Ja, jeg må nok opp igjen i temp, men hvor høyt? Og må det gjøres mens den har all gjæren i karet, eller kan jeg fate/flaske og så sette i romtemp en uke?
Takk for svar.Du kan absolutt, og med fordel, fordrive o2 med co2. Hvis du har kokekar/maskin med kran, kan du sende inn gass denne veien. Stein, som du skisserer vil også fungerer, men da må du jo oppi vørteren. Det betyr i tillegg, at du enten må ha steinen oppi, eller ha åpning nok til å få den ut, som betyr eksponering av vørteren.
Jeg har pleid å legge noen lag med plastfolie på overflaten av vørteren, for å redusere eksponeringsflaten. Det har fungert fint, og jeg har aldri fått dårlig resultat. Har hatt vørter stående i 72 timer på denne måten.
Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
Da har jeg skrudd opp tempen på karet til 20°C, så får det stå der en liten uke...
Kanskje litt tøft å gå direkte fra 2-20°C over et døgn?
Jeg er usikker. Den gjæren der er i dvale, og du kan pitche direkte fra dvale til romtemperatur uten problemer. Men dette blir jo noe annet. Palmer sier 6 grader per døgn - uten at jeg har noen mening om hvor godt eller dårlig det rådet er.
Jordkjelleren er ideell. Sett dunken der, og la den stå til du er nede mot 1.020. Da er det en fordel om du kan la den stige gradivis til 16 grader i løpet av et døgn, så du kan kvitte deg med diacetyl.
Da har jeg skrudd opp tempen på karet til 20°C, så får det stå der en liten uke...
Kanskje litt tøft å gå direkte fra 2-20°C over et døgn?
Da står den på 20°C og det "koker" et par ganger i minuttet i ølet...
Nå har jeg ikke sluppet trykket av i det hele, så den står nå på ca 1.8bar, bør jeg slippe det ned?
Du må jo ta hensyn til boiloff. Det betyr at vannvolumene ikke eksakt skal halveres, for du koker jo bort like mye pr tidsenhet uansett hvor stor batch du brygger på utstyret.Dette er nok et dumt spørsmål om oppskrifter, så da passer det nok her:
- Jeg har ikke egen bryggemaskin eller stor nok kjele til å kunne koke 25 liter, slik som det står i oppskrifter i bøker og de fleste ferdige ølsett. Hjemme har jeg foreløpig brukt pinnekjøttgryta på 16 liter (til fruens store fortvilelse), til å brygge brew-in-a-box settene fra Bryggselv. Gryta fungerer utmerket til dette, men jeg vil gjerne begynne å eksperimentere litt mer med oppskrifter og ingredienser.
Her kommer spørsmålet: Sett at en oppskrift er beregnet til å bli 25 liter, da står det en viss mengde vann, malt, humle og gjær som skal i. Om jeg da skulle funnet ut at jeg kun vil brygge 12,5 liter (halvparten). Skal da mengden av alle ingrediensene også halveres, slik man ville gjort i f.eks en brødoppskrift?
Mvh Per
Takk. Det må jeg sjekke utHar brygget en håndfull brygg i en 15 liters kjele selv. Vil anbefale deg å lære deg å tilpasse og lage oppskrifter selv. Finnes en del programmer/nettsider/apper som er veldig hjelpsomme med det. Bruker brewingday.net selv, det er utviklet av en her på forumet. Det er viktig å kunne tilpasse oppskrifter du finner til dytt bryggeri!
Takk. Noterer meg detDu må jo ta hensyn til boiloff. Det betyr at vannvolumene ikke eksakt skal halveres, for du koker jo bort like mye pr tidsenhet uansett hvor stor batch du brygger på utstyret.
Dette er nok et dumt spørsmål om oppskrifter, så da passer det nok her:
- Jeg har ikke egen bryggemaskin eller stor nok kjele til å kunne koke 25 liter, slik som det står i oppskrifter i bøker og de fleste ferdige ølsett. Hjemme har jeg foreløpig brukt pinnekjøttgryta på 16 liter (til fruens store fortvilelse), til å brygge brew-in-a-box settene fra Bryggselv. Gryta fungerer utmerket til dette, men jeg vil gjerne begynne å eksperimentere litt mer med oppskrifter og ingredienser.
Her kommer spørsmålet: Sett at en oppskrift er beregnet til å bli 25 liter, da står det en viss mengde vann, malt, humle og gjær som skal i. Om jeg da skulle funnet ut at jeg kun vil brygge 12,5 liter (halvparten). Skal da mengden av alle ingrediensene også halveres, slik man ville gjort i f.eks en brødoppskrift?
Mvh Per