Den er krombelagt, altså kun det du ser. Innmaten som er i kontakt med vannet er nok av messing.
Ok, og messing er egnet til bruken jeg skisserer? Eller f.eks storkjøkkenutstyr laget av andre ting og bedre egnet?
Ville vært mer skeptisk til slangen som sikkert i hvert fall ikke er offisielt godkjent for kontakt med næringsmidler, men så lenge du tapper til du får kaldt vann før du fyller det som skal brukes i brygget vil det uansett være snakk om helt ubetydelige mengder av stoffer som blir tilført vannet i ferden fra ditt vanninntak. Sannsynligvis hadde det ikke vært farlig selv om kranen var av rent bly, men i motsetning til tungmetaller er sink fra messing i likhet med krom et mineral som man uansett behøver å få i seg små mengder av. Det som gjenstår da er kobber fra både messing og ev. vannrør, men det setter smak på vannet og vil gi problemer som grønt hår og tøy etter vask før det blir direkte farlig.Ok, og messing er egnet til bruken jeg skisserer? Eller f.eks storkjøkkenutstyr laget av andre ting og bedre egnet?
Ville vært mer skeptisk til slangen som sikkert i hvert fall ikke er offisielt godkjent for kontakt med næringsmidler, men så lenge du tapper til du får kaldt vann før du fyller det som skal brukes i brygget vil det uansett være snakk om helt ubetydelige mengder av stoffer som blir tilført vannet i ferden fra ditt vanninntak. Sannsynligvis hadde det ikke vært farlig selv om kranen var av rent bly, men i motsetning til tungmetaller er sink fra messing i likhet med krom et mineral som man uansett behøver å få i seg små mengder av. Det som gjenstår da er kobber fra både messing og ev. vannrør, men det setter smak på vannet og vil gi problemer som grønt hår og tøy etter vask før det blir direkte farlig.
Et av mine favorittord i det norske språket. Men, det bør ha en trøndersk/nordlandsk/whatnot's swung over segSkitskom![]()
Skitskum sjø?Et av mine favorittord i det norske språket. Men, det bør ha en trøndersk/nordlandsk/whatnot's swung over seg![]()
Et av mine favorittord i det norske språket. Men, det bør ha en trøndersk/nordlandsk/whatnot's swung over seg![]()
Hvis du bruker en vanlig gjærlås vil jo lufta bare boble forbi, men jeg ville nok ikke kjørt cold crash uten å ha samla opp co2.I forbindelse med nytt gjæringsskap dukker det opp et lass med dumme spørsmål.
Jeg gjærer i vanlige bøtter med gjærlås (ikke blow-off). Hva pleier dere andre å gjøre under cold crash, for å unngå suck back av StarSan?
Er ikke nevneverdig bekymret for den lille delen oksygen som suges inn, men kan man få tak i en fast propp som passer i standardhullene i gjæringskar?
Jeg gjærer nå i en Fermzilla, og trykksetter denne før CC. Før, når jeg også gjæret i bøtter, byttet jeg ut gjærlåsen med en slange koblet til et CO2 apparat med svært lavt trykk slik at kun CO2 ble sugd inn.I forbindelse med nytt gjæringsskap dukker det opp et lass med dumme spørsmål.
Jeg gjærer i vanlige bøtter med gjærlås (ikke blow-off). Hva pleier dere andre å gjøre under cold crash, for å unngå suck back av StarSan?
Er ikke nevneverdig bekymret for den lille delen oksygen som suges inn, men kan man få tak i en fast propp som passer i standardhullene i gjæringskar?
Ja. Men det er ikke så vanskelig å samle opp co2 fra gjæringa.Takk for svar. Så dersom man ikke har tilgang på CO2, så hadde dere anbefalt å ikke cold crashe? Brygger en lager (Festbier, BJCP gruppe 4B) dersom det er relevant.
Jeg antar at siden du ikke har tilgang til CO2, så skal dette karboneres på flasker? Jeg ser da ikke helt poenget med CC egentlig … Ja, du vil få klarere vørt og dermed mindre partikler over i flaskene, men under karboneringen får du jo mye gjær i suspensjon igjen. Setter du flaskene kaldt etter at de er karbonert , vil du få samme effekten der.Takk for svar. Så dersom man ikke har tilgang på CO2, så hadde dere anbefalt å ikke cold crashe? Brygger en lager (Festbier, BJCP gruppe 4B) dersom det er relevant.
CC gir jo et klarere øl, men når du setter i gang en ny gjæringsprosess under karboneringen, er du jo nesten tilbake til start igjen …Ja, jeg flasker alt øl pr. i dag. Var under inntrykket at CC bidro til klarere øl?
Dersom dette ikke er tilfellet, så kan det forsåvidt skippes...
Det er faktisk gjort forsøk som kan tyde på det motsatte, nemlig at det å ha med en del trub over til gjæring kan gi et klarere øl.CC gir jo et klarere øl, men når du setter i gang en ny gjæringsprosess under karboneringen, er du jo nesten tilbake til start igjen …
Dette er jo før gjæring da, og har vel kun indirekte relasjon til selve CC prosessen …Det er faktisk gjort forsøk som kan tyde på det motsatte, nemlig at det å ha med en del trub over til gjæring kan gi et klarere øl.
Ref: The Great Trub exBEERiment | Results Are In!
Husk at stål tilsettes krom for å få det rustfrittOk, og messing er egnet til bruken jeg skisserer? Eller f.eks storkjøkkenutstyr laget av andre ting og bedre egnet?