Tråden for dumme spørsmål.

Tørrhumlet etter 4 dager og flasket etter 7 dager med en White IPA engang. Ble veldig godt øl og fikk gode tilbakemeldinger fra dommere bortsett fra at ølet var sendt inn i feil klasse.
Sweet, jo flere jo bedre, som @Finn Berger alltid sier, ikke stol på en kilde, selv om @Miguel er blitt en god kilde, så beroliger det meg at flere underskriver på at det går greit å fate tidlig så lenge SG har vært stabil minimum 48 timer. Da blir det tørrhumling i morra tidlig, mange takk :)
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Misforstå meg rett!
Jeg liker at enkle problemstillinger "kompliseres" og utfordres!

Mye av det som postes her postes jo for diskusjonens skyld!

Vi bedriver jo en svært teoritung hobby, hvor alt baserer seg på variabler vi veldig varierende grad har kontroll over.

Setter alltid pris på dine innlegg, da de sjeldent har to streker under svaret, men er godt backet av teori og mengder med erfaring!

Skål!
 
Misforstå meg rett!
Jeg liker at enkle problemstillinger "kompliseres" og utfordres!

Mye av det som postes her postes jo for diskusjonens skyld!

Vi bedriver jo en svært teoritung hobby, hvor alt baserer seg på variabler vi veldig varierende grad har kontroll over.

Setter alltid pris på dine innlegg, da de sjeldent har to streker under svaret, men er godt backet av teori og mengder med erfaring!

Skål!

Det var en veldig underlig post jeg hadde, med bare sitatet fra deg. Jeg skulle skrive en humoristisk kommentar, men blei forstyrra av noe - og så endte jeg åpenbart med å tøtsje "send svar" uten å ha skrevet noe svar. Sorry; det var bare en meningsløs post, og slett ingen meningsytring av noe slag:(.
 
Jeg er blitt over gjennomsnittet opptatt av å holde meg unna O2 på kald side, jeg bruker vanlige bøtter og kjører lukket overføring. Jeg har tilt og pleier å tørrhumle i slutten av gjæringa sånn at noe O2 kan bli blåst ut. Jeg har også begynt med startere på alt av gjær, det sparer meg noen penger, men mest av alt er det gøy.

Spørsmålet ligger i at jeg satt en White IPA til gjæring i går med T-58 og den er allerede på 90% antatt utgjæring. Jeg har funnet ut at alt over 6 dager tørrhumling gir et preg jeg ikke foretrekker. Så da blir spørsmålet, hva er "lesser of two evils".

1. Tørrhumle i morra og fate etter 8 dager.
2. Vente med tørrhumling og leve med O2'en fra tørrhumlingen.

Så det er sagt, en oppgradering er uaktuelt, jeg har nettopp kuttet et hull mellom mancaven min og vaskerommet for å få kortest mulig vei til stor kurs og vann og kona er akkurat på vippen, så derfor må jeg velge den beste løsningen med det jeg har. Jeg liker tross alt å bo her og ikke i garasjen:D

Hva tenker dere er veien å gå her?

Et klassisk dilemma.

Jeg tror oksygenfaren er overdrevet. Hvis du vipper lokket forsiktig opp så det bare blir ei lita glippe, og raskt slenger humla inn, begrenser du i alle fall noe hvor mye luft du får inn. Jeg opplever ikke fryktelige konsekvenser av dette.

Du kan blåse inn CO2 samtidig, via krana, så du skaper trykk i karet. Det burde vel også hjelpe. Timer du det tett, blir det ikke store mengden aroma som forsvinner med CO2'et, hvis du er bekymra for det. Og samtidig roter du vel noe gjær opp i suspensjon, også. Men det er jo uansett masse gjær i suspensjon i ølet. Det er ikke sånn at gjæren detter kollektivt ut og går i dvale når hovedgjæringa er over. Jeg skjønner ikke helt at ikke den skal være veldig motivert for å hive seg over det som måtte komme av oksygen, og bruke det til å respirere.

Ellers anbefaler mange nå å tørrhumle i to omganger; en gang under hovedgjæringa, for å få effekten av biotransformasjon, og så en gang etter hovedgjæringa. (Og gjerne etter coldcrashing. Det er hva Scott Janish mener er best, og jeg har hørt Denny Conn lovprise effekten av det i en experimental brewing-podcast.)

Jeg ville ikke bekymre meg for at gjæren ikke får tid til å rydde opp. Den bør få et par dager etter at hovedgjæringa er over, men den trenger egentlig ikke mye tid. Og det er vel sjelden at gjæren jobber seg rett ned til FG og kutter tvert? Som regel er det en gradvis affære, og den eter nok unna det den skal ete unna av avfalsstoffer mens den tygger seg ned det siste egenvektspoenget.
 
Et klassisk dilemma.

Jeg tror oksygenfaren er overdrevet. Hvis du vipper lokket forsiktig opp så det bare blir ei lita glippe, og raskt slenger humla inn, begrenser du i alle fall noe hvor mye luft du får inn. Jeg opplever ikke fryktelige konsekvenser av dette.

Du kan blåse inn CO2 samtidig, via krana, så du skaper trykk i karet. Det burde vel også hjelpe. Timer du det tett, blir det ikke store mengden aroma som forsvinner med CO2'et, hvis du er bekymra for det. Og samtidig roter du vel noe gjær opp i suspensjon, også. Men det er jo uansett masse gjær i suspensjon i ølet. Det er ikke sånn at gjæren detter kollektivt ut og går i dvale når hovedgjæringa er over. Jeg skjønner ikke helt at ikke den skal være veldig motivert for å hive seg over det som måtte komme av oksygen, og bruke det til å respirere.

Ellers anbefaler mange nå å tørrhumle i to omganger; en gang under hovedgjæringa, for å få effekten av biotransformasjon, og så en gang etter hovedgjæringa. (Og gjerne etter coldcrashing. Det er hva Scott Janish mener er best, og jeg har hørt Denny Conn lovprise effekten av det i en experimental brewing-podcast.)

Jeg ville ikke bekymre meg for at gjæren ikke får tid til å rydde opp. Den bør få et par dager etter at hovedgjæringa er over, men den trenger egentlig ikke mye tid. Og det er vel sjelden at gjæren jobber seg rett ned til FG og kutter tvert? Som regel er det en gradvis affære, og den eter nok unna det den skal ete unna av avfalsstoffer mens den tygger seg ned det siste egenvektspoenget.
Har The New IPA boka, men ikke fått tid til å lese enda, og jeg får stadig oppsummering her inne på det viktigste så blir sikkert ikke lest med det første:D, men noterer ned det du skriver og tester ut en stormhumling under neste White IPA brygg for å se og smake forskjellen. CC har jeg sluttet med siden jeg bruker bøtter så det får vente. SG er 1.017 og antatt FG er 1.016, så koker en tilsetningspose men jeg skriver :) Mange takk for godt og informativt svar som vanlig.
 
Brygget Holmen`s Prøyssen Pils for over 1 uke der jeg,foruten å bli søkkplaget i løpet av bryggingen endte opp med en vanvitig høy OG(tør ikke å si hvor mye).
Planen var å ta den øyeblikkelig ned i jordkjelleren der temperaturen er jevnt 10-11 grader,men den ble dessverre stående de 2 første døgn i 14 grader.Vil dette med høy temperatur de 2 første dagene ha noe å si for prosessen ?
 
Brygget Holmen`s Prøyssen Pils for over 1 uke der jeg,foruten å bli søkkplaget i løpet av bryggingen endte opp med en vanvitig høy OG(tør ikke å si hvor mye).
Planen var å ta den øyeblikkelig ned i jordkjelleren der temperaturen er jevnt 10-11 grader,men den ble dessverre stående de 2 første døgn i 14 grader.Vil dette med høy temperatur de 2 første dagene ha noe å si for prosessen ?

Det er det vanskelig å vite, og jeg vil tro at det avhenger en del av hvilken gjær du bruker.
 
Sist redigert:
Brygget Holmen`s Prøyssen Pils for over 1 uke der jeg,foruten å bli søkkplaget i løpet av bryggingen endte opp med en vanvitig høy OG(tør ikke å si hvor mye).
Planen var å ta den øyeblikkelig ned i jordkjelleren der temperaturen er jevnt 10-11 grader,men den ble dessverre stående de 2 første døgn i 14 grader.Vil dette med høy temperatur de 2 første dagene ha noe å si for prosessen ?
Var det 34/70 så tror jeg det går ganske så greit :)
 
Det var en veldig underlig post jeg hadde, med bare sitatet fra deg. Jeg skulle skrive en humoristisk kommentar, men blei forstyrra av noe - og så endte jeg åpenbart med å tøtsje "send svar" uten å ha skrevet noe svar. Sorry; det var bare en meningsløs post, og slett ingen meningsytring av noe slag:(.
Vel.
Skumpdrepende middel står nå på lista....
Dette kom jeg hjem til etter 24t snurring og 24t stå i ro.

Blåst av foliehatten og sluppet til ubudne gjester..

Da blir det topphøsting fra gjæringskaret når jeg nå tørrhumler
4a2fe39ff64d1725a4a94af18dbdc5ed.jpg
bfea062ed3d8bc2ba4623b84d851c32b.jpg
 
Vel.
Skumpdrepende middel står nå på lista....
Dette kom jeg hjem til etter 24t snurring og 24t stå i ro.

Blåst av foliehatten og sluppet til ubudne gjester..

Da blir det topphøsting fra gjæringskaret når jeg nå tørrhumler
4a2fe39ff64d1725a4a94af18dbdc5ed.jpg
bfea062ed3d8bc2ba4623b84d851c32b.jpg


Been there, seen that ... :(.

Jeg opplevde dessverre at skumdreper ikke hjalp noe særlig, så det har jeg kutta ut. Det jeg tror - med sterkt trykk på "tror" i motsetning til "veit" - er at det har hjulpet å skylle kolben for starsan med kokt vann før jeg heller vørteren oppi. Jeg har i alle fall hatt mye mindre trøbbel med overskumming etter at jeg begynte med det. Det var @Jo-Helge som satte meg på ideen etter at jeg posta dette bildet som en morsomhet:

Potent gjær.jpg
Han antyda at det der kanskje kunne være starsan-skum. Så jeg begynte å skylle ut, fallosgjæren forsvant - og det blei mindre problem med overskumming.

Som sagt, jeg skal ikke fortelle noen som har problemer med at starteren ikke vil holde seg i kolben, at de bare skal sørge for at det ikke er rester av starsan der, så vil alt løse seg. Men ... .
 
Been there, seen that ... :(.

Jeg opplevde dessverre at skumdreper ikke hjalp noe særlig, så det har jeg kutta ut. Det jeg tror - med sterkt trykk på "tror" i motsetning til "veit" - er at det har hjulpet å skylle kolben for starsan med kokt vann før jeg heller vørteren oppi. Jeg har i alle fall hatt mye mindre trøbbel med overskumming etter at jeg begynte med det. Det var @Jo-Helge som satte meg på ideen etter at jeg posta dette bildet som en morsomhet:

Vis vedlegget 45956
Han antyda at det der kanskje kunne være starsan-skum. Så jeg begynte å skylle ut, fallosgjæren forsvant - og det blei mindre problem med overskumming.

Som sagt, jeg skal ikke fortelle noen som har problemer med at starteren ikke vil holde seg i kolben, at de bare skal sørge for at det ikke er rester av starsan der, så vil alt løse seg. Men ... .
Jeg bruker ikke starsan i kolben. Fyller kolben med kokende vann før bruk, og heller oppi kokende vørter, kjøler ned i vasken.

Rengjør med pbw, eller maskinoppvaskpulver hvis jeg er litt ekstra lat og ikke gidder å gå i kjelleren etter pbw.

WLP400 er jo en rakker av en gjær på 22-23 grader da, så det burde ant meg at 2l var i overkant mye vørter.
 
Jeg bruker ikke starsan i kolben. Fyller kolben med kokende vann før bruk, og heller oppi kokende vørter, kjøler ned i vasken.

Rengjør med pbw, eller maskinoppvaskpulver hvis jeg er litt ekstra lat og ikke gidder å gå i kjelleren etter pbw.

WLP400 er jo en rakker av en gjær på 22-23 grader da, så det burde ant meg at 2l var i overkant mye vørter.

OK, en annen teori: Jo større overflate, jo mer innblanding av oksygen, jo heftigere gjæring - men også bedre formering. Folk melder om at de lager starter på 4 liter i en 5-literskolbe uten problemer - og da tenker jeg at de får dårlig innblanding av oksygen, og tilsvarende dårlig formering, fordi det blir en veldig liten overflate, og ganske dårlig snurring i tillegg. Så: Ingen problemer, men mindre gjær.

2 liter i kombinasjon med en 5 lierskolbe og en effektiv magnetrører => maks effektivitet, men maks trøbbel med skumming.

Men altså: Teori! (Et premiss som jeg er sikker på er riktig, er at jo mer oksygen du blander inn, jo heftigere gjæring får du - og heftigere utbytte.)
 
Jeg bruker ikke starsan i kolben. Fyller kolben med kokende vann før bruk, og heller oppi kokende vørter, kjøler ned i vasken.

Rengjør med pbw, eller maskinoppvaskpulver hvis jeg er litt ekstra lat og ikke gidder å gå i kjelleren etter pbw.

WLP400 er jo en rakker av en gjær på 22-23 grader da, så det burde ant meg at 2l var i overkant mye vørter.

Type gjær er nok årsaken


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hva gjør folk med disse kanonene som wlp400 på magnetrøreren?


Selv har jeg wlp007 og wlp400 som mine kjæledyr.
Da føler jeg at jeg har dekket det meste av det jeg brygger til vanlig. I hvert fall inntil dedikert rom er på plass mot høsten.
Økt antall bruggedager = økt gjærbehov

Wlp007 har jo motsatt problem. Vanskelig å få ut av kolben når den er ferdig.
 
Hva gjør folk med disse kanonene som wlp400 på magnetrøreren?


Selv har jeg wlp007 og wlp400 som mine kjæledyr.
Da føler jeg at jeg har dekket det meste av det jeg brygger til vanlig. I hvert fall inntil dedikert rom er på plass mot høsten.
Økt antall bruggedager = økt gjærbehov

Wlp007 har jo motsatt problem. Vanskelig å få ut av kolben når den er ferdig.

Jeg kan jo gå og gjete starterne mine, så jeg rister ned skummet hvis det blir truende. Og så prøver jeg å få satt dem ikke for seint på dagen. Da vil de normalt ha unnagjort det verste før sengetid.

Men alle er ikke pensjonister:confused:.
 
Det ble slik i dag,

Vil allikevel teste foam control neste gang. Ligger i kurven fra BS til neste levering.

Etter en hyttetur med 5barn i alderen 9mnd til 6år kan ikke pensjonisttilværelsen komme fort nok [emoji23]

Heller gjete gjærstartere enn egne og andres barn.
Spesielt ikke etter en lang natt rundt bålpanna [emoji482]
 
Been there, seen that ... :(.

Jeg opplevde dessverre at skumdreper ikke hjalp noe særlig, så det har jeg kutta ut. Det jeg tror - med sterkt trykk på "tror" i motsetning til "veit" - er at det har hjulpet å skylle kolben for starsan med kokt vann før jeg heller vørteren oppi. Jeg har i alle fall hatt mye mindre trøbbel med overskumming etter at jeg begynte med det. Det var @Jo-Helge som satte meg på ideen etter at jeg posta dette bildet som en morsomhet:

Vis vedlegget 45956
Han antyda at det der kanskje kunne være starsan-skum. Så jeg begynte å skylle ut, fallosgjæren forsvant - og det blei mindre problem med overskumming.

Som sagt, jeg skal ikke fortelle noen som har problemer med at starteren ikke vil holde seg i kolben, at de bare skal sørge for at det ikke er rester av starsan der, så vil alt løse seg. Men ... .

Hvorfor ikke bare koke startervørteren i kolben? Da slipper du å bruke desinfeksjonsmidler i det hele tatt. Selv koker jeg både vørter og rørepinne i kolben med en foliehette på toppen. 15 minutter kok sikrer miljøet for kulturen din. Deretter rett i vannbad.
Så er det bare å inokulere med det samme den har nådd måltemperatur.
 
Wlp007 har jo motsatt problem. Vanskelig å få ut av kolben når den er ferdig.

Måten jeg gjør det på, er å dekantere av mesteparten av væsken etter at den har bunnfelt, og så sette det resterende væskevolumet med gjærkake på magnetrøreren i noen minutter. Det pleier å løsne gjærkaken tilstrekkelig til at alt kan helles rett ut uten at noe sitter igjen i kolben.
 
Tilbake
Topp