DEN skulle jeg likt å leseThats it. Jeg skal lage en blogg. Med bare min smak som referanse. Betyr like lite som brulosophy-testene når jeg kommer til smak.
Jo har stussa på mange av de resultatene de har kommet opp med. Og å konkludere ut fra 1-2 tester blir uansett for smått.
Gleder meg til bloggen din![]()
DEN skulle jeg likt å leseIkke at jeg kjenner deg, men ut fra den tiden jeg har vært på forumet og lest det du har postet, så tror jeg den faktisk kunne blitt riktig fin
![]()
Jeg liker Brülosophy. Eksperimentene deres er begrensede og har ofte ganske tydelige svakheter, men de utfordrer ofte etablerte "sannheter" og viser at ved enkelte forutsetninger så er det avvik fra "sannhetene". Det inspirerer til å eksperimentere og erfare selv hvor grensene går, og det er etter min mening en verdi i seg selv.
Mitt hovedproblem med brulosofen vel det at ingenting man gjør har noe å si, satt litt på spissen.
Det er jo nesten aldri smakbar forskjell på det de driver med. Jeg tror at mye skyldes det jeg tror er et kort tidsintervall fra brygging til smaking, som gjør at feil ikke stikker seg ut, og at sansynligheten er stor for at det blir åpenbart om man hadde gitt det en måned eller så. Her er noen få eksempler fra de nyeste exbmnts fra forsiden til brulosofen:
Denne «observasjonen» fra Mesketemperatur:
«Without question, the beers in this xBmt were different the cool mash temperature beer was 4.9% ABV while the high mash temperature beer was 3.3% percent. Based on established brewing science, we can assert that the beer mashed warmer contained more long chain sugars thus leading to a lower fermentability. Whats so striking is that neither the differences in alcohol nor sugar content led to perceptible differences in the finished beers.»
Eller denne om keg purging med co2 på Neipa:
«And the results from this xBmt showing tasters could not reliably distinguish NEIPAs served from either a keg that was purged multiple times or one that was not purged suggests the practice may not make all that big of a difference.»
Eller varm vs kald lagring av øl (begrenset tid):
«This has always made sense to me, which made the results from this xBmt showing tasters couldnt distinguish a beer that spent 10 days as a passenger in my warm car from one that sat still in my cool keezer all the more
surprising.»
Eller å ikke koke vørteren:
«I had an incredibly difficult time telling these beers apart. Out of 5 blind triangle test attempts, I was only correct twice. Both were smooth with notes of toast, roast character, and a hint of malt sweetness. I was happy with both beers.»
Betyr da dette at neste øl man lager, feks en NEIPA, så kan man altså drite i mesketemperatur, drite i å koke - men la det trekke litt, fate uten å purge, oppbevare ølet varmt på badet, og det ølet blir da akkurat nøyaktig like godt som om man hadde mesket på en bestemt «normal mesketemperatur», kokt vørteren i 60 minutter etter mesk, purget fatet for all oksygen og oppbevart det kaldt? Jeg tror ikke det...
Men allikevel koser jeg meg med å lese exbeeriments![]()
Jeg brygget nylig en variant av Nanny State, et alkoholfritt (< 0.7%) øl. Maltbasen er minimal fordi det skal produseres så lite alkohol. Smaken etter at batchen hadde gjæret var udrikkelig. Ekstremt bittert humlepreg mot et utvannet, svakt bakteppe av maltbidrag.For meg er fenomener som forutintatthet og placebo helt nøytrale. Det er slik vi fungerer som mennesker. Liker ikke å bli stemplet som ''useriøs'' for helt saklige innlegg om et (helt marginalt) tema.
Sliter litt med å tappe øl fra fermentasaurus og mistenker at jeg gjør noe galt. Har hatt 1 bar trykk på tanken i et døgn nå og skulle bare ta en SG med en picnic tap da jeg oppdaget det. Til tross for trykk i tanken og en godt plassert "tappekule" i ølet vil det så vidt komme litt ut i slangen. Opplever ingen øl ut samtidig som jeg ser at litt øl går ut i slangen til picnic tappen. Tror ikke det er noe som har gått tett.
Prøv å holde picnick-kranen så lavt som mulig!
Noe må jo være tett om det er trykk på tanken? Enten i "tappekulen", i slangen, eller i kranen. Du ser at det er trykk i tanken? Dersom du er avhengig av trykk fra CO2 flaske for å få ut ølet, kan jo denne være tom...Sliter litt med å tappe øl fra fermentasaurus og mistenker at jeg gjør noe galt. Har hatt 1 bar trykk på tanken i et døgn nå og skulle bare ta en SG med en picnic tap da jeg oppdaget det. Til tross for trykk i tanken og en godt plassert "tappekule" i ølet vil det så vidt komme litt ut i slangen. Opplever ingen øl ut samtidig som jeg ser at litt øl går ut i slangen til picnic tappen. Tror ikke det er noe som har gått tett.
Noe må jo være tett om det er trykk på tanken? Enten i "tappekulen", i slangen, eller i kranen. Du ser at det er trykk i tanken? Dersom du er avhengig av trykk fra CO2 flaske for å få ut ølet, kan jo denne være tom...
Det er mer enn morsomme fortellinger, i og med at de trekker fram nevnte poeng. Noe som fører til at etablerte ''sannheter'' stadig utfordres, hvilket er av det gode. Når det gjelder kunnskaper disse har, vil jeg være forstiktig med å påstå noe. Trening i vitenskapelig metode er svært utbredt i dag, og det er heller ikke noe mystisk for spesiellt invidde. Slike enkle, uhøytidelige, umetodiske tester kan avdekke områder der det vil være interressant å sette inn noe større krefter, og således har de absolutt sin misjon.