Hvis jeg setter en starter, beregnet f.eks. med Mr.Malty, og dekanterer den og heller den over på desinfisert glass/flaske med topp, og setter den i kjøleskapet. Hvor lenge kan jeg oppbevare den slik tro?
Gjær dør over tid. Dersom den er perfekt i dag, er den ørlite (umerkelig) under i morgen.Hvis jeg setter en starter, beregnet f.eks. med Mr.Malty, og dekanterer den og heller den over på desinfisert glass/flaske med topp, og setter den i kjøleskapet. Hvor lenge kan jeg oppbevare den slik tro?
Ja, må ha inn oksygen. Om du ikke har ren oksygen på flaske, så legg en fotball under gjæringskaret, og rist i vei. Det er mye lettere. Hold på i 3-5 min.Angående risting av øldunken etter at gjær er tilsatt.Ser at det er sterkt anbefalt og jeg gjorde nettopp det når jeg lagde min første øl med allgrain nå i juni.Skal nå sette en ny ladning denne gang med ekstrakt ,men det jeg stusser over at i bruksanvisningen til disse 2 står ingenting om at dunken bør ristes etter tilsetting av gjær.Ser også på en god del ellers nyttige videoer av hjemmebrygging på You Tube og felles for de fleste av disse er at gjæren tilsettes for så og bare røres rundt og at risting ikke nevnes.
Noen tanker angående dette ?
Fermentis er vel blitt nokså mye tydeligere i det siste, la gjæren få en halvtime før den får juling. Dette gjelder seff tørrrgjær...Angående risting av øldunken etter at gjær er tilsatt.Ser at det er sterkt anbefalt og jeg gjorde nettopp det når jeg lagde min første øl med allgrain nå i juni.Skal nå sette en ny ladning denne gang med ekstrakt ,men det jeg stusser over at i bruksanvisningen til disse 2 står ingenting om at dunken bør ristes etter tilsetting av gjær.Ser også på en god del ellers nyttige videoer av hjemmebrygging på You Tube og felles for de fleste av disse er at gjæren tilsettes for så og bare røres rundt og at risting ikke nevnes.
Noen tanker angående dette ?
Til dere som har brygget med candisyrup (eller sukker), hvor lang lagringstid vil et brygg med slik tilsats trenge? Malt OG på 70, ekstra 20 SG med candisyrup, totalt 90 SG. Satser på FG rundt 20, kanskje tom 18. Smaksmessig skal malten i fokus, ikke humle (om det er mulig med candisyrup da)![]()
Ahh, herlig. Da tror jeg jammen jeg skal prøve meg på dette. En gang må jo være den førsteTypisk er mine quadrupler klare til å drikkes med en gang de har kullsyre. Rochefort selger sin 10er på butikken etter 3 uker. Men det er nok mange som mener de må stå i 5 år før de er nesten gode nok. Svaret er altså hva som er av egen overbevisning.
Hvis det er litt, så blir det mer! Så sant du har brukt riktig mengde sukker da. Og det virker det som om du har gjort. Rist flaskene godt og fortsatt å la de stå varmt, ville jeg ha gjort. Jeg har en og annen gangen opplevd treg karbonering. Det er en tålmodighetsprøve, men det er bare å glemme de i nye 2 ukeDriver og karbonerer juleølen min nå, Kinn sin Julefred (7%)
Denne har stått 2 uker i 22-28 grader på kjøkkenet hvor jeg alltid karboneer flaskene mine.
Testet en flaske i går men det var veldig lite karbonering, og ikke noe skum.
Om jeg tilter glasset til siden så ser er det litt bobler som jager opp til toppen, veldig langsomt.
Alle andre brygg har vert karbonert etter 2 uker.
Brukt sukkerbiter som jeg pleier.
Skal jeg la det stå 2 uker til, eller er det lite håp?
![]()
Hvordan karbonerte du? Mengde og teknikkDriver og karbonerer juleølen min nå, Kinn sin Julefred (7%)
Denne har stått 2 uker i 22-28 grader på kjøkkenet hvor jeg alltid karboneer flaskene mine.
Hvis det er litt, så blir det mer! Så sant du har brukt riktig mengde sukker da. Og det virker det som om du har gjort. Rist flaskene godt og fortsatt å la de stå varmt, ville jeg ha gjort. Jeg har en og annen gangen opplevd treg karbonering. Det er en tålmodighetsprøve, men det er bare å glemme de i nye 2 ukeFor meg har de alltid kommet det til slutt.
Hvordan karbonerte du? Mengde og teknikk
Alt med kjøling pleier å være i bakveggen. Hvis du såvidt borrer hull i plasten på innsiden, kan du dobbeltsjekke at det ikke er noe annet enn isolasjon innenfor før du borrer gjennom resten.Dere som har montert tappekran på kjøleskapet. Hvor tok dere hull til Co2 slangen?
De 2 tappekranene monterer jeg i døren. Der er det vel fritt fram til å borre hull.
Tenkte å ta hull på høyre side til Co2, men er det en plass det er lettere å unngå kjøler ørene?
Noen som har erfaring med dette? Vis vedlegget 37826
Dere som har montert tappekran på kjøleskapet. Hvor tok dere hull til Co2 slangen?
De 2 tappekranene monterer jeg i døren. Der er det vel fritt fram til å borre hull.
Tenkte å ta hull på høyre side til Co2, men er det en plass det er lettere å unngå kjøler ørene?
Noen som har erfaring med dette? Vis vedlegget 37826
Får prøve å borre forsiktig da.Eg tok hull i siden nede. Så stort eg fekk inn 4 gassslangee
Sent from my iPhone using Tapatalk
Får prøve å borre forsiktig da.
Sodastream var heller ikke dumt, men bruker kjøleskapet til karbonering også. Og da vil det gå med litt gass. Vet ikke hvor lenge en sodastream flaske vil holde da.
Tenker å begynne forsiktig med en jg slange inn og en T som fordeler trykket. Karbonerer på litt over 1 kg. Blir greit nok til det meste av det jeg brygger. Men på sikt vil det nok bli mere avansert.Og alt etter om du skal ha forskjellige trykk på gata. Og så må du inn med ein regulator med fleire linjer
Sent from my iPhone using Tapatalk