1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Tråden for dumme spørsmål.

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av 1Morten, 23 Sep 2014.

1. Quintilian

Quintilian
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ja den passet akkurat inn i åpningen slik at slangen den trekker inn bak seg i praksis tetter hullet. Dog god tanke :)

2. Quintilian

Quintilian
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jepp. Jeg har faktisk kjøpt en Inkbird 308 Wifi som skal benyttes i stedet; men den er opptatt med å gjære en Pale Ale i øleskapet (som akkurat nå midlertidig er omgjort til gjæringsskap nr 2) :)

3. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Stc'en skal jo fikse det helt fint, det må være noe gæli som ikke er rett.

4. Quintilian

Quintilian
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg kom tilfeldigvis akkurat nå over følgende avsnitt skrevet av Kjetil Jikiun (Nøgne Ø) fra boken "Ølbrygging fra hånd til munn" (se vedlagte bilde)... Mulig at jeg ga gjæren litt for gode vekstvilkår ved å pitche 3 pakker på 25 C og med en god del oksygen.

Vedlagte filer:

• gjær.jpg
      gjær.jpg
      Filstørrelse:
      497,1 KB
      Visninger:
      33
    loebrygg liker dette.
  5. PetterL

PetterL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

3 pakker gjær på 45 liter er IKKE mye, heller for lite...

erikraude, Steinar Huneide og Kloakk liker dette.
  6. BlindMission

BlindMission
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Opplevde noe lignende på Brigeren min 9. april i år, fikk 26 grader ganske fort. Det viste seg at jeg ikke hadde plugget i kjøleskapkontakten til InkBirden.....Tok et døgn før jeg oppdaget feilen.

erikraude og Mc. liker dette.
  7. Roadrune

Roadrune
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Et dumt spørsmål til:

Jeg pleier å pakke om alle humlene til et brygg dagen før, og har ikke vært supernøye med hygiene siden de alikevel skal i kok, men nå slo det meg etter jeg hadde vakumpakket alt i går at den ene pakken skal tørrhumles...

Vil en 5-minutter på 80°C i steikeovnen mens de er vakumpakket gjøre noe med aromaen?

Var selvsagt ren på hender, og veide opp i en ren skål, men det har ikke vært Starsan el i bildet.

8. john petter

john petter
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Steking av humle vil absolutt gjøre noe med aromaen, ja. Har ikke hørt om noen som praktiserer det.

Humle har antiseptiske egenskaper. Helt greit å tørrhumle uten å bruke starsan, vanlig renslighet holder. Slik du beskriver.

#13088 john petter, 9 Jul 2020
    Sist redigert: 9 Jul 2020
    erikraude og Roadrune liker dette.
  9. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Eller å sette kjøleskap kontakten i heater output på itc..

erikraude liker dette.
  10. Roadrune

Roadrune
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Takk, da går det nok strålende :)

john petter liker dette.
  11. BlindMission

BlindMission
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det har jeg også gjort en gang, ja...

12. Quintilian

Quintilian
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Har konkludert med at det var stormgjæring som trakk temperaturen opp fra 20c til 25c i går. STC står innstilt på 20C og siden i morges har både STC, Tilt og BrewBucket-termometeret vist 19-20 grader.

IMG_1879.jpg
    IMG_5349.jpg

Nordlands liker dette.
  13. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Men hvis kjøleskapet ditt ikke klarer å ta unna for stormgjæringa er det noe alvorlig gæærnt. Det burde jo kunne ta temperaturen i omgivelsene ned til omtrent null, og da bør ikke ølet klare å holde 25 grader over omgivelsene.

Jørgen O liker dette.
  14. Quintilian

Quintilian
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Temperaturen steg fra 20C til 25C på 4 timer. Deretter sank den til 20C i løpet av de påfølgende 3 timene.

Med et volum på 40-50 liter er det ganske mye treghet ("inertia"), og med kjølekapasitet på 500(?) watt vil nedkjølingen etter en kraftig temperatur-boost ta noe tid... Mulig rett og slett kjøleskapet ikke er kraftig nok (det er et gammelt og slitent ett), men det finner jeg nok ut når jeg skal kjøre CC (vil da se hvor lang tid det bruker på å få vørteren fra 20 -> 2-3C)...

erikraude liker dette.
  15. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Fylkesstyre Oslo
    Sentralstyre

Jeg får den typen svingninger dersom jeg kjører STC-1000 på ambient (luft) i kjøleskapet, og logger temp i thermowell.
    Dersom jeg kjører STC i thermowell / isolert på gjæringskar, får jeg ingen svingninger

Kloakk liker dette.
  16. Jørgen O

Jørgen O
    Expand Collapse
    Fylkesleder Oslo
    Fylkesstyre

For øvrig skjønner jeg ikke at folk kobler til varmekilde dersom ønsket gjæringstemperatur er lavere enn romtemperatur. Det eneste du oppnår med det er yoyo-oppførsel der kjøle- og varmekilde kjemper mot hverandre. Bruk kun den ene, og la ambient temperature være "motpart'.

17. Pål Heide Kielland

Pål Heide Kielland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er også min metode. Og med trykk er ikke 10-12C nødvendig temp for lagergjær

18. Chris Angvik

Chris Angvik
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Skal sette inn vannprofil på Brewfather, og har funnet verdiene fra kommunens hjemmeside. Noen som kan hjelpe meg å tolke/oversette slik at jeg får riktige verdier inn i Brewfather? Her er verdiene jeg kan endre i Brewfather;

Calcium Ca+2 - ppm=
    Magnesium Mg+2 - ppm=
    Sodium Na+ - ppm=

Chloride CI - ppm=
    Sulfate SO4-2 - ppm=
    Bicarbonate HCO3 - ppm=

Her er utdraget fra kommunen;

vannprofil.JPG

19. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Med mindre du har egen brønn, så kan du ganske sikkert bruke "default" profilen i Brewfather. Hvis du vil ha dette presist, så kan du sende en e-post til kommunen og be om talla.

Chris Angvik liker dette.
  20. Nordlands

Nordlands
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Eneste som er oppgitt der er mg/l Kalsium på linjen hvor det står Kalk - dette samsvarer også med hardhet 2.4 grader dH. mg/l = ppm så det blir 17 på første linje. Siden denne verdien er omtrent lik, og det er bløtt vann, kan du som Steinar Huneide sier sikkert bare bruke default profilen i Brewfather.

Tillegg: Ev. spørre kommunen om verdier for Magnesium, Natrium, Klor, Sulfat og Alkalitet.

Chris Angvik liker dette.

Del denne siden