Tråden for dumme spørsmål.

Må bestille ingredienser i dag om jeg skal ha håp om å kunne brygge til helga, så kjekt å vite om jeg burde bestille gjær eller ikke.

Bare 2 flasker altså? Pleier bruke en 6-pack jeg.

Den der kommer sannsynligvis til å bruke en halv evighet på å komme i gang, om den i det hele tatt gjør det. Så hvis du skal være sikker på å kunne brygge til helga, ville jeg bestille ny gjær. Tørrgjær? Det finnes vel ikke noe som ligner helt på 1318, tror jeg. Men Lallemand har en tørrgjærversjon av wlp002/wyeast 1968 (Fullers' gjær), som heller ikke har så høy utgjæringsgrad, men jeg veit ikke om den er å få Norge. (https://www.lallemandbrewing.com/docs/products/tds/TDS_LALBREW_PREM_LONDON_ENGLISH_DIGITAL.pdf)

Bestill lys tørrmalt med det samme, til å lage startere av. Ellers er det en god ide å brygge en liter eller to ekstra, ha på flaske og putte i fryser'n.
 
Den der kommer sannsynligvis til å bruke en halv evighet på å komme i gang, om den i det hele tatt gjør det. Så hvis du skal være sikker på å kunne brygge til helga, ville jeg bestille ny gjær. Tørrgjær? Det finnes vel ikke noe som ligner helt på 1318, tror jeg. Men Lallemand har en tørrgjærversjon av wlp002/wyeast 1968 (Fullers' gjær), som heller ikke har så høy utgjæringsgrad, men jeg veit ikke om den er å få Norge. (https://www.lallemandbrewing.com/docs/products/tds/TDS_LALBREW_PREM_LONDON_ENGLISH_DIGITAL.pdf)

Bestill lys tørrmalt med det samme, til å lage startere av. Ellers er det en god ide å brygge en liter eller to ekstra, ha på flaske og putte i fryser'n.
Svinger innom etter en pakke med vørterøl i dag, så ser jeg om det skjer noe. Bestilte med en pakke S-04. En del nytt utstyr nå, så blir prøving og feiling uansett. Tenkte å fryse ned noen liter til siden ja :)
 
Svinger innom etter en pakke med vørterøl i dag, så ser jeg om det skjer noe. Bestilte med en pakke S-04. En del nytt utstyr nå, så blir prøving og feiling uansett. Tenkte å fryse ned noen liter til siden ja :)

Ser at både Vestbrygg og Ølbrygging har den tørrgjærversjonen av 002/1968. Skjønner at du ikke trenger den nå; bare til info:).
 
Er det noen som har målt utgjæringen på vørterøl i starter? Vanlig DME går til 1006 om gjæren presterer bra, men jeg mistenker at vørterøl stopper før det?
 
Der kan man se. Tradisjonell visdom har vært at "Karamell/krystallmalt gir generelt dypere farge, fyldigere smak og bedre skumfasthet, og brukes i opptil 10 %." (fra Bryggselv), men det kan se ut som om dette er tull.

Den linken inneholdt bare slides, så jeg hoppa over den. Men her sies det samme: Positive and negative impacts of specialty malts on beer foam: a comparison of various cereal products for their foaming properties. - PubMed - NCBI og her snakker Charlie Bamforth - som det vises til i slideshowet - om det, også.

Slide "Foam and grain" sier:

Combe, et al. (2013)
  • All grains: contain some degree of foam-negatives
  • Crystal malts: particularly foam-negative!
  • Black malt and roasted barley: foam-positives greatly outweighed foam-negatives
Denne Combe, et al., var nok veilderen, men artikkelen det refereres fra er Positive and negative impacts of specialty malts on beer foam: a comparison of various cereal products for their foaming properties, som under Abstract/Results sier:

Cereal products differ enormously in their foam?stabilizing capabilities. Heavily roasted grains, notably black malt and roast barley, do have superior foaming properties. However, certain specialty malts, notably crystal malts, display inferior foam performance.
 
Slide "Foam and grain" sier:

Combe, et al. (2013)
  • All grains: contain some degree of foam-negatives
  • Crystal malts: particularly foam-negative!
  • Black malt and roasted barley: foam-positives greatly outweighed foam-negatives
Denne Combe, et al., var nok veilderen, men artikkelen det refereres fra er Positive and negative impacts of specialty malts on beer foam: a comparison of various cereal products for their foaming properties, som under Abstract/Results sier:

Cereal products differ enormously in their foam?stabilizing capabilities. Heavily roasted grains, notably black malt and roast barley, do have superior foaming properties. However, certain specialty malts, notably crystal malts, display inferior foam performance.


Akkurat; det hele dreier seg altså egentlig om én studie - som Bamforth har vært involvert i. Han er jo ellers kjent som ekspert på skum - blei visst titulert "the Pope of Foam" i forbindelse med et foredrag han holdt i Tyskland i sin tid. Jeg har prøvd å finne noe mer, men uten hell.
 
Akkurat; det hele dreier seg altså egentlig om én studie - som Bamforth har vært involvert i. Han er jo ellers kjent som ekspert på skum - blei visst titulert "the Pope of Foam" i forbindelse med et foredrag han holdt i Tyskland i sin tid. Jeg har prøvd å finne noe mer, men uten hell.

La ikke merke til at Bamforth var medforfatter. Men jeg har nok da stor faglig tyngde når jeg endret oppskriften på min Tørre Stout for å få den mer skumfast [farlig sagt; Dommerne har ikke talt ennå :cool:].
 
Laget en starter for... tja... ca to uker siden. Er ca 1,5 - 2 l i en 5 l koble som har stått i kjøleskap siden, da jeg avlyste bryggedagen. Er dette noe å ta vare på? Gjæren er WLP007 (høstet fra starter).
 
"flatt" øl som er godt karbonert.
Jeg har 2 Cornelius fat som stod på 1.2 bars trykk i kegeratoren et par uker. Det ene som var en skoddehav klone ble litt overkarbonert. Det ble mye skum i glasset. Det andre fatet var en belgisk sterk sak på ca 9%. Fg på denne er 1019.
Det ligner litt på en dobbelbock i type. Søt og tjukk munnfølelse. Men dette ølet virker helt flatt og jeg ser ingen bobler som stiger opp. Jeg har byttet om på gassventiler og tappet ut trykket i headspace for så å sette på trykk bare for å høre at det kommer gass inn.
Er dette normalt kanskje for et øl som er såpass "tykt" og søtt?
Kanskje jeg skal servere det varmt i likørglass?
Skal jeg kanskje tilsette brett for å få det tynnere?
 
"flatt" øl som er godt karbonert.
Jeg har 2 Cornelius fat som stod på 1.2 bars trykk i kegeratoren et par uker. Det ene som var en skoddehav klone ble litt overkarbonert. Det ble mye skum i glasset. Det andre fatet var en belgisk sterk sak på ca 9%. Fg på denne er 1019.
Det ligner litt på en dobbelbock i type. Søt og tjukk munnfølelse. Men dette ølet virker helt flatt og jeg ser ingen bobler som stiger opp. Jeg har byttet om på gassventiler og tappet ut trykket i headspace for så å sette på trykk bare for å høre at det kommer gass inn.
Er dette normalt kanskje for et øl som er såpass "tykt" og søtt?
Kanskje jeg skal servere det varmt i likørglass?
Skal jeg kanskje tilsette brett for å få det tynnere?
Har inntrykk av at øl med høgare viskositet tek lengre tid å karbonere. Eller så er det at det må ha meir co2 i seg for at karboneringa skal opplevest «rett»
Eller kanskje begge deler?
Hadde eit ingefærøl engong som eg ettersøta med ganske mykje sukker, sto på 2.5 bar /4gr i 5 dager før det begynte å bli greit karbonert..
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
"flatt" øl som er godt karbonert.
Jeg har 2 Cornelius fat som stod på 1.2 bars trykk i kegeratoren et par uker. Det ene som var en skoddehav klone ble litt overkarbonert. Det ble mye skum i glasset. Det andre fatet var en belgisk sterk sak på ca 9%. Fg på denne er 1019.
Det ligner litt på en dobbelbock i type. Søt og tjukk munnfølelse. Men dette ølet virker helt flatt og jeg ser ingen bobler som stiger opp. Jeg har byttet om på gassventiler og tappet ut trykket i headspace for så å sette på trykk bare for å høre at det kommer gass inn.
Er dette normalt kanskje for et øl som er såpass "tykt" og søtt?
Kanskje jeg skal servere det varmt i likørglass?
Skal jeg kanskje tilsette brett for å få det tynnere?
Juleølet jeg lagde, på 10,2%, tok også mye lengre tid å få karbonert. Det var dog på den naturlige måten...
 
Tilbake
Topp