Tråden for dumme spørsmål.

Hvis den lotto-kupongen hadde slåt til, ville du da søkt jobb som brygger, eller startet bryggeri? For min del så ville jeg ikke blitt kommersiell brygger med mindre jeg kunne gått rett inn i en rolle som ikke trenger å vaske eller bruke muskler. Type bare: her er oppskriften, you fix. Jeg passer på og peker.

Får da ikke inntrykk av at du mmistrives så fryktelig med småskala-bryggingen, i alle fall.
 
Får da ikke inntrykk av at du mmistrives så fryktelig med småskala-bryggingen, i alle fall.
Det trives jeg veldig godt med, har nesten ikke tid til å gå på jobb jo!

Eller, tidsfella tar meg så jeg ikke får brygget så ofte som jeg vil. Men det er nok mer livet enn jobb som er grunnen til det.

Men du har rett Finn, jeg liker veldig godt å brygge øl. Spesielt ha jeg det veldig godt når jeg har en gjærstarter på gang eller et øl som er i første uken av gjæringsperioden.
Lukter, lyder, SG-prøver, temperaturer, grafer. Jeg elsker det.
 
Det trives jeg veldig godt med, har nesten ikke tid til å gå på jobb jo!

Eller, tidsfella tar meg så jeg ikke får brygget så ofte som jeg vil. Men det er nok mer livet enn jobb som er grunnen til det.

Men du har rett Finn, jeg liker veldig godt å brygge øl. Spesielt ha jeg det veldig godt når jeg har en gjærstarter på gang eller et øl som er i første uken av gjæringsperioden.
Lukter, lyder, SG-prøver, temperaturer, grafer. Jeg elsker det.

Her regner innleggene inn så tett at det blir et lettere kaos:). Posten min var egentlig ment som en kommentar til @Miguels innlegg - som kunne tolkes som en sterk avstandtagen fra all praktisk befatning med bryggeprosessen.

Dagene mine har også vært fyllt med mye annet nå, så det har vært vanskelig å få brygget så mye som ønskelig. Det er ikke så mye øl igjen i huset, faktisk, så jeg trenger å få fylt på. Og nå er det bare én dunk igjen som står og venter på tapping - som jeg håper å få gjort i morra. Da har jeg ikke noe å gå og ta prøver av, lytte bekymret til og generelt ha omsorg for. Som du sier; det er det der som fyller oss med bryggerlykke:).
 
Jeg satte en Amber Christmas for noen uker der jeg ikke nådde OG (fikk 1.052 ,opskriften sier 1.060-65) .Ølet er nå klar til flasking og FG er på 1.010,oppskriften sier 1.012-15.Hva mener ekspertene,blir dette et bra brygg ?
 
Bare en liten sikkerhetssjekk.
Har tapper øl på mitt første fat nå.
Ser dette korrekt og greit ut?

Fylte fatet 19l helt opp med vann. Hadde i StarSan. Lot det virke.
Tvang det ut med co2, åpnet tilslutt såvidt på "Inn" for å la siste rest av vannet renne ut via den.
Desifinserte overføringsslangen og tappekranen. Noe vanskelig med JG koblignen. Hvordan kjører dere StarSan igjennom den? Jeg lot den bare ligge i StarSan og håper det går greit.
Overførte til fat med lukker overføring. Slapp ut trykk via sikkerthetsventilen.
Setter det i kjøleskapet ca 4 c.
Ønsker 2.0 vol. Det blir da 0.45 bar?
Co2 slangen trenger ingen desinfisering?

Korrekt?
 
Sist redigert:
Jeg satte en Amber Christmas for noen uker der jeg ikke nådde OG (fikk 1.052 ,opskriften sier 1.060-65) .Ølet er nå klar til flasking og FG er på 1.010,oppskriften sier 1.012-15.Hva mener ekspertene,blir dette et bra brygg ?
Går helt fint. Mindre alkohol, men det er lite å gjøre med nå. Tap eller flask om FG har vært stabil.
 
Driver du og sper på pensjonen med litt ekstra næringsvirksomhet på si eller? :p

Nei, jeg tar ikke sjansen på å måtte tilbringe noen av mine få gjenstående år her på jorda bak gitter. Myten om paradistilværelsen i norske fengler tror jeg lite på.

Det vandrer likevel en jevn strøm av flasker ut av huset, og en tilsvarende strøm av tomflasker tilbake. Det er jo halvparten av moroa med brygginga å gi bort øl.
 
Bv7QZ3E.jpg


Etter å ha prøvd mye at og frem så har jeg egentlig konkludert at det er tappekranen min som er trøbbel i oppsettet. Har prøvd forskjellige lengder slange, forskjellige tappetrykk og justert på det meste som lar seg justere. Ølet ser veldig fint ut gjennom slangen men blir til bare skum i tappekranen.

Noen som har et forslag til en tappekran med litt bedre kvalitet enn det plastikktullet jeg kjøpte for 29kr?
 
Bv7QZ3E.jpg


Etter å ha prøvd mye at og frem så har jeg egentlig konkludert at det er tappekranen min som er trøbbel i oppsettet. Har prøvd forskjellige lengder slange, forskjellige tappetrykk og justert på det meste som lar seg justere. Ølet ser veldig fint ut gjennom slangen men blir til bare skum i tappekranen.

Noen som har et forslag til en tappekran med litt bedre kvalitet enn det plastikktullet jeg kjøpte for 29kr?
Er du helt sikker på at det ølet ikke er overkarbonert? Picknickkran pleier å funke helt fint med passende slange.
 
Ja. Full pupp på kranen med en gang. Har bare slike kraner jeg, og det fungerer helt utmerket så lenge serveringstrykket er rett.
 
Er du helt sikker på at det ølet ikke er overkarbonert? Picknickkran pleier å funke helt fint med passende slange.

Helt sikker, ja. Har prøvd å lyse inn i kranen og det kan se ut som at det er noe plastikk inni der som kanskje ikke burde vært der.

Men jeg har vært litt forsiktig med å åpne, så det har sikkert bidratt.
 
Bv7QZ3E.jpg


Etter å ha prøvd mye at og frem så har jeg egentlig konkludert at det er tappekranen min som er trøbbel i oppsettet. Har prøvd forskjellige lengder slange, forskjellige tappetrykk og justert på det meste som lar seg justere. Ølet ser veldig fint ut gjennom slangen men blir til bare skum i tappekranen.

Noen som har et forslag til en tappekran med litt bedre kvalitet enn det plastikktullet jeg kjøpte for 29kr?
Jeg trodde først det var et glass med sukker det var bilde av :D:D
 
Tilbake
Topp