Jørgen E
Norbrygg-medlem
Jeg bruker ikke starsan i kolben. Fyller kolben med kokende vann før bruk, og heller oppi kokende vørter, kjøler ned i vasken.Been there, seen that ....
Jeg opplevde dessverre at skumdreper ikke hjalp noe særlig, så det har jeg kutta ut. Det jeg tror - med sterkt trykk på "tror" i motsetning til "veit" - er at det har hjulpet å skylle kolben for starsan med kokt vann før jeg heller vørteren oppi. Jeg har i alle fall hatt mye mindre trøbbel med overskumming etter at jeg begynte med det. Det var @Jo-Helge som satte meg på ideen etter at jeg posta dette bildet som en morsomhet:
Vis vedlegget 45956
Han antyda at det der kanskje kunne være starsan-skum. Så jeg begynte å skylle ut, fallosgjæren forsvant - og det blei mindre problem med overskumming.
Som sagt, jeg skal ikke fortelle noen som har problemer med at starteren ikke vil holde seg i kolben, at de bare skal sørge for at det ikke er rester av starsan der, så vil alt løse seg. Men ... .
Rengjør med pbw, eller maskinoppvaskpulver hvis jeg er litt ekstra lat og ikke gidder å gå i kjelleren etter pbw.
WLP400 er jo en rakker av en gjær på 22-23 grader da, så det burde ant meg at 2l var i overkant mye vørter.