Tråden for dumme spørsmål.

Har noen bilder jeg vil dele med forumet, men som jeg ikke får lastet opp. Noen som vet hvordan man minker størrelsen direkte på telefonen? Utrolig plagsomt at det har blitt slik, og enda mer plagsomt at det bare er av og til at mine bilder er for store.....
På min tlf kan eg velge kvalitet bildet skal tas i inne på selve kameraappen. Velger da laverste kvalitet. Har du en slik mulighet?
 
Det er gjerne pixlene som er det begrensende, ikke nødvendigvis filstørrelsen :) Laveste kvalitet på min S9, så er fortsatt bildet for stort ....:(
 
Savner den muligiheten vi hadde tidligere mtp opplasting av bilder. Jeg får det ikke til, i vertfall ikke nå mens jeg er på tur. Og jeg gidder ikke stille inn kameraet til å ta lavere oppløsning, om det går på min iPhone, det er jo ikke bare til forumet jeg tar bilder.
Jaja, verden er pirfull av ilandsproblemer.
 
Hei, er det noen som bruker våtstøvsuger til å ta opp korn fra mesketanken? Jeg prøver å vaske uten å koble fra alt, men sliter med at det er rett og slett stress å få ut kornet... tenkte på noe slikt: https://www.biltema.no/hjem/rengjor...re/vat--og-torrstovsuger-wd-120130-2000038222
Tror det blir for lite futt. Hva med en sånn?
fce83ea87ada9dd511a4b9ed4af8634a.jpg
 
Så da suger du opp kornrestene fra mesketanken direkte i denne @Daniel ellingsen, det virker ganske smooth rett og slett. Driver å funderer på et CIP opplegg, svært hjemmelaget og armatørmessig selvfølgelig. Om denne sugeren funker slik jeg har tenkt er jeg muligens ett skritt nærmere. Hvordan tømmer/renser/vasker du den, ser for meg den blir noe klissete om den får stå en stund?
 
Så da suger du opp kornrestene fra mesketanken direkte i denne @Daniel ellingsen, det virker ganske smooth rett og slett. Driver å funderer på et CIP opplegg, svært hjemmelaget og armatørmessig selvfølgelig. Om denne sugeren funker slik jeg har tenkt er jeg muligens ett skritt nærmere. Hvordan tømmer/renser/vasker du den, ser for meg den blir noe klissete om den får stå en stund?
Jeg har bare gravd ut det meste med en isboks, og tatt resten med støvsugeren, tror kanskje det tetter seg/går seint hvis man prøver å suge opp hele mesken. har bare tatt beholderen med ut og tømt den og skyllt den i vann, har brukt den til å suge opp vann med også, så har ikke hatt behov for å rengjøre slangen, men den er rask å ta av så kan den vel skylles i vann:)
Edit: fungerer best når det er litt vann igjen så ikke kornet er så klissete.

Sent fra min G3112 via Tapatalk
 
På tide å starte med vannjusteringer og da kommer det noen dumme spørsmål.
Bruker guiden til Brygg Selv/Gahr som sier 1-4 gram kalsiumkarbonat per 10 liter. Når jeg skal handle fra Petit så sier dem "Dosering: 6,5 gram/ 10 liter reduserer syreinnholdet med 1 gram /liter". Er det jeg som misforstår noe her? Noen som kan hjelpe med å oppklare for en stakkar?
 
Hei, jeg brygget idag en bayer-greie med mørk münchener malt. Jeg hadde oppi maltet ved ca 65 C, men glemte å slå av temperaturen og mesken ble raskt varmet til over 70 C før jeg oppdaget feilen og fikk kjølt den ned igjen. Jeg har lest at beta-amylasen blir denaturert ved 70 grader og hadde derfor oppi litt pale malt (omtrent 5-8% av maltmengden) etter nedkjøling for å redde brygget.

Spørsmålet er om stivelsen er "brukt opp" av alfa-amylasen slik at det ikke er nok stivelse for de nylig tilførte enzymene til å lage enkle sukkerarter? Jeg kjølte den ned ganske raskt men i teorien vil jo vørteren nå bestå av nesten utelukkende komplekse sukkerarter.
Et annet spørsmål er hvor raskt enzymene jobber i mesken. Hvis enzymene jobber raskt vil beta-amylasen ha kunnet gjort en del av jobben sin før den ble denaturert. Og igjen; vil en liten mengde enzymer gitt nok tid kunne konvertere større mengde stivelse, eller vil enzymene bli brukt opp før all stivelsen er konvertert?

Jeg tenker på å redde brygget fra å bli for søtt ved å tynne det ut, for så å tilsette gjærbart sukker i form av farin, evt bare tynne det ut. Noen tanker om dette? Eller er det bare å helle ut og begynne forfra?
 
Beklager sent svar, jeg måler med termometer oppi øverste del av mesken. Jeg kan jo for øvrig legge til et spørsmål til; nemlig hvor fort denatureres enzymene ved drøyt 70 C? Jeg senket tempen temmelig raskt med kaldt vann, så det kan hende noen av enzymene har overlevd påkjenningen. Jeg har lite informasjon om hvordan enzymer virker og hvordan de oppfører seg i varme omgivelser. Men det kan jo hende det har gått bra. Fikk jo litt panikk når jeg så temperaturen, men det kan jo bli godt øl av det allikevel.
 
Kan nevne at OG etter kok ble helt grei i forhold til volumet, men hvor mye som er komplekse sukkerarter gjenstår å se etter gjæringen er overstått.
 
Rekker jeg å sette en Brewmart Danish style (med 1 kg spraymalt) i dag, og så flaske senest 8. januar? Eller blir snaue 9 døgn for lite? Og, om man sløyfer spraymalten regner jeg med at distansen OG - FG blir mye mindre, og tiden kortere?
 
Rekker jeg å sette en Brewmart Danish style (med 1 kg spraymalt) i dag, og så flaske senest 8. januar? Eller blir snaue 9 døgn for lite? Og, om man sløyfer spraymalten regner jeg med at distansen OG - FG blir mye mindre, og tiden kortere?

Nei, det blir sannsynligvis lite godt - om det overhodet går. Kjøp heller Grans bare.
 
Rekker jeg å sette en Brewmart Danish style (med 1 kg spraymalt) i dag, og så flaske senest 8. januar? Eller blir snaue 9 døgn for lite? Og, om man sløyfer spraymalten regner jeg med at distansen OG - FG blir mye mindre, og tiden kortere?
Eller gjær med kveik, da har du god tid. Blir dog et helt annet øl. Med eller uten litt spraymalt har uansett så liten betydning at du kan se bort fra det.
 
Tilbake
Topp