Tråden for dumme spørsmål.

Skal sette inn vannprofil på Brewfather, og har funnet verdiene fra kommunens hjemmeside. Noen som kan hjelpe meg å tolke/oversette slik at jeg får riktige verdier inn i Brewfather? Her er verdiene jeg kan endre i Brewfather;

Calcium Ca+2 - ppm=
Magnesium Mg+2 - ppm=
Sodium Na+ - ppm=

Chloride CI - ppm=
Sulfate SO4-2 - ppm=
Bicarbonate HCO3 - ppm=

Her er utdraget fra kommunen;

Vis vedlegget 45893
Eneste som er oppgitt der er mg/l Kalsium på linjen hvor det står Kalk - dette samsvarer også med hardhet 2.4 grader dH. mg/l = ppm så det blir 17 på første linje. Siden denne verdien er omtrent lik, og det er bløtt vann, kan du som Steinar Huneide sier sikkert bare bruke default profilen i Brewfather.

Tillegg: Ev. spørre kommunen om verdier for Magnesium, Natrium, Klor, Sulfat og Alkalitet.
 
Skal sette inn vannprofil på Brewfather, og har funnet verdiene fra kommunens hjemmeside. Noen som kan hjelpe meg å tolke/oversette slik at jeg får riktige verdier inn i Brewfather? Her er verdiene jeg kan endre i Brewfather;

Calcium Ca+2 - ppm=
Magnesium Mg+2 - ppm=
Sodium Na+ - ppm=

Chloride CI - ppm=
Sulfate SO4-2 - ppm=
Bicarbonate HCO3 - ppm=

Her er utdraget fra kommunen;

Vis vedlegget 45893

Kalsiumkarbonat (kalk) gir 2 deler kalsium og 3 deler karbonat når det løses opp. Og siden det stort sett ikke finnes andre kilder til kalsium i Norge enn kalk, kan du regne med at du har 17/2 x 3 = 25,5 ppm (mg/L) karbonat. (+ en antakelig minimal mengde fra magnesiumkarbonat)

Mengdene av de andre stoffene er ganske sikkert så små at du like gjerne kan sette dem til 0. Og innholdet av kalsium og karbonat er heller ikke så store at de i praksis spiller noen rolle. Så hvis default-settingen er 0 for alle stoffene, kunne du egentlig gjerne, som @Steinar Huneide sier, bruke den.
 
Kalsiumkarbonat (kalk) gir 2 deler kalsium og 3 deler karbonat når det løses opp. Og siden det stort sett ikke finnes andre kilder til kalsium i Norge enn kalk, kan du regne med at du har 17/2 x 3 = 25,5 ppm (mg/L) karbonat. (+ en antakelig minimal mengde fra magnesiumkarbonat)

Mengdene av de andre stoffene er ganske sikkert så små at du like gjerne kan sette dem til 0. Og innholdet av kalsium og karbonat er heller ikke så store at de i praksis spiller noen rolle. Så hvis default-settingen er 0 for alle stoffene, kunne du egentlig gjerne, som @Steinar Huneide sier, bruke den.

Teskje; da mener du at dette kan føres inn på "Bicarbonate HCO3" i brewfather, ja?

Har uansett smelt i vei en epost til kommunen nå for å høre om de eventuelt har verdiene på det som ikke er opplyst, så får vi se :)
 
har en liten slant med WLP400 jeg trenger å få dyrket opp, reiser bort i helgen, så da blir den stående å spinne til søndag ettermiddag.
noe problem å kjøre magnetrører i overkant av 48 timer?
 
Da har jeg allerede fått svar med en prøve tatt for et par uker siden, analysert av SINTEF.

Nå var det vel ikke så mye der som faktisk var relevant, som kanskje betyr at verdiene er så små i utgangspunktet at det ikke er relevant for en analyse? Ellers legger jeg merke til at PH var 0,5 høyere i analysen enn hva det var opplyst på hjemmesidene til kommunen, samt at kalsiumnivået var 9, og ikke 17 som det sto opplyst på hjemmesiden. Med Finn's metode vil vel også bikarbonat endres til 13,5.

Dette er helt nytt for meg, så jeg aner ikke om verdiene allerede er såpass smått at det strengt tatt ikke utgjør så store forskjeller?

Ser alkalitet opplyses til 0,24 mmol/L - hva betyr det? vannanalyse.JPG
 
har en liten slant med WLP400 jeg trenger å få dyrket opp, reiser bort i helgen, så da blir den stående å spinne til søndag ettermiddag.
noe problem å kjøre magnetrører i overkant av 48 timer?

Det er ikke optimalt, men vil fungere. Dersom du kan spinne den i 10-12 t, og så sette den i romtemp., hadde jeg valgt det
 
24 ppm, eller 24 mg/l. Om jeg ikke husker feil må du gange mmol/l med 61 for å få mg/l karbonat (HCO3). Her blir det altså 0,24 x 61 = 14,64. Og det passer ganske bra med 9mg/l kalsium, om vi forutsetter en liten mengde fra magnesiumkarbonat også.
 
Takk!
da fikses det med noe smarte stikkontakter før jeg drar i dag =)

Hadde en mistanke om at det ble litt vel lenge.

Det kommer egentlig litt an på hvor liten slanten din er i forhold til den mengden vørter du tenker å sette starteren på, og ikke minst på hvor frisk den slanten er. I verste (beste?) fall vil du kanskje trenge 48 timer for å få den ferdig.

Temperatur er også en faktor. Setter du den litt kjølig, går det langsommere.

Bare for å gjøre det litt vanskelig for deg:p.
 
En siste oppdatering i sagaen om den løpske temperaturøkningen i vørteren til gjæring.

Etter at den initielle temperaturøkningen (20->25c) var over har den stabilisert seg innenfor segmentet 19.4 -> 20.0. Jeg tror som sagt at dette var relatert til en kraftig start i gjæringen og ikke feil på utstyr som jeg mistenkte først.

Brewfather.png
 
En siste oppdatering i sagaen om den løpske temperaturøkningen i vørteren til gjæring.

Etter at den initielle temperaturøkningen (20->25c) var over har den stabilisert seg innenfor segmentet 19.4 -> 20.0. Jeg tror som sagt at dette var relatert til en kraftig start i gjæringen og ikke feil på utstyr som jeg mistenkte først.

Vis vedlegget 45898
Det er likevel rart. Vel kan temperaturen stige en del, men at kjøleskapet ikke skal klare å ta unna syns jeg er merkelig.
 
Det kommer egentlig litt an på hvor liten slanten din er i forhold til den mengden vørter du tenker å sette starteren på, og ikke minst på hvor frisk den slanten er. I verste (beste?) fall vil du kanskje trenge 48 timer for å få den ferdig.

Temperatur er også en faktor. Setter du den litt kjølig, går det langsommere.

Bare for å gjøre det litt vanskelig for deg:p.
Klassisk Finn,

Alltid skal du gjøre ting så komplisert [emoji482] ;)

Slanten var vel en halv dl maks, 2liter vørter, ca 2-3mnd gammel slurry.

Kjører 24t, så får den stå. Står på omlag 22°C
 
Klassisk Finn,

Alltid skal du gjøre ting så komplisert [emoji482] ;)

Slanten var vel en halv dl maks, 2liter vørter, ca 2-3mnd gammel slurry.

2-3 mnd gammel? hmm, da skulle det ikke overraske meg om den trenger litt god tid:). (Alltid vanskelig å spå om sånt, selvfølgelig - så det eneste jeg kan garantere, er at den trenger tid;).)

Kjører 24t, så får den stå. Står på omlag 22°C
 
Jeg er blitt over gjennomsnittet opptatt av å holde meg unna O2 på kald side, jeg bruker vanlige bøtter og kjører lukket overføring. Jeg har tilt og pleier å tørrhumle i slutten av gjæringa sånn at noe O2 kan bli blåst ut. Jeg har også begynt med startere på alt av gjær, det sparer meg noen penger, men mest av alt er det gøy.

Spørsmålet ligger i at jeg satt en White IPA til gjæring i går med T-58 og den er allerede på 90% antatt utgjæring. Jeg har funnet ut at alt over 6 dager tørrhumling gir et preg jeg ikke foretrekker. Så da blir spørsmålet, hva er "lesser of two evils".

1. Tørrhumle i morra og fate etter 8 dager.
2. Vente med tørrhumling og leve med O2'en fra tørrhumlingen.

Så det er sagt, en oppgradering er uaktuelt, jeg har nettopp kuttet et hull mellom mancaven min og vaskerommet for å få kortest mulig vei til stor kurs og vann og kona er akkurat på vippen, så derfor må jeg velge den beste løsningen med det jeg har. Jeg liker tross alt å bo her og ikke i garasjen:D

Hva tenker dere er veien å gå her?
 
Jeg er blitt over gjennomsnittet opptatt av å holde meg unna O2 på kald side, jeg bruker vanlige bøtter og kjører lukket overføring. Jeg har tilt og pleier å tørrhumle i slutten av gjæringa sånn at noe O2 kan bli blåst ut. Jeg har også begynt med startere på alt av gjær, det sparer meg noen penger, men mest av alt er det gøy.

Spørsmålet ligger i at jeg satt en White IPA til gjæring i går med T-58 og den er allerede på 90% antatt utgjæring. Jeg har funnet ut at alt over 6 dager tørrhumling gir et preg jeg ikke foretrekker. Så da blir spørsmålet, hva er "lesser of two evils".

1. Tørrhumle i morra og fate etter 8 dager.
2. Vente med tørrhumling og leve med O2'en fra tørrhumlingen.

Så det er sagt, en oppgradering er uaktuelt, jeg har nettopp kuttet et hull mellom mancaven min og vaskerommet for å få kortest mulig vei til stor kurs og vann og kona er akkurat på vippen, så derfor må jeg velge den beste løsningen med det jeg har. Jeg liker tross alt å bo her og ikke i garasjen:D

Hva tenker dere er veien å gå her?
Har brukt tilt et par år nå, og under stormgjæringen er min erfaring at den ikke er helt å stole på. Kan ligge grums på toppen som gjør at den 'tilter'. Har du tatt fysisk SG-måling? Ellers har jeg som regel maks 3 dager kontakttid med siste tørrhumling på min Fermentasaurus, det har fungert for meg.

Sent fra min SM-G770F via Tapatalk
 
Har brukt tilt et par år nå, og under stormgjæringen er min erfaring at den ikke er helt å stole på. Kan ligge grums på toppen som gjør at den 'tilter'. Har du tatt fysisk SG-måling? Ellers har jeg som regel maks 3 dager kontakttid med siste tørrhumling på min Fermentasaurus, det har fungert for meg.

Sent fra min SM-G770F via Tapatalk
Helt enig, under stormen er den ofte upresis, men når den stopper så stopper den, på mine to år med tilt så er det ferdig når tilten sier den er ferdig selv om det kan avvike et par poeng fra tilt og hydrometer. Og ja jeg klarer meg fint med 3 dager kontaktid ved tørrhumling, men vil tørrhumle før den er utgjæret og vil ikke tørrhumle lengre enn 6 dager. Er redd for at ølet har godt av å henge litt med vennene sine i gjæringskaret?
 
Tilbake
Topp