pitcha i gjær når det nærma seg midnatt og då var temperaturen 19,6 på inkbirden (teipa på utsida av karet bak ein ullsokk.). Den var nede i 16 i dag tidlig når eg sjekka. Kor mykje har det å seie at gjæren var oppi før vørteren var på 16 grader?.
Du kan regne med litt mer smak av gjæren, men dette går helt bra
 
Hvis jeg setter en starter, beregnet f.eks. med Mr.Malty, og dekanterer den og heller den over på desinfisert glass/flaske med topp, og setter den i kjøleskapet. Hvor lenge kan jeg oppbevare den slik tro?
 
Hvis jeg setter en starter, beregnet f.eks. med Mr.Malty, og dekanterer den og heller den over på desinfisert glass/flaske med topp, og setter den i kjøleskapet. Hvor lenge kan jeg oppbevare den slik tro?

Du bør aller helst helst bruke den innen to dager, helst innen ei uke, og to uker er maks. Etter det må du friske den opp.

Dette er forutsatt at du er opptatt av sikre optimale betingelser for godt øl. Jo kortere tid, jo bedre gjær. Det blir sikkert øl om du tar den fram om en måned og hiver den oppi, men da vil du ha underpitchet, med de konsekvensene det kan ha.

Det spiller selvfølgelig også en rolle hvordan du har laget starteren.
 
Til dere som har brygget med candisyrup (eller sukker), hvor lang lagringstid vil et brygg med slik tilsats trenge? Malt OG på 70, ekstra 20 SG med candisyrup, totalt 90 SG. Satser på FG rundt 20, kanskje tom 18. Smaksmessig skal malten i fokus, ikke humle (om det er mulig med candisyrup da) :)
 
Hvis jeg setter en starter, beregnet f.eks. med Mr.Malty, og dekanterer den og heller den over på desinfisert glass/flaske med topp, og setter den i kjøleskapet. Hvor lenge kan jeg oppbevare den slik tro?
Gjær dør over tid. Dersom den er perfekt i dag, er den ørlite (umerkelig) under i morgen.
Lager du den for stor i dag, vil den snart bli passe.
Uansett vil den være en god start på en ny starter de neste ukene...
 
Angående risting av øldunken etter at gjær er tilsatt.Ser at det er sterkt anbefalt og jeg gjorde nettopp det når jeg lagde min første øl med allgrain nå i juni.Skal nå sette en ny ladning denne gang med ekstrakt ,men det jeg stusser over at i bruksanvisningen til disse 2 står ingenting om at dunken bør ristes etter tilsetting av gjær.Ser også på en god del ellers nyttige videoer av hjemmebrygging på You Tube og felles for de fleste av disse er at gjæren tilsettes for så og bare røres rundt og at risting ikke nevnes.

Noen tanker angående dette ?
 
Angående risting av øldunken etter at gjær er tilsatt.Ser at det er sterkt anbefalt og jeg gjorde nettopp det når jeg lagde min første øl med allgrain nå i juni.Skal nå sette en ny ladning denne gang med ekstrakt ,men det jeg stusser over at i bruksanvisningen til disse 2 står ingenting om at dunken bør ristes etter tilsetting av gjær.Ser også på en god del ellers nyttige videoer av hjemmebrygging på You Tube og felles for de fleste av disse er at gjæren tilsettes for så og bare røres rundt og at risting ikke nevnes.

Noen tanker angående dette ?
Ja, må ha inn oksygen. Om du ikke har ren oksygen på flaske, så legg en fotball under gjæringskaret, og rist i vei. Det er mye lettere. Hold på i 3-5 min. :)
 
Angående risting av øldunken etter at gjær er tilsatt.Ser at det er sterkt anbefalt og jeg gjorde nettopp det når jeg lagde min første øl med allgrain nå i juni.Skal nå sette en ny ladning denne gang med ekstrakt ,men det jeg stusser over at i bruksanvisningen til disse 2 står ingenting om at dunken bør ristes etter tilsetting av gjær.Ser også på en god del ellers nyttige videoer av hjemmebrygging på You Tube og felles for de fleste av disse er at gjæren tilsettes for så og bare røres rundt og at risting ikke nevnes.

Noen tanker angående dette ?
Fermentis er vel blitt nokså mye tydeligere i det siste, la gjæren få en halvtime før den får juling. Dette gjelder seff tørrrgjær...
 
Til dere som har brygget med candisyrup (eller sukker), hvor lang lagringstid vil et brygg med slik tilsats trenge? Malt OG på 70, ekstra 20 SG med candisyrup, totalt 90 SG. Satser på FG rundt 20, kanskje tom 18. Smaksmessig skal malten i fokus, ikke humle (om det er mulig med candisyrup da) :)

Typisk er mine quadrupler klare til å drikkes med en gang de har kullsyre. Rochefort selger sin 10er på butikken etter 3 uker. Men det er nok mange som mener de må stå i 5 år før de er nesten gode nok. Svaret er altså hva som er av egen overbevisning.
 
Typisk er mine quadrupler klare til å drikkes med en gang de har kullsyre. Rochefort selger sin 10er på butikken etter 3 uker. Men det er nok mange som mener de må stå i 5 år før de er nesten gode nok. Svaret er altså hva som er av egen overbevisning.
Ahh, herlig. Da tror jeg jammen jeg skal prøve meg på dette. En gang må jo være den første :)
 
Driver og karbonerer juleølen min nå, Kinn sin Julefred (7%)
Denne har stått 2 uker i 22-28 grader på kjøkkenet hvor jeg alltid karboneer flaskene mine.
Testet en flaske i går men det var veldig lite karbonering, og ikke noe skum.
Om jeg tilter glasset til siden så ser er det litt bobler som jager opp til toppen, veldig langsomt.

Alle andre brygg har vert karbonert etter 2 uker.
Brukt sukkerbiter som jeg pleier.

Skal jeg la det stå 2 uker til, eller er det lite håp?

IMG_9472.jpg
 
Driver og karbonerer juleølen min nå, Kinn sin Julefred (7%)
Denne har stått 2 uker i 22-28 grader på kjøkkenet hvor jeg alltid karboneer flaskene mine.
Testet en flaske i går men det var veldig lite karbonering, og ikke noe skum.
Om jeg tilter glasset til siden så ser er det litt bobler som jager opp til toppen, veldig langsomt.

Alle andre brygg har vert karbonert etter 2 uker.
Brukt sukkerbiter som jeg pleier.

Skal jeg la det stå 2 uker til, eller er det lite håp?

IMG_9472.jpg
Hvis det er litt, så blir det mer! Så sant du har brukt riktig mengde sukker da. Og det virker det som om du har gjort. Rist flaskene godt og fortsatt å la de stå varmt, ville jeg ha gjort. Jeg har en og annen gangen opplevd treg karbonering. Det er en tålmodighetsprøve, men det er bare å glemme de i nye 2 uke :) For meg har de alltid kommet det til slutt.
 
Hvis det er litt, så blir det mer! Så sant du har brukt riktig mengde sukker da. Og det virker det som om du har gjort. Rist flaskene godt og fortsatt å la de stå varmt, ville jeg ha gjort. Jeg har en og annen gangen opplevd treg karbonering. Det er en tålmodighetsprøve, men det er bare å glemme de i nye 2 uke :) For meg har de alltid kommet det til slutt.

Da lar jeg dem stå lengre. Ltt greit at det er Juleøl, for det skal jo ikke drikkes før til jul uansett :p
Smaker digg da.

Hvordan karbonerte du? Mengde og teknikk

Sukkerbiter rett på flaskene.
Flasken jeg testet var 0,33. 1 sukkerbit.
 
Dere som har montert tappekran på kjøleskapet. Hvor tok dere hull til Co2 slangen?
De 2 tappekranene monterer jeg i døren. Der er det vel fritt fram til å borre hull.
Tenkte å ta hull på høyre side til Co2, men er det en plass det er lettere å unngå kjøler ørene?
Noen som har erfaring med dette? Vis vedlegget
 
Dere som har montert tappekran på kjøleskapet. Hvor tok dere hull til Co2 slangen?
De 2 tappekranene monterer jeg i døren. Der er det vel fritt fram til å borre hull.
Tenkte å ta hull på høyre side til Co2, men er det en plass det er lettere å unngå kjøler ørene?
Noen som har erfaring med dette? Vis vedlegget 37826
Alt med kjøling pleier å være i bakveggen. Hvis du såvidt borrer hull i plasten på innsiden, kan du dobbeltsjekke at det ikke er noe annet enn isolasjon innenfor før du borrer gjennom resten.
Alle kegeratorene jeg har montert har hatt Sodastreamflaske inni, så da trengs det ikke borring for CO2.
 
Dere som har montert tappekran på kjøleskapet. Hvor tok dere hull til Co2 slangen?
De 2 tappekranene monterer jeg i døren. Der er det vel fritt fram til å borre hull.
Tenkte å ta hull på høyre side til Co2, men er det en plass det er lettere å unngå kjøler ørene?
Noen som har erfaring med dette? Vis vedlegget 37826

Eg tok hull i siden nede. Så stort eg fekk inn 4 gassslangee


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Eg tok hull i siden nede. Så stort eg fekk inn 4 gassslangee


Sent from my iPhone using Tapatalk
Får prøve å borre forsiktig da.
Sodastream var heller ikke dumt, men bruker kjøleskapet til karbonering også. Og da vil det gå med litt gass. Vet ikke hvor lenge en sodastream flaske vil holde da.
 
Tilbake
Topp