Tråden for dumme spørsmål.

Har forsøkt meg på en pale ale med kveik som nå skal få lov til å gjære under trykk. Lurer litt på hvor høyt jeg skal la dette gå? Trives kveik egentlig under trykk?

Jeg har satt den til 1,5 bar og det suser nå kontinuerlig fra ventilen (brygget i går kveld). Burde jeg slippe ned trykket, kjøre med det jeg har nå, eller justere det opp til f.eks 2 bar?

#265
 
Dette er nok et dumt spørsmål om oppskrifter, så da passer det nok her: o_O
- Jeg har ikke egen bryggemaskin eller stor nok kjele til å kunne koke 25 liter, slik som det står i oppskrifter i bøker og de fleste ferdige ølsett. Hjemme har jeg foreløpig brukt pinnekjøttgryta på 16 liter (til fruens store fortvilelse), til å brygge brew-in-a-box settene fra Bryggselv. Gryta fungerer utmerket til dette, men jeg vil gjerne begynne å eksperimentere litt mer med oppskrifter og ingredienser.

Her kommer spørsmålet: Sett at en oppskrift er beregnet til å bli 25 liter, da står det en viss mengde vann, malt, humle og gjær som skal i. Om jeg da skulle funnet ut at jeg kun vil brygge 12,5 liter (halvparten). Skal da mengden av alle ingrediensene også halveres, slik man ville gjort i f.eks en brødoppskrift? :p

Mvh Per
 
Har brygget en håndfull brygg i en 15 liters kjele selv. Vil anbefale deg å lære deg å tilpasse og lage oppskrifter selv. Finnes en del programmer/nettsider/apper som er veldig hjelpsomme med det. Bruker brewingday.net selv, det er utviklet av en her på forumet. Det er viktig å kunne tilpasse oppskrifter du finner til dytt bryggeri!
 
Dette er nok et dumt spørsmål om oppskrifter, så da passer det nok her: o_O
- Jeg har ikke egen bryggemaskin eller stor nok kjele til å kunne koke 25 liter, slik som det står i oppskrifter i bøker og de fleste ferdige ølsett. Hjemme har jeg foreløpig brukt pinnekjøttgryta på 16 liter (til fruens store fortvilelse), til å brygge brew-in-a-box settene fra Bryggselv. Gryta fungerer utmerket til dette, men jeg vil gjerne begynne å eksperimentere litt mer med oppskrifter og ingredienser.

Her kommer spørsmålet: Sett at en oppskrift er beregnet til å bli 25 liter, da står det en viss mengde vann, malt, humle og gjær som skal i. Om jeg da skulle funnet ut at jeg kun vil brygge 12,5 liter (halvparten). Skal da mengden av alle ingrediensene også halveres, slik man ville gjort i f.eks en brødoppskrift? :p

Mvh Per
Du må jo ta hensyn til boiloff. Det betyr at vannvolumene ikke eksakt skal halveres, for du koker jo bort like mye pr tidsenhet uansett hvor stor batch du brygger på utstyret.
 
Har brygget en håndfull brygg i en 15 liters kjele selv. Vil anbefale deg å lære deg å tilpasse og lage oppskrifter selv. Finnes en del programmer/nettsider/apper som er veldig hjelpsomme med det. Bruker brewingday.net selv, det er utviklet av en her på forumet. Det er viktig å kunne tilpasse oppskrifter du finner til dytt bryggeri!
Takk. Det må jeg sjekke ut
 
Dette er nok et dumt spørsmål om oppskrifter, så da passer det nok her: o_O
- Jeg har ikke egen bryggemaskin eller stor nok kjele til å kunne koke 25 liter, slik som det står i oppskrifter i bøker og de fleste ferdige ølsett. Hjemme har jeg foreløpig brukt pinnekjøttgryta på 16 liter (til fruens store fortvilelse), til å brygge brew-in-a-box settene fra Bryggselv. Gryta fungerer utmerket til dette, men jeg vil gjerne begynne å eksperimentere litt mer med oppskrifter og ingredienser.

Her kommer spørsmålet: Sett at en oppskrift er beregnet til å bli 25 liter, da står det en viss mengde vann, malt, humle og gjær som skal i. Om jeg da skulle funnet ut at jeg kun vil brygge 12,5 liter (halvparten). Skal da mengden av alle ingrediensene også halveres, slik man ville gjort i f.eks en brødoppskrift? :p

Mvh Per

Om du tar med alt avfallet etter kok, spiller ikke avfallet noen rolle, men jeg gjør ikke det, og dermed må jeg regne inn det også i den typen regnskap du etterspør. Jeg får ikke halvparten så mye svinn i form av avfall (vørter med avfall i) når jeg brygger en halv batch, så i praksis må jeg brygge mer enn halvparten for å få halvparten så mye øl.
 
Hei. Lurer på om det er mulig å ta imot donasjoner for øl. Tenker på å om man gav vekk gratis øl på en fest, men hang opp nummeret sitt så folk kan Vippse om de ønsker. Om jeg tolker reglene riktig er det da ikke forbudt, da man ikke tar seg betalt for ølet. Stemmer dette, eller er det noe som forhindrer dette?
 
Jeg kan ikke tenke meg at dette ikke vil betraktes som et forsøk på å omgå loven.

Jeg vil uansett oppfordre folk til ikke å forsøke å få inntekter fra hjemmebrygget øl på noen måte. Det undergraver muligheten vår til å fortsette å brygge øl, som vi fikk i 1999.
 
Hei. Lurer på om det er mulig å ta imot donasjoner for øl. Tenker på å om man gav vekk gratis øl på en fest, men hang opp nummeret sitt så folk kan Vippse om de ønsker. Om jeg tolker reglene riktig er det da ikke forbudt, da man ikke tar seg betalt for ølet. Stemmer dette, eller er det noe som forhindrer dette?
Det er jo mennesker som eventuelt skal bøtelegge eller dømme deg, så du kan jo spørre deg sjøl om du tror noen vil kjøpe at det ikke var sammenheng mellom ølet og pengene. Jeg hadde ganske sikkert dømt deg, hvis jeg hadde blitt spurt.
 
Hei. Lurer på om det er mulig å ta imot donasjoner for øl. Tenker på å om man gav vekk gratis øl på en fest, men hang opp nummeret sitt så folk kan Vippse om de ønsker. Om jeg tolker reglene riktig er det da ikke forbudt, da man ikke tar seg betalt for ølet. Stemmer dette, eller er det noe som forhindrer dette?
Om det etiske ikke spiller en rolle, kan du kanskje se om du finner et smutthull i dette:

*Hva er et sluttet selskap?
Med et «sluttet selskap» menes at det er samlet en bestemt krets med mennesker i forbindelse med et bestemt formål i et bestemt lokale, for eksempel et bryllup, konfirmasjon, jubileum osv.

Deltakerne i selskapet må med andre ord ha en eller annen tilknytning til de som inviterer til selskapet. Det er ikke tilstrekkelig at man skriver seg på en liste eller kjøper billetter i forkant av arrangementet.
 
Om det etiske ikke spiller en rolle, kan du kanskje se om du finner et smutthull i dette:

*Hva er et sluttet selskap?
Med et «sluttet selskap» menes at det er samlet en bestemt krets med mennesker i forbindelse med et bestemt formål i et bestemt lokale, for eksempel et bryllup, konfirmasjon, jubileum osv.

Deltakerne i selskapet må med andre ord ha en eller annen tilknytning til de som inviterer til selskapet. Det er ikke tilstrekkelig at man skriver seg på en liste eller kjøper billetter i forkant av arrangementet.
Du har ikkje lov å selge heimeøl sjølv om det er eit lukka lag.

Enig med Finn og Erik, ditte er bere å slå frå seg. Forøvrig er det mest sannsynlig ganske ræva betalt også.
 
Om det etiske ikke spiller en rolle, kan du kanskje se om du finner et smutthull i dette:

*Hva er et sluttet selskap?
Med et «sluttet selskap» menes at det er samlet en bestemt krets med mennesker i forbindelse med et bestemt formål i et bestemt lokale, for eksempel et bryllup, konfirmasjon, jubileum osv.

Deltakerne i selskapet må med andre ord ha en eller annen tilknytning til de som inviterer til selskapet. Det er ikke tilstrekkelig at man skriver seg på en liste eller kjøper billetter i forkant av arrangementet.

Man kan drive vederlagsfri skjenking i et sluttet selskap.
 
Hei.

Jeg er helt ny innen ølbrygging og satt min første batch på lørdag for 10 dager siden. Jeg var veldig påpasselig med å desinfisere alt godt og følte dette kom til å gå veldig bra.

Det er et elstraktsett og den har stått å gjæra i 10 dager nå.

Jeg hadde et lite uhell og er redd for at hele batchene er ødelagt! Jeg skulle ha oppi humlepelletsen i dag og åpnet lokket til gjæringskaret nok til at jeg kunne helle disse oppi.

Dessverre smalt døria igjen back meg og posen til pelletsa klarte å komme i kontakt med ølet. Selvfølgelig hadde jeg ikke desinfisert posen da jeg var utålmodig og dette skulle ta 20 sekunder.

Er hele batchene mest sannsynlig ødelagt nå?
 
Hei.

Jeg er helt ny innen ølbrygging og satt min første batch på lørdag for 10 dager siden. Jeg var veldig påpasselig med å desinfisere alt godt og følte dette kom til å gå veldig bra.

Det er et elstraktsett og den har stått å gjæra i 10 dager nå.

Jeg hadde et lite uhell og er redd for at hele batchene er ødelagt! Jeg skulle ha oppi humlepelletsen i dag og åpnet lokket til gjæringskaret nok til at jeg kunne helle disse oppi.

Dessverre smalt døria igjen back meg og posen til pelletsa klarte å komme i kontakt med ølet. Selvfølgelig hadde jeg ikke desinfisert posen da jeg var utålmodig og dette skulle ta 20 sekunder.

Er hele batchene mest sannsynlig ødelagt nå?

Det er umulig å svare sikkert på, men sannsynligvis går det bra. Det taler til din fordel at det er flere prosent alkohol i ølet som virker desinfiserende i seg selv.
 
Det kan fort gå bra også :)

Sålenge du var ren på fingrene og ikke har brukt posen som dopapir eller lommetørkle da :D

Du KAN selvsagt også ha fått en infeksjon, men det vil du oppdage når det er ferdig, lukter og smaker det ok er det bare å kjøre på.
 
Hei.

Jeg er helt ny innen ølbrygging og satt min første batch på lørdag for 10 dager siden. Jeg var veldig påpasselig med å desinfisere alt godt og følte dette kom til å gå veldig bra.

Det er et elstraktsett og den har stått å gjæra i 10 dager nå.

Jeg hadde et lite uhell og er redd for at hele batchene er ødelagt! Jeg skulle ha oppi humlepelletsen i dag og åpnet lokket til gjæringskaret nok til at jeg kunne helle disse oppi.

Dessverre smalt døria igjen back meg og posen til pelletsa klarte å komme i kontakt med ølet. Selvfølgelig hadde jeg ikke desinfisert posen da jeg var utålmodig og dette skulle ta 20 sekunder.

Er hele batchene mest sannsynlig ødelagt nå?
Det går mest sannsynlig bra. Du kan ha vært uheldig, men nå er det alkohol i ølet ditt, og det hjelper en hel del.
 
Man kan drive vederlagsfri skjenking i et sluttet selskap.
Klart, så kan de vippse "bursdagsgaver" om ei uke. Og bare så det er sagt er jeg personlig i mot hva jeg selv skisserer, men også opptatt av å svare på spørsmålet uavhengig av mine personlige meninger :)
 
Tilbake
Topp