Tråden for dumme spørsmål.

Vel.
Skumpdrepende middel står nå på lista....
Dette kom jeg hjem til etter 24t snurring og 24t stå i ro.

Blåst av foliehatten og sluppet til ubudne gjester..

Da blir det topphøsting fra gjæringskaret når jeg nå tørrhumler
4a2fe39ff64d1725a4a94af18dbdc5ed.jpg
bfea062ed3d8bc2ba4623b84d851c32b.jpg


Been there, seen that ... :(.

Jeg opplevde dessverre at skumdreper ikke hjalp noe særlig, så det har jeg kutta ut. Det jeg tror - med sterkt trykk på "tror" i motsetning til "veit" - er at det har hjulpet å skylle kolben for starsan med kokt vann før jeg heller vørteren oppi. Jeg har i alle fall hatt mye mindre trøbbel med overskumming etter at jeg begynte med det. Det var @Jo-Helge som satte meg på ideen etter at jeg posta dette bildet som en morsomhet:

Potent gjær.jpg
Han antyda at det der kanskje kunne være starsan-skum. Så jeg begynte å skylle ut, fallosgjæren forsvant - og det blei mindre problem med overskumming.

Som sagt, jeg skal ikke fortelle noen som har problemer med at starteren ikke vil holde seg i kolben, at de bare skal sørge for at det ikke er rester av starsan der, så vil alt løse seg. Men ... .
 
Been there, seen that ... :(.

Jeg opplevde dessverre at skumdreper ikke hjalp noe særlig, så det har jeg kutta ut. Det jeg tror - med sterkt trykk på "tror" i motsetning til "veit" - er at det har hjulpet å skylle kolben for starsan med kokt vann før jeg heller vørteren oppi. Jeg har i alle fall hatt mye mindre trøbbel med overskumming etter at jeg begynte med det. Det var @Jo-Helge som satte meg på ideen etter at jeg posta dette bildet som en morsomhet:

Vis vedlegget 45956
Han antyda at det der kanskje kunne være starsan-skum. Så jeg begynte å skylle ut, fallosgjæren forsvant - og det blei mindre problem med overskumming.

Som sagt, jeg skal ikke fortelle noen som har problemer med at starteren ikke vil holde seg i kolben, at de bare skal sørge for at det ikke er rester av starsan der, så vil alt løse seg. Men ... .
Jeg bruker ikke starsan i kolben. Fyller kolben med kokende vann før bruk, og heller oppi kokende vørter, kjøler ned i vasken.

Rengjør med pbw, eller maskinoppvaskpulver hvis jeg er litt ekstra lat og ikke gidder å gå i kjelleren etter pbw.

WLP400 er jo en rakker av en gjær på 22-23 grader da, så det burde ant meg at 2l var i overkant mye vørter.
 
Jeg bruker ikke starsan i kolben. Fyller kolben med kokende vann før bruk, og heller oppi kokende vørter, kjøler ned i vasken.

Rengjør med pbw, eller maskinoppvaskpulver hvis jeg er litt ekstra lat og ikke gidder å gå i kjelleren etter pbw.

WLP400 er jo en rakker av en gjær på 22-23 grader da, så det burde ant meg at 2l var i overkant mye vørter.

OK, en annen teori: Jo større overflate, jo mer innblanding av oksygen, jo heftigere gjæring - men også bedre formering. Folk melder om at de lager starter på 4 liter i en 5-literskolbe uten problemer - og da tenker jeg at de får dårlig innblanding av oksygen, og tilsvarende dårlig formering, fordi det blir en veldig liten overflate, og ganske dårlig snurring i tillegg. Så: Ingen problemer, men mindre gjær.

2 liter i kombinasjon med en 5 lierskolbe og en effektiv magnetrører => maks effektivitet, men maks trøbbel med skumming.

Men altså: Teori! (Et premiss som jeg er sikker på er riktig, er at jo mer oksygen du blander inn, jo heftigere gjæring får du - og heftigere utbytte.)
 
Jeg bruker ikke starsan i kolben. Fyller kolben med kokende vann før bruk, og heller oppi kokende vørter, kjøler ned i vasken.

Rengjør med pbw, eller maskinoppvaskpulver hvis jeg er litt ekstra lat og ikke gidder å gå i kjelleren etter pbw.

WLP400 er jo en rakker av en gjær på 22-23 grader da, så det burde ant meg at 2l var i overkant mye vørter.

Type gjær er nok årsaken


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hva gjør folk med disse kanonene som wlp400 på magnetrøreren?


Selv har jeg wlp007 og wlp400 som mine kjæledyr.
Da føler jeg at jeg har dekket det meste av det jeg brygger til vanlig. I hvert fall inntil dedikert rom er på plass mot høsten.
Økt antall bruggedager = økt gjærbehov

Wlp007 har jo motsatt problem. Vanskelig å få ut av kolben når den er ferdig.
 
Hva gjør folk med disse kanonene som wlp400 på magnetrøreren?


Selv har jeg wlp007 og wlp400 som mine kjæledyr.
Da føler jeg at jeg har dekket det meste av det jeg brygger til vanlig. I hvert fall inntil dedikert rom er på plass mot høsten.
Økt antall bruggedager = økt gjærbehov

Wlp007 har jo motsatt problem. Vanskelig å få ut av kolben når den er ferdig.

Jeg kan jo gå og gjete starterne mine, så jeg rister ned skummet hvis det blir truende. Og så prøver jeg å få satt dem ikke for seint på dagen. Da vil de normalt ha unnagjort det verste før sengetid.

Men alle er ikke pensjonister:confused:.
 
Det ble slik i dag,

Vil allikevel teste foam control neste gang. Ligger i kurven fra BS til neste levering.

Etter en hyttetur med 5barn i alderen 9mnd til 6år kan ikke pensjonisttilværelsen komme fort nok [emoji23]

Heller gjete gjærstartere enn egne og andres barn.
Spesielt ikke etter en lang natt rundt bålpanna [emoji482]
 
Been there, seen that ... :(.

Jeg opplevde dessverre at skumdreper ikke hjalp noe særlig, så det har jeg kutta ut. Det jeg tror - med sterkt trykk på "tror" i motsetning til "veit" - er at det har hjulpet å skylle kolben for starsan med kokt vann før jeg heller vørteren oppi. Jeg har i alle fall hatt mye mindre trøbbel med overskumming etter at jeg begynte med det. Det var @Jo-Helge som satte meg på ideen etter at jeg posta dette bildet som en morsomhet:

Vis vedlegget 45956
Han antyda at det der kanskje kunne være starsan-skum. Så jeg begynte å skylle ut, fallosgjæren forsvant - og det blei mindre problem med overskumming.

Som sagt, jeg skal ikke fortelle noen som har problemer med at starteren ikke vil holde seg i kolben, at de bare skal sørge for at det ikke er rester av starsan der, så vil alt løse seg. Men ... .

Hvorfor ikke bare koke startervørteren i kolben? Da slipper du å bruke desinfeksjonsmidler i det hele tatt. Selv koker jeg både vørter og rørepinne i kolben med en foliehette på toppen. 15 minutter kok sikrer miljøet for kulturen din. Deretter rett i vannbad.
Så er det bare å inokulere med det samme den har nådd måltemperatur.
 
Wlp007 har jo motsatt problem. Vanskelig å få ut av kolben når den er ferdig.

Måten jeg gjør det på, er å dekantere av mesteparten av væsken etter at den har bunnfelt, og så sette det resterende væskevolumet med gjærkake på magnetrøreren i noen minutter. Det pleier å løsne gjærkaken tilstrekkelig til at alt kan helles rett ut uten at noe sitter igjen i kolben.
 
Måten jeg gjør det på, er å dekantere av mesteparten av væsken etter at den har bunnfelt, og så sette det resterende væskevolumet med gjærkake på magnetrøreren i noen minutter. Det pleier å løsne gjærkaken tilstrekkelig til at alt kan helles rett ut uten at noe sitter igjen i kolben.
Dette var egentlig ikke problemet, mer en digresjon.
Pleier bare å riste det tilbake i suspensjon manuelt etter å ha dekantert 90% av væsken.

Problemet mitt er høytskummende gjærtyper i EMK.

Ikke alle kan koke i EMK, om man kun har induksjon.
 
Hvorfor ikke bare koke startervørteren i kolben? Da slipper du å bruke desinfeksjonsmidler i det hele tatt. Selv koker jeg både vørter og rørepinne i kolben med en foliehette på toppen. 15 minutter kok sikrer miljøet for kulturen din. Deretter rett i vannbad.
Så er det bare å inokulere med det samme den har nådd måltemperatur.
Jeg koker også vørter med magnetpinne i når jeg lager startere.
Minsker risikoen for infeksjon.
 
Hvorfor ikke bare koke startervørteren i kolben? Da slipper du å bruke desinfeksjonsmidler i det hele tatt. Selv koker jeg både vørter og rørepinne i kolben med en foliehette på toppen. 15 minutter kok sikrer miljøet for kulturen din. Deretter rett i vannbad.
Så er det bare å inokulere med det samme den har nådd måltemperatur.

Jeg kokte på komfyren før vi bytta den ut, men nå har vi dessverre bare induksjonsplater i huset. Og så er det litt skummelt - hører en del historier om kolber som sprekker.

Men det forenkler jobben ganske mye å koke i kolben - så jeg får se; kommer jeg over ei gammal kokeplate så drar jeg den vel hjem.
 
Jeg kokte på komfyren før vi bytta den ut, men nå har vi dessverre bare induksjonsplater i huset. Og så er det litt skummelt - hører en del historier om kolber som sprekker.

Men det forenkler jobben ganske mye å koke i kolben - så jeg får se; kommer jeg over ei gammal kokeplate så drar jeg den vel hjem.
Har du ikke en primus? Det gir mye bedre kontroll på kok enn det en kokeplate gjør.
 
Se bilde.

Er det fare for at star-san suges opp og inn ved cold-crash ved såpass lang blow-off tube - eller er jeg trygg siden slangen er såpass lang?

upload_2020-7-13_17-49-51.png
 
Tilbake
Topp