Tråden for dumme spørsmål.

Hvordan beregne ABV.

Har tenkt å tilsette juice i en ferdig gjæret og «kjemisk pasteurisert» cider.
Si at jeg startet med 15 liter med 8% ABV. Tilsetter 4 liter juice. Hva er ABV da ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Juicen gjærer vel ut til ca. 5%
Så (5% x 4 liter + 8% x 15 liter) / 19 liter = 7,4%

Nei, du misforstod.
Etter gjæring tenker jeg tilsette Kaliumdisulfit (Camden) og Kalium Sorbat, så det blir ikke noe mer gjæring. Spørsmålet er altså hvor mye svakere cideren vil bli når jeg tilsetter juice?

Men kan jeg da bruke samme formel ?

(0% x 4 + 8% x 15)/19 = 6,3%


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Skal forsøke meg på en pils i morra, og får litt dårlig tid så vil kutte noe tid. Hvor galt vil det gå å koke 60 kontra 90 minutter og det går full pupp?
 
Finn, studier gjengitt av QI sier faktisk at fordelingen hundemenneske/kattemenneske er ganske 50/50.

Høres bedre ut, det ja:). Min påstand stammer fra noe jeg googla i farten; det var også en undersøkelse. Nå jeg snakka om "tung vitenskap" var det tungt ironisk ment.

Noen gang lurt på hvorfor "Cat Woman" er en populær figur, mens det ikke finnes noen "Dog Woman":D?
 
Skal forsøke meg på en pils i morra, og får litt dårlig tid så vil kutte noe tid. Hvor galt vil det gå å koke 60 kontra 90 minutter og det går full pupp?

Det holder med 30 minutter. Jeg har prøvd:). (Men jeg har sagt gjentatte ganger at det er mot mine prinsipper å stole på meg. For deg, altså.)
 
Tilbake
Topp