Tråden for dumme spørsmål.

Hvordan er det med nye meskeposer? Må disse kokes/skylles/vaskes før første gangs bruk? Vørter skal jo kokes til slutt,men kan det være greier i en ubesudlet meskepose som setter smak?
Jeg har sett løse trådbiter i ny meskepose, så greit å skylle grundig for å unngå ev. løse fibre/mikroplast i vørteren. Ser ikke for meg at det er noe særlig mer som løses opp ved 100 grader enn ved 40 grader skylling under kranen, så har ikke gjort noe mer med meskepose. Har bare kokt mindre poser før bruk til tørrhumling.
 
Når jeg først har deg på tråden..
Mitt første brygg i det nye oppsettet med meskepose ( 56l kjele og induksjonstopp) nærmer seg. Jeg ser for meg å gjøre som følgende:

1: Meske som vanlig i 60 min (tilsette malt i korrigert mesketemp, stort sett la stå men røre litt en gang eller to), eller til refraktometeret forteller meg at det er innafor. Deretter litt vorlauf
2: Heve meskeposen og la den renne av seg over kjelen i et dørslag/grillrist eller lignende, samt klemme forsiktig på meskeposen mot slutten får å få med mest mulig væske i første omgang.
3: Flytte meskeposen til midlertidig gjæringskar og skylle med resterende mengde vann (røre og la stå, mens jeg begynner å forberede til kok i kjelen)
4 Løfte opp meskepose og la den renne av seg i gjæringskaret og deretter tilsette dette i kokekjelen?

Koker du forresten på full pupp med 3500W? Isåfall hvor mye avdamping regner du med?

Det høres ut som en god plan, det der. Jeg gjør det enklere; jeg mesker (batch sparge) som om jeg ikke hadde noen meskepose. Jeg bruker posen bare fordi den er praktisk både når jeg starter meskinga og når jeg skal ha ut masken etter at jeg er ferdig, og fordi den funker fint som et ekstra filter. Men jeg klemmer ikke ut noe av den eller lar den renne av seg. Jeg har prøvd det, og jeg kan få ut noe mer vørter på den måten, men ikke nok til at jeg gidder.
 
Jeg har prøvd lykken på den store interwebben, men finner litt forskjellig. Jeg skjønner at det teoretisk skal gå, men så leser jeg enkelte steder at en 10A sikring kan slå ut på 7-8A, i tillegg så er det jo ikke det eneste som drives av den sikringen, det er jo lys, pc og kjøleskap blandt annet.

Så spørsmålet er om jeg kan kjøre pc, takbelysning, kjøleskap + induksjonstoppen til IKEA
(Strømstyrke: 8,5 A
Totaleffekt: 2000 W.
1 x 2000 W induksjonssone.
Spenning: 220-240V.)
på en 10A sikring?

TILLREDA Bærbar induksjonsplate - hvit - IKEA
 
Jeg har prøvd lykken på den store interwebben, men finner litt forskjellig. Jeg skjønner at det teoretisk skal gå, men så leser jeg enkelte steder at en 10A sikring kan slå ut på 7-8A, i tillegg så er det jo ikke det eneste som drives av den sikringen, det er jo lys, pc og kjøleskap blandt annet.

Så spørsmålet er om jeg kan kjøre pc, takbelysning, kjøleskap + induksjonstoppen til IKEA
(Strømstyrke: 8,5 A
Totaleffekt: 2000 W.
1 x 2000 W induksjonssone.
Spenning: 220-240V.)
på en 10A sikring?

TILLREDA Bærbar induksjonsplate - hvit - IKEA
Tommelfingerregelen er jo at en 10A kurs maksimalt kan yte 2300W (basert på 230V). Det vil si a dersom pc, takbelysning og kjøleskap ikke drar mer enn 300W til sammen, så bør det gå å koble nevnte induksjonstopp på samme kurs. Det forutsetter selvsagt at det ikke er andre ting på kursen enn det du har nevnt nå.
 
Tommelfingerregelen er jo at en 10A kurs maksimalt kan yte 2300W (basert på 230V). Det vil si a dersom pc, takbelysning og kjøleskap ikke drar mer enn 300W til sammen, så bør det gå å koble nevnte induksjonstopp på samme kurs. Det forutsetter selvsagt at det ikke er andre ting på kursen enn det du har nevnt nå.
Er rimelig sikker på det ja, men kan alltids dobbeltsjekke, mange takk for svar :)
 
Jeg har brukt en lignende 2000W plate til noen brygg nå uten problem på 10A kurs, men har kun et 11W taklys som brukes samtidig. Kjøleskap trekker vel kanskje 100W og om du ikke gamer bør ikke pc trekke så mye at det er et problem heller - men om det er stasjonær pc merk at startstrøm kan være høy, i så fall vil nok sikring gå om pc startes mens kursen er høyt belastet. Om platen er lignende min kan du om nødvendig bruke et lavere effektnivå om det blir et problem.

En annen sak, om du ikke har kjøpt induksjonsplaten enda ville jeg forsøkt å teste først, den jeg har av et annet merke har en ganske høylytt vifte som går når platen står på og så lenge den er varm.
 
Jeg har brukt en lignende 2000W plate til noen brygg nå uten problem på 10A kurs, men har kun et 11W taklys som brukes samtidig. Kjøleskap trekker vel kanskje 100W og om du ikke gamer bør ikke pc trekke så mye at det er et problem heller - men om det er stasjonær pc merk at startstrøm kan være høy, i så fall vil nok sikring gå om pc startes mens kursen er høyt belastet. Om platen er lignende min kan du om nødvendig bruke et lavere effektnivå om det blir et problem.

En annen sak, om du ikke har kjøpt induksjonsplaten enda ville jeg forsøkt å teste først, den jeg har av et annet merke har en ganske høylytt vifte som går når platen står på og så lenge den er varm.
Takk for svar, pc'en kan jeg alltids skru av, det går vel forsåvidt med kjøleskapet også, men mer tungvindt. Det er bare snakk om til jeg kan ta meg råd til å få lagt inn 1 eller 2 nye kurser, men hadde vært fint om det fungerte fram til da :)

Har ikke kjøpt den enda og jeg har lest det jeg har klart å finne av erfaringer med den induksjonsplaten og såvidt jeg forstår fungerer den greit, nå skal det sies at jeg brygger i en 20 liters kjele så det er ikke de helt voldsomme mengdene som må varmes opp og koke.

Jeg kjørte nettopp vannkokeren som er på 2200 W og det gikk knirkefritt, er det noen indikasjon på at det vil gå greit?
 
Det er en liten indikasjon, men en kald sikring kan tåle opptil 30-40% overlast i 10 minutter, så fasiten får du nok ikke før du har kjørt induksjonsplaten i over 1 time. Jeg har for øvrig brukt en 17L kjele så langt, og har da kjørt platen med full effekt i 30-40 minutt av gangen for oppvarming av hhv. 10L kaldt vann til innmesk og totalt 14L til oppkok, og så stilt ned effekt til 1200W under kok.
 
Det er en liten indikasjon, men en kald sikring kan tåle opptil 30-40% overlast i 10 minutter, så fasiten får du nok ikke før du har kjørt induksjonsplaten i over 1 time. Jeg har for øvrig brukt en 17L kjele så langt, og har da kjørt platen med full effekt i 30-40 minutt av gangen for oppvarming av hhv. 10L kaldt vann til innmesk og totalt 14L til oppkok, og så stilt ned effekt til 1200W under kok.
Hmm skjønner, så det er altså ikke sikkert jeg må kjøre full pupp under kok, nå vandrer jeg i mørke men det er jo riktig tråd, er det noen skjøteledninger som tåler å stå på noen timer? Jeg har en 16A på vaskerommet som er ved siden av, men da må jeg bruke skjøteledning, noe å vurdere?
 
Jeg tror ikke du vil oppleve at sikringen går hvis det er som beskrevet.

Hele leiligheten min nå med stasjonær pc (1080gtx, i7-8700k), 34" skjerm, ekstern 20TB. Fire (to av de står på maks, og kjøler kontinuerlig nå) kjøleskap og nær 300w ("Sputnik"-taklampe med 20 pærer) belysning har nå ligget på 640-670w de siste minuttene.

Et av kjøleskapene er riktignok et vinskap, et lite Marshall-kjølskap til tapping, et vanlig kombiskap og et gjæringsskap (men som står på maks nå, -2c der nå.
 
Siden dere er så fint inne på strømforbruk, så fyrer eg ut eg også.
Tenker å kjøpe en kokeplate på 3500w. Dette skal gå på en sikring som er 16A. Går kun kjøleskap og oppvaskmaskin på den.
Går det greit? Nettet forteller meg at 3500w trekker ca 15A, men eg stoler ikkje alltid på nettet, og er ingen elektriker.
 
Kjapp Googling sier at oppvaskmaskin kan trekke 2300 W (altså 10 A), men dette er nok peak og ikke ofte. Ville nok uansett drøyet oppvasken mens jeg brygget. (Selv skrur jeg av varmepumpa, selv om den normalt trekker lite).
 
Kjapp Googling sier at oppvaskmaskin kan trekke 2300 W (altså 10 A), men dette er nok peak og ikke ofte. Ville nok uansett drøyet oppvasken mens jeg brygget. (Selv skrur jeg av varmepumpa, selv om den normalt trekker lite).
Ja, den skal selvsagt ikkje gå mens eg brygger.
 
Jeg tror ikke du vil oppleve at sikringen går hvis det er som beskrevet.

Hele leiligheten min nå med stasjonær pc (1080gtx, i7-8700k), 34" skjerm, ekstern 20TB. Fire (to av de står på maks, og kjøler kontinuerlig nå) kjøleskap og nær 300w ("Sputnik"-taklampe med 20 pærer) belysning har nå ligget på 640-670w de siste minuttene.

Et av kjøleskapene er riktignok et vinskap, et lite Marshall-kjølskap til tapping, et vanlig kombiskap og et gjæringsskap (men som står på maks nå, -2c der nå.

Og i tillegg kjørt en 2000 W induksjon på en 10A sikring? I såfall er jeg fristet til å prøve, og heller ha kabelen fra 16A klar om den slår ut :)
 
Siden dere er så fint inne på strømforbruk, så fyrer eg ut eg også.
Tenker å kjøpe en kokeplate på 3500w. Dette skal gå på en sikring som er 16A. Går kun kjøleskap og oppvaskmaskin på den.
Går det greit? Nettet forteller meg at 3500w trekker ca 15A, men eg stoler ikkje alltid på nettet, og er ingen elektriker.
Amper = effekt/spenning
3500/220 = 15,9A



Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
 
Jeg kjører 3500w kontinuerlig på 16A her, steamgenerator, men jeg har riktignok kun den og toalettet (850w, men usikker på om det har trukket det samtidig da, er kun 0.5w i standby) koblet på samme kurs.

Har ikke noen 10A kurser lengre, men hadde det i forrige leilighet. Der hadde jeg jeg 2.8kw steamgenerator, eneste gangen sikringen gikk var en gang jeg glemte at vaskemaskinen også stod på. I leiligheten før det hadde jeg også 10A, og en forsterker som fort trakk dette når den ble skrudd på, annet på kursen var to stasjonære pc, tv, belysning og høyttalerene forsterkerene stod i (de har egen forsterker til sub, Avantgarde UNO Series 2.0 for øvrig). Der gikk sikringen derimot ofte når jeg skrudde på forsterkeren, men lå nok da også på over 3000w.

Så tror 10A skulle holde lenge, ville i hvert fall ha prøvd det før 16A (antar det er praktiske grunner til at du ikke brygger nærmere 16A-kursen)
 
Holder på å koke opp vørter til starter og oppdaget plutselig svart gugge i skummet. Kolben ble vasket godt før bruk, men jeg glemte å ta ut magneten.

Er det no go og start igjen eller bør det gå greit? Og ikke minst, hva kan det være? Er det rett og slett magneten?
6507f89185d4ebb09322528fdc75e9cd.jpg
10574ce84606443523f7d4a9830569fa.jpg


Sent fra min SM-G973F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp