Steinar Huneide
Norbrygg-medlem
Snodig farge på den 830'en?
Helt normalt fra Whitelabs det der, gjærpakken får farge utifra hvilken vørter de har matet den med og den varierer.
Hadde tenkt å sende deg en pm @Finn Berger, men for underholdningsverdien, og fordi det er et dumt spørsmål, så spør jeg her.
Hva er sjansen for at du kjøper en Vienna lager fra Hansa og prøver å sette opp en oppskrift med meg?
Jeg har det ikke travelt, og jeg venter gjerne til du har ølet i glasset og kan notere mens du smaker deg igjennom glasset, nå er jeg ikke en stor menneskekjenner, men jeg liker å tro at denne type utfordring relatert til bryggen gir deg en liten gledeSå lenge det ikke må skje i morra, så. Jeg har drukket den, og mener å huske at den ikke var så ille.
Ellers er wiener en ølstil jeg liker godt - og sikkert vil brygge om ikke altfor lenge.
En grei oppskrift er ganske enkelt 100% wienermalt - men den blir ikke typeriktig, i følge Norbrygg. For lys. Men det trenger vi jo ikke bry oss om
.
Så lenge det ikke må skje i morra, så. Jeg har drukket den, og mener å huske at den ikke var så ille.
Ellers er wiener en ølstil jeg liker godt - og sikkert vil brygge om ikke altfor lenge.
En grei oppskrift er ganske enkelt 100% wienermalt - men den blir ikke typeriktig, i følge Norbrygg. For lys. Men det trenger vi jo ikke bry oss om
.
Jeg har det ikke travelt, og jeg venter gjerne til du har ølet i glasset og kan notere mens du smaker deg igjennom glasset, nå er jeg ikke en stor menneskekjenner, men jeg liker å tro at denne type utfordring relatert til bryggen gir deg en liten glede![]()
Jeg er ikke den første som ønsker oppskrift så kanskje denne tråden hjelper:Så lenge det ikke må skje i morra, så. Jeg har drukket den, og mener å huske at den ikke var så ille.
. Kanskje det er den enkle løsninga. Hansa sier "brygget på Vienna-malt som gir et kobberfarget øl, medium fylde og fin maltsødme."
Nei egentlig ikke, jeg tror den har forandret seg med tia, og jeg baserte den Vienna gold jeg bygget på den og den mangler noe, men pga mangel på kunnskap klarer jeg ikke sette fingeren på hva det er, og det er derfor jeg spør deg, stoler mer på deg enn Hansa any day, tross alt er det nok litt annerledes på hjemmebrygger skala. Så med mindre det er stress og ikke morro ønsker jeg gjerne at du tar en kikk på detVel, der har du løsninga. Oppskrift direkte fra Hansa.
Takk for link, leste den, men problemet mitt er mangel på erfaring, det er derfor jeg lurte på om du orket å smake Hansa sin Vienna lager, for jeg fikk det for meg at det var Vienna malten som regjerte, men etter mitt eget brygg er jeg ikke så sikker lenger, jeg la meg på 30 IBU, men lurer på om jeg bommet der, det er noe feil med den jeg brygget, nå brukte jeg jo overgjæret så det kan være grunnen.@Kloakk Litt interessant stoff som sier noe om hvordan den opprinnelige wieneren antakelig var: A 19th Century Vienna Beer Is Recreated – In Vienna
Nei egentlig ikke, jeg tror den har forandret seg med tia, og jeg baserte den Vienna gold jeg bygget på den og den mangler noe, men pga mangel på kunnskap klarer jeg ikke sette fingeren på hva det er, og det er derfor jeg spør deg, stoler mer på deg enn Hansa any day, tross alt er det nok litt annerledes på hjemmebrygger skala. Så med mindre det er stress og ikke morro ønsker jeg gjerne at du tar en kikk på det![]()
Takk for link, leste den, men problemet mitt er mangel på erfaring, det er derfor jeg lurte på om du orket å smake Hansa sin Vienna lager, for jeg fikk det for meg at det var Vienna malten som regjerte, men etter mitt eget brygg er jeg ikke så sikker lenger, jeg la meg på 30 IBU, men lurer på om jeg bommet der, det er noe feil med den jeg brygget, nå brukte jeg jo overgjæret så det kan være grunnen.
Og igjen derfor jeg spør deg![]()
Joda ser den, brukte CML "Five" denne gang, aldri igjen, og jeg forstår at å klone en oppskrift er omtrent umulig, det jeg først og fremst er lurer på, for pga manglende erfaring ikke klarer selv, er hva den dominerende smaken er, humle? Det er det første som slår meg, for lav IBU, når jeg tapper glasset med Vienna gold er aromaen riktig, men smaken står ikke til aromaen.Hvis du brukte alegjær (05?) skulle det noe til å brygge noe som ligna, ja.
Ok, litt vanskelig spørsmål å formulere men jeg gjør et forsøk:
Er det forskjell på en vørters potensiale til å nå en lavere FG avhengig av om denne har blitt mesket på en lavere eller høyere temperatur som gir samme OG?
Eksempel (samme type og mengde malt i begge eksemplene og samme gjær):
Vørter A er mesket på 63 grader, har en OG på 1.053 og har et større potensiale til å gjære langt ned (eks FG 1.010) enn
Vørter B som er mesket på 73 grader, har en OG på 1.053 og har et lavere potensiale til å gjære langt ned (eks FG 1.013).
Det jeg lurer på er altså om benyttelsen av de forskjellige enzymene (alfa- og beta amylase) kan resultere i samme OG men gi to forskjellige øl da den ene (vørter A) vil ha et potensiale til å gjære lenger ut enn den andre (B)...