Tråden for dumme spørsmål.

Okei, nå har jeg tørrhumlet en Australian pale ale. Jeg valgte å ikke bruke en humlepose denne gangen, fordi jeg ikke ville miste noe smak (da det var en fast mengde med i et kit jeg kjøpte)
Nå lurer jeg på om jeg faktisk får fjernet det,
gjæret jeg bruker gjærer i toppen og fra utsiden av karet ser det ut til at humlen også ligger der. (men vil ikke åpne å se).
Har Google dette men alt jeg fikk ut av det var noen som nevnte "cold crashing", I et par dager ville fungere. Er det bare å kjøle ned ølet før flasking så det synker?
Eller om det er noe annet å gjøre.
Jeg skal flaske til søndag så jeg svetter litt pga dette.

CC (Cold Crash) funker. Hvis du ikke har muligheten så ikke svett det. Kanskje du får noe humle over på flasker. Men det trenger ikke bli med over i glasset hvis flaska står kaldt før bruk.
 
Okei, nå har jeg tørrhumlet en Australian pale ale. Jeg valgte å ikke bruke en humlepose denne gangen, fordi jeg ikke ville miste noe smak (da det var en fast mengde med i et kit jeg kjøpte)
Nå lurer jeg på om jeg faktisk får fjernet det,
gjæret jeg bruker gjærer i toppen og fra utsiden av karet ser det ut til at humlen også ligger der. (men vil ikke åpne å se).
Har Google dette men alt jeg fikk ut av det var noen som nevnte "cold crashing", I et par dager ville fungere. Er det bare å kjøle ned ølet før flasking så det synker?
Eller om det er noe annet å gjøre.
Jeg skal flaske til søndag så jeg svetter litt pga dette.

Litt seint, kanskje, men: En enkel måte å bryte opp den kaka som flyter oppå ølet på, er å ta tak i kanten på karet, og vri det raskt rundt sin egen akse et par ganger. (Ikke en full runde, altså, bare en kort, rask bevegelse.)
 
Litt seint, kanskje, men: En enkel måte å bryte opp den kaka som flyter oppå ølet på, er å ta tak i kanten på karet, og vri det raskt rundt sin egen akse et par ganger. (Ikke en full runde, altså, bare en kort, rask bevegelse.)
Jeg bare flasket det jeg det så ikke altfor ille ut :)
Jeg surret en humlepose på enden av heverten før jeg overførte det til et nytt kar for å blande inn sukkeret. Men jeg hadde litt problemer med luft(forhåpentligvis var det co2) i røret, noe som gjorde at jeg måtte pumpe noe veldig.
Tror ikke det var beste løsningen faktisk.
 
Jeg bare flasket det jeg det så ikke altfor ille ut :)
Jeg surret en humlepose på enden av heverten før jeg overførte det til et nytt kar for å blande inn sukkeret. Men jeg hadde litt problemer med luft(forhåpentligvis var det co2) i røret, noe som gjorde at jeg måtte pumpe noe veldig.
Tror ikke det var beste løsningen faktisk.

Sett på kran:).
 
Nei, de har en tendens til å lekke litt syns jeg (på plasdunker iallefall), har prøvd men tenker å kjøpe meg et 60 L SS gjæringskar etterhvert
Men først skal jeg ha 52 L helautomatisk brygge maskin :)

Da er det noe du gjør feil. Mine lekker aldri.

En tabbe jeg gjorde i begynnelsen var å sette pakningen på innsida. (De skal være på utsida.) Da fikk jeg det problemet. En annen mulig tabbe er å skru til for hardt. Da kan du dra i stykker godset i den gjengede delen av krana, og lage alt fra en nesten umerkelig liten lekkasje til full katastrofe.

Og hvorfor bryggemaskin:)? (Dumt spørsmål sikkert, men da passer det jo her i denne tråden;).)
 
Da er det noe du gjør feil. Mine lekker aldri.

En tabbe jeg gjorde i begynnelsen var å sette pakningen på innsida. (De skal være på utsida.) Da fikk jeg det problemet. En annen mulig tabbe er å skru til for hardt. Da kan du dra i stykker godset i den gjengede delen av krana, og lage alt fra en nesten umerkelig liten lekkasje til full katastrofe.

Og hvorfor bryggemaskin:)? (Dumt spørsmål sikkert, men da passer det jo her i denne tråden;).)
Følger det ikke vanligvis med to pakninger? En på hver side?
 
Følger det ikke vanligvis med to pakninger? En på hver side?

Ikke på de jeg har, i alle fall. Nå er det lenge siden jeg har kjøpt noe annet enn gjæringsbøtter fra Europris, så jeg skal ikke si hva andre kan ha funnet på i seinere tid. Men det er ikke noe poeng i å ha en pakning på innsida - annet enn muligens fordi det vil beskytte mot riping fra "mutteren". (Det problemet løses forøvrig veldig enkelt gjennom å bare skru med krana på utsida.)
 
Da er det noe du gjør feil. Mine lekker aldri.

En tabbe jeg gjorde i begynnelsen var å sette pakningen på innsida. (De skal være på utsida.) Da fikk jeg det problemet. En annen mulig tabbe er å skru til for hardt. Da kan du dra i stykker godset i den gjengede delen av krana, og lage alt fra en nesten umerkelig liten lekkasje til full katastrofe.

Og hvorfor bryggemaskin:)? (Dumt spørsmål sikkert, men da passer det jo her i denne tråden;).)
Mest på grunn av pumpa, og manglende plass til et større hjemmesnekret anlegg. Men jeg er fortsatt ikke helt sikker på hele prosessen. (skulle helst ha vært med noen på en bryggedag men jeg kjenner ingen som brygger så jeg må nok bare ta det underveis).
Er det noe annet nødvendig jeg trenger for å brygge?
Jeg har alt jeg trenger til gjæring
 
Har endelig satt min første batch til gjæring. En forhåpentligvis velsmakende kolsch.
Kjøpte meg 50stk 0,5 l flasker i dag og 26mm kapsler. Tenkte bare å prøve kapselpåsetteren før flasking så jeg vet alt er i orden. Korken gikk greit på, men hvor stramt skal den sitte? Alt virket fint, men den sitter ikke hsrdere på enn at jeg kan vri på den med litt makt. Er dette normalt mtp det var en tom flaske? Karboneringen og teykket gjør vel kanskje at den sitter bedre?
Kjipt om den første batchen ryker pga defekt kapselpåsetter fører til at flaskene ikke blir tette [emoji2373]
Er forøvrig en bordmodell jeg har.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har endelig satt min første batch til gjæring. En forhåpentligvis velsmakende kolsch.
Kjøpte meg 50stk 0,5 l flasker i dag og 26mm kapsler. Tenkte bare å prøve kapselpåsetteren før flasking så jeg vet alt er i orden. Korken gikk greit på, men hvor stramt skal den sitte? Alt virket fint, men den sitter ikke hsrdere på enn at jeg kan vri på den med litt makt. Er dette normalt mtp det var en tom flaske? Karboneringen og teykket gjør vel kanskje at den sitter bedre?
Kjipt om den første batchen ryker pga defekt kapselpåsetter fører til at flaskene ikke blir tette [emoji2373]
Er forøvrig en bordmodell jeg har.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Korken skal sitte fast. Dra til ordentlig når du presser ned. Du har sikkert stoppet før det siste "søkket".
 
Har endelig satt min første batch til gjæring. En forhåpentligvis velsmakende kolsch.
Kjøpte meg 50stk 0,5 l flasker i dag og 26mm kapsler. Tenkte bare å prøve kapselpåsetteren før flasking så jeg vet alt er i orden. Korken gikk greit på, men hvor stramt skal den sitte? Alt virket fint, men den sitter ikke hsrdere på enn at jeg kan vri på den med litt makt. Er dette normalt mtp det var en tom flaske? Karboneringen og teykket gjør vel kanskje at den sitter bedre?
Kjipt om den første batchen ryker pga defekt kapselpåsetter fører til at flaskene ikke blir tette [emoji2373]
Er forøvrig en bordmodell jeg har.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Den skal sitte mye bedre enn det, jeg vet ikke hva slags korkpåsetter du bruker, men jeg har hørt at den håndholdte er litt vrien
 
Den skal sitte mye bedre enn det, jeg vet ikke hva slags korkpåsetter du bruker, men jeg har hørt at den håndholdte er litt vrien
Jeg har slitt litt med kombinasjonen hvite korker og bjørnunger, de blir ofte litt løse. Bruker bordkorker, har prøvd med flere forskjellige. Det virker som det er en ørliten forskjell på korkene, så prøv med en annen farge/type
 
Jeg har slitt litt med kombinasjonen hvite korker og bjørnunger, de blir ofte litt løse. Bruker bordkorker, har prøvd med flere forskjellige. Det virker som det er en ørliten forskjell på korkene, så prøv med en annen farge/type
Eneste forskjellen jeg vet om er tyngen (evt tykkelsen), muligens friksjonen og, på fargen brukt på korkene hvis korkene er fra samme produsent da. Men man må ta i til man kommer over "kneika", det skal liksom kjennes et godt søkk.
 
Tilbake
Topp