Tråden for dumme spørsmål.

Avhenger hovedsakelig av ølvolumet i gjæringskaret.
Du må regne med at det skjer.

Takk for svar (begge to).

Litt snedig at du svarte @msevland, fordi jeg ble inspirert til å se på saken (og ble minnet på problemstillingen) da jeg leste tråden din "LODO Lite"...

Surret meg videre til denne blogposten som jeg studerer nå.... Er dette et greit alternativ til darth-vaderen din mtp å unngå oksygen i vørteren under CC? Og i så fall vet du om flaske/kar nr 2 skal være åpent eller lukket i toppen? :)

Edit: Studerte blogposten litt nøyere og ser at det skal være åpent.
 
Sist redigert:
Alt du finner på den bloggposten er solid :)
@FrankD er også innom dette forumet, og har alltid mye bra info han deler.
Jeg tegnet noe lignende og la ut her, men finner den ikke i farten... det var denne...
17e1d1d8d05e3605c0e8642962431ae3.jpg


Med denne brusflaske-korken fra Ali. Finner ikke lenken
06fbb2237c40f0e837e5248f91c328da.jpg
 
Alt du finner på den bloggposten er solid :)
@FrankD er også innom dette forumet, og har alltid mye bra info han deler.
Jeg tegnet noe lignende og la ut her, men finner den ikke i farten... det var denne...

Takk for raskt svar og veldig flott tegning! :)

Jeg har brukt de siste par minuttene til å tenke på hvordan jeg kan gjenskape oppsettet uten spesielle deler og tror jeg har kommet frem til en løsning som kan fungere...

Nødvendige deler:
- 2 brusflasker
- 2 stk gjæringsbøtte-kraner (i åpen posisjon)
- Litt slange

Hva tror du @msevland?

PS: jeg er veldig stolt av tegneferdighetene mine.blow-off.PNG
 
Tror ikke du får montert den nederste kranen :-/
... eller den øverste :)
Bruker du en drikkeflaske med stor tut, vil dette fungere
 
Har en slik liggende uten p ha testet. For meg er det enklere med heliumballong og ballock/tri-clamp direkte på SS kona
 
istedenfor flaske bruk en lufttett tupperware box eller lignede
Jeg bruker sånne bokser man får gresk yoghurt, sodd eller noe sånt i, og så sånne pakninger man har til gjærlåsen. Det er jo bare den første boksen som trenger pakninger, så to holder.
 
Et spm om karbonering med Co2.
- Hvor lenge "må" et fat stå med Co2 tilkoblet for at det karboneres riktig, og kan man evt gjøre det i ulike runder?

Jeg har to batcher som er ferdig gjæret, en APA og en IPA, jeg har 2 cornyfat, men kun enn regulator.
Tanken er å sette APAen til karbonering på Ons-Fre, så koble om til IPAen og la stå mens jeg reiser bort i 18 dager?

Blir APAen i nærheten av ferdig karbonert på de to dagene? (Å er det ok å fylle på med evt resterende Co2 når jeg så er hjemme igjen etter ferien?)
 
Et spm om karbonering med Co2.
- Hvor lenge "må" et fat stå med Co2 tilkoblet for at det karboneres riktig, og kan man evt gjøre det i ulike runder?

Jeg har to batcher som er ferdig gjæret, en APA og en IPA, jeg har 2 cornyfat, men kun enn regulator.
Tanken er å sette APAen til karbonering på Ons-Fre, så koble om til IPAen og la stå mens jeg reiser bort i 18 dager?

Blir APAen i nærheten av ferdig karbonert på de to dagene? (Å er det ok å fylle på med evt resterende Co2 når jeg så er hjemme igjen etter ferien?)
En enkelt splitter eller en manifold vil løse problemet enkelt.

Om det ikke fungerer akkurat nå, så kan du karbonere APA'en på 3 bar i 24 timer, dra i sikkerhetsventilen og sette 1 bar trykk på fatet og bytte rundt, IPA'en kan stå mellom 0,8-1 bar til du er tilbake :)
 
En enkelt splitter eller en manifold vil løse problemet enkelt.

Om det ikke fungerer akkurat nå, så kan du karbonere APA'en på 3 bar i 24 timer, dra i sikkerhetsventilen og sette 1 bar trykk på fatet og bytte rundt, IPA'en kan stå mellom 0,8-1 bar til du er tilbake :)
Det var jo et godt tips jeg aldeles ikke har tenkt på! :p Jeg har bare en Sodastream regulator, men får vel til det samme der?
Får sjekke på BryggSelv imorgen.

Takk!
(Om ikke tar jeg ditt andre tips til etteretning også)
 
Om du skal på bryggselv har de både en enkel splitter og manifold, husk trykkslange og slangeklemmer :)

Jeg aner ikke hvordan det er å sette 3 bar på en sodastream, men sånn helt uten belegg ville jeg nok heller gått for alt. 1 :)
 
Om du skal på bryggselv har de både en enkel splitter og manifold, husk trykkslange og slangeklemmer :)

Jeg aner ikke hvordan det er å sette 3 bar på en sodastream, men sånn helt uten belegg ville jeg nok heller gått for alt. 1 :)
Er jo samme trykk i en slik som en hvilken som helst annen flaske med samme gass ved samme temperatur så det går fint.
 
Er jo samme trykk i en slik som en hvilken som helst annen flaske med samme gass ved samme temperatur så det går fint.
Ja der kan man se, var vel helst regulatoren og lekkasje jeg tenkte mest på. Mener å ha lest ved flere tilfeller at de har en tendens til å lekke, gjenger som ikke er 100% osv. Og siden jeg ikke har noen egen erfaring ville jeg være på den trygge siden:D
 
Tilbake
Topp