Tråden for dumme spørsmål.

Klart, så kan de vippse "bursdagsgaver" om ei uke. Og bare så det er sagt er jeg personlig i mot hva jeg selv skisserer, men også opptatt av å svare på spørsmålet uavhengig av mine personlige meninger :)

Nja - jeg mener bestemt at vi ikke skal hjelpe folk med sånne problemer her på forumet. Å omgå alkoholloven er å gå i mot våre egne interesser.

Jeg mener det er etisk tvilsomt, også - men det er faktisk en annen sak.
 
Hei. Lurer på om det er mulig å ta imot donasjoner for øl. Tenker på å om man gav vekk gratis øl på en fest, men hang opp nummeret sitt så folk kan Vippse om de ønsker. Om jeg tolker reglene riktig er det da ikke forbudt, da man ikke tar seg betalt for ølet. Stemmer dette, eller er det noe som forhindrer dette?
Begrepet "donasjoner for øl" bryter nok med regelverket. Så lenge du mottar penger for å ha bidratt med øl til festen, så er det nok forbudt. Reglene er strenge og vil nok tolkes strengt her, nettopp fordi det ellers ville være lett å finne smutthull.

Da er det nok enklere f eks med et spleiselag blant venner der noen kommer med mat, noen med drikke etc, uten at noen penger skifter eier. Da gir alle noe til festen uten motytelser.
 
Nja - jeg mener bestemt at vi ikke skal hjelpe folk med sånne problemer her på forumet. Å omgå alkoholloven er å gå i mot våre egne interesser.

Jeg mener det er etisk tvilsomt, også - men det er faktisk en annen sak.
Jeg mener det er som å kjøre over fartsgrensa, og det hender jeg gjør det fra tid til annen, jeg er også av den mening at de fleste mennesker gjør som de vil uavhengig, og da tenker jeg at å minimere skaden kan være greit.

Å anta at man endre noens syn, etiske retningsans eller stopper de i deres handlinger er ønsketenking, og da sitter vi igjen med å redde ens egen rompe og det å kunne sove godt om natta. Vi har alle svin på skogen en eller annen plass og som jeg skrev, av og til tenker jeg på det og svarer, men respektere at det ikke er ønskelig her på forumet og husker det til fremtiden. Og skulle noen andre med tvilsomme planer lurer så anbefaler jeg heller freak forum for den slags spørsmål :)
 
Du har ikkje lov å selge heimeøl sjølv om det er eit lukka lag.

Enig med Finn og Erik, ditte er bere å slå frå seg. Forøvrig er det mest sannsynlig ganske ræva betalt også.
Selvfølgelig og jeg kunne ikke drømt om å gjøre det selv, men jeg ville svare på spørsmålet hans, intet mer intet mindre :)
 
Begrepet "donasjoner for øl" bryter nok med regelverket. Så lenge du mottar penger for å ha bidratt med øl til festen, så er det nok forbudt. Reglene er strenge og vil nok tolkes strengt her, nettopp fordi det ellers ville være lett å finne smutthull.

Da er det nok enklere f eks med et spleiselag blant venner der noen kommer med mat, noen med drikke etc, uten at noen penger skifter eier. Da gir alle noe til festen uten motytelser.

Jeg tror faktisk at til og med det spleiselaget er ulovlig. Du kan ikke bytte ølet ditt mot andre varer/tjenester fra andre, og det er jo det du gjør her.

Men et eller annet sted går det ei grense for hvor pirkete man skal være. Og det spleiselaget der tviler jeg på at politiet ville giddet å bry seg med. Respekten for lovene våre avhenger av at folk opplever dem som rimelige.
 
Jeg tror faktisk at til og med det spleiselaget er ulovlig. Du kan ikke bytte ølet ditt mot andre varer/tjenester fra andre, og det er jo det du gjør her.

Men et eller annet sted går det ei grense for hvor pirkete man skal være. Og det spleiselaget der tviler jeg på at politiet ville giddet å bry seg med. Respekten for lovene våre avhenger av at folk opplever dem som rimelige.
Alle bidrar inn til en felles fest og ingen tar noe konkret ut igjen. Tror det skal godt gjøres å definere "vederlag" eller "handel" inn i et arrangement der alle gir og ingen henter noe ut igjen, annet enn å delta.

Hva om 5 venner møtes der 4 er hjemmebryggere, og så har alle med seg øl som legges til kjøling og alle drikker det de vil? Er det en byttehandel fordi en av 5 har med kjøpeøl? Hva dersom alle er hjemmebryggere?

Det ville være litt merkelig om hjemmebrygging bare var tillatt om du sitter hjemme og drikker ølet ditt alene eller gi det bort og ikke kan bidra med det inn i en sosial setting der du selv deltar. Du skal spikke ganske mange fliser for å få det til å se ut som en handel.
 
Sist redigert:
Loven er vel så klart beregnet mot systematisk salg der privatpersoner gjør det til en inntekt uten å inneha bevilgning eller foretak for å gjøre det på lovlig vis. Hvorfor kreves det ellers ikke organisasjonsnummer for å kjøpe en BrewTools B150 pro, for eksempel? De fleste av oss drikker ikke alt ølet selv, håper jeg. Kanskje 100-150 liter i året på seg og sin bedre halvdel. Vi er og veldig spandable når vi har gjester, om noen har lyst å smake ei øl eller tre til middagen, fotballkampen, eller i solveggen på terrassen.
 
Alle bidrar inn til en felles fest og ingen tar noe konkret ut igjen. Tror det skal godt gjøres å definere "vederlag" eller "handel" inn i et arrangement der alle gir og ingen henter noe ut igjen, annet enn å delta.

Hva om 5 venner møtes der 4 er hjemmebryggere, og så har alle med seg øl som legges til kjøling og alle drikker det de vil? Er det en byttehandel fordi en av 5 har med kjøpeøl? Hva dersom alle er hjemmebryggere?

Det ville være litt merkelig om hjemmebrygging bare var tillatt om du sitter hjemme og drikker ølet ditt alene eller gi det bort og ikke kan bidra med det inn i en sosial setting der du selv deltar. Du skal spikke ganske mange fliser for å få det til å se ut som en handel.
Loven er vel så klart beregnet mot systematisk salg der privatpersoner gjør det til en inntekt uten å inneha bevilgning eller foretak for å gjøre det på lovlig vis. Hvorfor kreves det ellers ikke organisasjonsnummer for å kjøpe en BrewTools B150 pro, for eksempel? De fleste av oss drikker ikke alt ølet selv, håper jeg. Kanskje 100-150 liter i året på seg og sin bedre halvdel. Vi er og veldig spandable når vi har gjester, om noen har lyst å smake ei øl eller tre til middagen, fotballkampen, eller i solveggen på terrassen.


Juss dreier seg om spikking av fliser. Og flisa i dette tilfellet er definisjonen av hva vi har rett til, og det er tilvirking av alkoholdig drikk opptil 22% til eget bruk.

Nokså opplagt dreier det seg om eget bruk når vi i sosiale sammenhenger spanderer ølet vårt på andre. Men vi kan ikke selge ølet vårt på noen måte,dvs. at vi ikke kan bytte det mot hverken penger, varer eller tjenester. Det er irrelevant om det dreier seg om systematisk eller tilfeldig salg, og om hensikten er vinning eller ikke, sjøl om alvorlighetsgraden sjølsagt er mye større hvis det dreier seg om systematisk tilvirkning og salg for å tjene penger på det.

Bidrar jeg med øl i et spleiselag, er det opplagt at jeg faktisk bruker det ølet til å bytte til meg det de andre bidrar med. Det er ikke noen vesensforskjell mellom det, og det å få naboen, som er rørlegger, til å bytte kjøkkenkran hos meg i bytte mot ei kasse øl. Poenget er at ølet fungerer som et byttemiddel, altså som penger. (Man kan tenke seg et samfunn der myntenheten var bjørnunger:).)

Forhåpentligvis prioriterer ikke politiet etterforskning av små spleiselag. Timelønna for vår ulovlige tilvirkning av øl til spleiselag er så lav at det økonomiske utbyttet av kriminaliteten vår neppe tilsier at det bør brukes store ressurser på å avdekke den:p.

Poenget er nok at bryggeriene ikke er interessert i at hjemmebrygga øl på noen måte skal true markedet deres. Og derfor skal vi som hjemmebryggere også være litt varsomme med hva vi gjør - sjøl om det noen ganger kan oppfattes som urimelig at vi ikke skal kunne gjøre det. Men jeg hadde ikke hatt store kvaler med å bidra med øl til den festen der naboen kom med sjølfiska og sjølgravet makrell:).
 
Hopburn. Legger den seg? Jeg er tørst og får bare halsbrann av denne humlegrauten.

For å være morsom.

Hop burn kommer såvidt jeg vet at "for" mye oljer i ølet. Jeg tror ikke det er suspenderte partikler, men oljer.

Så, er det vits i å bruke humletilsetninger som gir så mye olje, at man må vente med å drikke ølet før det blir godt?

Jeg regner med at Finn kommer på banen med metningstall for hvor det er lite effektivt å tilsette mer humle for smak. Men hop-burn er langt forbi de tallene, og det skjer noe mellom de to terskelene. :)
 
For å være morsom.

Hop burn kommer såvidt jeg vet at "for" mye oljer i ølet. Jeg tror ikke det er suspenderte partikler, men oljer.

Så, er det vits i å bruke humletilsetninger som gir så mye olje, at man må vente med å drikke ølet før det blir godt?

Jeg regner med at Finn kommer på banen med metningstall for hvor det er lite effektivt å tilsette mer humle for smak. Men hop-burn er langt forbi de tallene, og det skjer noe mellom de to terskelene. :)

Kan love at her er det maks overdose. Gleden over o2 fritt system fikk fullt utløp og jeg gunnet på med alt jeg hadde.
 
Jeg tror faktisk at til og med det spleiselaget er ulovlig. Du kan ikke bytte ølet ditt mot andre varer/tjenester fra andre, og det er jo det du gjør her.

Men et eller annet sted går det ei grense for hvor pirkete man skal være. Og det spleiselaget der tviler jeg på at politiet ville giddet å bry seg med. Respekten for lovene våre avhenger av at folk opplever dem som rimelige.

Tanken her er at jeg syns det er gøy å lage øl, og liker å gi det vekk. Lager vel rundt 1000-2000L per år, så blir en del utgifter med det; og tenkte det kunne vært OK med ikke betal-for-øl, men "har du lyst å støtte hobbyen min". Skjønner det som at det ikke går.
 
Tanken her er at jeg syns det er gøy å lage øl, og liker å gi det vekk. Lager vel rundt 1000-2000L per år, så blir en del utgifter med det; og tenkte det kunne vært OK med ikke betal-for-øl, men "har du lyst å støtte hobbyen min". Skjønner det som at det ikke går.

Nei, du skal nok la det være. Jeg er ikke jurist, så jeg skal ikke uttale meg alt for bastant om hva som ville skje om noen fant på å anmelde deg for det, men du er nok i alle fall i en gråsone. Og som sagt; det er det der med å ikke gi politikere med negative holdninger til hjemmebrygging + bryggerier med trangt til å vokte markedet sitt, argumenter.

For ordens skyld; jeg mistenkte deg ikke for å prøve å tjene penger på brygginga:). Den timelønna blir mager:p.
 
Tanken her er at jeg syns det er gøy å lage øl, og liker å gi det vekk. Lager vel rundt 1000-2000L per år, så blir en del utgifter med det; og tenkte det kunne vært OK med ikke betal-for-øl, men "har du lyst å støtte hobbyen min". Skjønner det som at det ikke går.
Ikke ta meg på ordet, men jeg mener at de kan kjøpe råvarene til deg og du kan brygge? Noen andre her inne kan sikkert bekrefte/avkrefte det.
 
Da står den på 20°C og det "koker" et par ganger i minuttet i ølet...

Nå har jeg ikke sluppet trykket av i det hele, så den står nå på ca 1.8bar, bør jeg slippe det ned?

Etter en smaksprøve i går var smørpopkornet bortevekk, så jeg satte i gang en ny kaldkræsj.
Før jeg skrudde opp tempen tvangskarbonerte jeg i et par dager på 1bar ved 2°C. Nå når den er nede igjen på 2°C er trykket fortsatt 1bar, det betyr vel at det er ferdig karbonert og kan flaskes?
 
Tilbake
Topp