Tråden for dumme spørsmål.

Takk for svar.

Hvordan løser man så dette? Pitcher på lavere temp (17-18) slik at den initielle stormgjæringen ikke blir for heftig? (fra 18 -> 22-23 i stedet for 20 -> 25?)....
Det er neppe stormgjæringa sin skyld at den har kommet så høyt, så jeg ville prøvd å finne ut av grunnen.

Ser for øvrig at temperaturen nå er på vei nedover igjen (23.9 etter topp på 25.6)...

Må ellers si at jeg er skikkelig imponert over Tilt og integrasjon mot brewfather! Skikkelig gøy å få oppdatert gravity og temperatur hvert kvarter via etheren - selv om det sannsynligvis ikke spiller noen trille for sluttresultatet (utover at det kan hjelpe til med å identifisere issues slik som dette) :)

Vedlegg

• brewfather2.PNG
    brewfather2.PNG
    53,2 KB · Sett: 32
Ser for øvrig at temperaturen nå er på vei nedover igjen (23.9 etter topp på 25.6)...

Må ellers si at jeg er skikkelig imponert over Tilt og integrasjon mot brewfather! Skikkelig gøy å få oppdatert gravity og temperatur hvert kvarter via etheren - selv om det sannsynligvis ikke spiller noen trille for sluttresultatet (utover at det kan hjelpe til med å identifisere issues slik som dette) :)
Det er jo lovende, "farsmelk":D:D:D

Takk for svar.

Hvordan løser man så dette? Pitcher på lavere temp (17-18) slik at den initielle stormgjæringen ikke blir for heftig? (fra 18 -> 22-23 i stedet for 20 -> 25?)....

Edit: Etter andre gjennomlesing av kommentaren din tror jeg at jeg initielt tolket den feil.... er det riktig at u mener at 05 kompenserer for at gjæringstemperaturen er såpass høy, men ikke at den har skylden i at temperaturen har steget med 5C på 10 timer? :)

05 skal tåle temperaturer på helt opp til 28 grader, om vi skal tro produsenten. Og nei, den påvirker nok ikke temperaturen gjennom å sørge for en spesielt heftig gjæring. Men det var jo ikke en utenkelig tanke.

STC-proben er forøvrig ført inn i et temperaturmålings-rør i gjæringstanken (SS brew bucket) og bør således ha samme forutsetninger som tilten for korrekte målinger....
Er det tett i åpning på det røret? Hvis ikke kanskje proben blir mer påvirket av temperaturen til luften rundt og da ikke måler rett når det blir stor forskjell mellom temperaturen til luft og vørter.

Er det tett i åpning på det røret? Hvis ikke kanskje proben blir mer påvirket av temperaturen til luften rundt og da ikke måler rett når det blir stor forskjell mellom temperaturen til luft og vørter.

Ja den passet akkurat inn i åpningen slik at slangen den trekker inn bak seg i praksis tetter hullet. Dog god tanke :)

Det er ikke så lovende med sånn jojotemperatur, så du bør nok prøve å finne ut av stc'en til neste brygg.

Jepp. Jeg har faktisk kjøpt en Inkbird 308 Wifi som skal benyttes i stedet; men den er opptatt med å gjære en Pale Ale i øleskapet (som akkurat nå midlertidig er omgjort til gjæringsskap nr 2) :)

Jepp. Jeg har faktisk kjøpt en Inkbird 308 Wifi som skal benyttes i stedet; men den er opptatt med å gjære en Pale Ale i øleskapet (som akkurat nå midlertidig er omgjort til gjæringsskap nr 2) :)
Stc'en skal jo fikse det helt fint, det må være noe gæli som ikke er rett.

Stc'en skal jo fikse det helt fint, det må være noe gæli som ikke er rett.

Jeg kom tilfeldigvis akkurat nå over følgende avsnitt skrevet av Kjetil Jikiun (Nøgne Ø) fra boken "Ølbrygging fra hånd til munn" (se vedlagte bilde)... Mulig at jeg ga gjæren litt for gode vekstvilkår ved å pitche 3 pakker på 25 C og med en god del oksygen.

Vedlegg

• gjær.jpg
    gjær.jpg
    497,1 KB · Sett: 34
Opplevde noe lignende på Brigeren min 9. april i år, fikk 26 grader ganske fort. Det viste seg at jeg ikke hadde plugget i kjøleskapkontakten til InkBirden.....Tok et døgn før jeg oppdaget feilen.

Et dumt spørsmål til:

Jeg pleier å pakke om alle humlene til et brygg dagen før, og har ikke vært supernøye med hygiene siden de alikevel skal i kok, men nå slo det meg etter jeg hadde vakumpakket alt i går at den ene pakken skal tørrhumles...

Vil en 5-minutter på 80°C i steikeovnen mens de er vakumpakket gjøre noe med aromaen?

Var selvsagt ren på hender, og veide opp i en ren skål, men det har ikke vært Starsan el i bildet.

Steking av humle vil absolutt gjøre noe med aromaen, ja. Har ikke hørt om noen som praktiserer det.

Humle har antiseptiske egenskaper. Helt greit å tørrhumle uten å bruke starsan, vanlig renslighet holder. Slik du beskriver.

Sist redigert:
Tilbake
Topp