Tråden for dumme spørsmål.

Måten jeg gjør det på, er å dekantere av mesteparten av væsken etter at den har bunnfelt, og så sette det resterende væskevolumet med gjærkake på magnetrøreren i noen minutter. Det pleier å løsne gjærkaken tilstrekkelig til at alt kan helles rett ut uten at noe sitter igjen i kolben.
Dette var egentlig ikke problemet, mer en digresjon.
Pleier bare å riste det tilbake i suspensjon manuelt etter å ha dekantert 90% av væsken.

Problemet mitt er høytskummende gjærtyper i EMK.

Ikke alle kan koke i EMK, om man kun har induksjon.

Hvorfor ikke bare koke startervørteren i kolben? Da slipper du å bruke desinfeksjonsmidler i det hele tatt. Selv koker jeg både vørter og rørepinne i kolben med en foliehette på toppen. 15 minutter kok sikrer miljøet for kulturen din. Deretter rett i vannbad.
Så er det bare å inokulere med det samme den har nådd måltemperatur.
Jeg koker også vørter med magnetpinne i når jeg lager startere.
Minsker risikoen for infeksjon.

Hvorfor ikke bare koke startervørteren i kolben? Da slipper du å bruke desinfeksjonsmidler i det hele tatt. Selv koker jeg både vørter og rørepinne i kolben med en foliehette på toppen. 15 minutter kok sikrer miljøet for kulturen din. Deretter rett i vannbad.
Så er det bare å inokulere med det samme den har nådd måltemperatur.

Jeg kokte på komfyren før vi bytta den ut, men nå har vi dessverre bare induksjonsplater i huset. Og så er det litt skummelt - hører en del historier om kolber som sprekker.

Men det forenkler jobben ganske mye å koke i kolben - så jeg får se; kommer jeg over ei gammal kokeplate så drar jeg den vel hjem.

Jeg kokte på komfyren før vi bytta den ut, men nå har vi dessverre bare induksjonsplater i huset. Og så er det litt skummelt - hører en del historier om kolber som sprekker.

Men det forenkler jobben ganske mye å koke i kolben - så jeg får se; kommer jeg over ei gammal kokeplate så drar jeg den vel hjem.
Har du ikke en primus? Det gir mye bedre kontroll på kok enn det en kokeplate gjør.

Se bilde.

Er det fare for at star-san suges opp og inn ved cold-crash ved såpass lang blow-off tube - eller er jeg trygg siden slangen er såpass lang?

upload_2020-7-13_17-49-51.png

Avhenger hovedsakelig av ølvolumet i gjæringskaret.
Du må regne med at det skjer.

Takk for svar (begge to).

Litt snedig at du svarte @msevland, fordi jeg ble inspirert til å se på saken (og ble minnet på problemstillingen) da jeg leste tråden din "LODO Lite"...

Surret meg videre til denne blogposten som jeg studerer nå.... Er dette et greit alternativ til darth-vaderen din mtp å unngå oksygen i vørteren under CC? Og i så fall vet du om flaske/kar nr 2 skal være åpent eller lukket i toppen? :)

Edit: Studerte blogposten litt nøyere og ser at det skal være åpent.

Sist redigert:
Alt du finner på den bloggposten er solid :)
@FrankD er også innom dette forumet, og har alltid mye bra info han deler.
Jeg tegnet noe lignende og la ut her, men finner den ikke i farten... det var denne...
17e1d1d8d05e3605c0e8642962431ae3.jpg

Med denne brusflaske-korken fra Ali. Finner ikke lenken
06fbb2237c40f0e837e5248f91c328da.jpg

Alt du finner på den bloggposten er solid :)
@FrankD er også innom dette forumet, og har alltid mye bra info han deler.
Jeg tegnet noe lignende og la ut her, men finner den ikke i farten... det var denne...

Takk for raskt svar og veldig flott tegning! :)

Jeg har brukt de siste par minuttene til å tenke på hvordan jeg kan gjenskape oppsettet uten spesielle deler og tror jeg har kommet frem til en løsning som kan fungere...

Nødvendige deler:
- 2 brusflasker
- 2 stk gjæringsbøtte-kraner (i åpen posisjon)
- Litt slange

Hva tror du @msevland?

PS: jeg er veldig stolt av tegneferdighetene mine.blow-off.PNG

Tror ikke du får montert den nederste kranen :-/
... eller den øverste :)
Bruker du en drikkeflaske med stor tut, vil dette fungere

Har en slik liggende uten p ha testet. For meg er det enklere med heliumballong og ballock/tri-clamp direkte på SS kona

Tilbake
Topp