Tråden for dumme spørsmål.

Hei:)
Slenger innom tråden for dummies. Har fått gjentatte lave OG målinger på all grain settene mine. Har nå meska iht veiledning fra bla Finn og Miguel, men selv da fikk jeg 1055 mot target 1066. Ble berget av litt sukker..endte på 1064, lever godt med det:) Jeg brygger 25 ltrs all grain på en enkel BB60 med maltrør, utover det ingen automatikk etc. Brygget var en India Pale Ale og tror det skal gå bra. Men, jeg følte jeg tok godt i mht meskevann , dog var ikke hele maltsenga under vann til enhver tid. Gikk litt på akkord mht skyllemengde for å bløte malten, men er det sånn å forstå at malten under mesking til enhver tid skal stå under vann?
For ordens skyld, jeg målte SG / OG med både refraktometer og hydrometer hvorav begge er " kalibrert" iht standard.
Skal til med en Belgisk Tripe ( all grain) i morgen. Mer vann i mesk og mindre til skylling?
Endte forøvrig opp med target mengde, 25 ltr til vørter etter å ha tatt høyde for trub, avkok og det som blir igjen i malten.
Ha en fin aften:)
Mvh
Terje H.
Når du sier ”til vørter”, betyr det til gjæring?

Et standard ølsett er dimensjonert for 25 liter etter kok. Altså inkludert trub og humlesuppe. Det er nok vanskelig å få noe særlig mer enn 22-23 liter i karet til gjæring.

Spør fordi jeg vet at mange bommer der. De tilsetter såpass mye væske at de ender med 25 liter til gjæring – og da blir OG 10 % feil.

Sirkulerer du vørteren kontinuerlig? Malten skal være ”under vann” hele tiden. Formelen for kompaktbryggere er som regel: 2,7 liter vann x (X kg malt) + deadspace. Deadspace er volumet under og på siden av maltrøret. Vet ikke hva den er på BB60, men det bør stå i bruksanvisningen. I en stor brygger blir selvsagt dette volumet uforholdmessig stort når du bruker halv maltmengde. Det er antagelig årsaken til at du sliter med å holde maltet under vann.

Det er ellers noen ulike faktorer som kan påvirke utbyttet, men som oftest er skyllingen den enkeltfaktoren som har størst betydning. Men knusing av malt og pH kan også ha innvirkning.
 
Sist redigert:
Takk for svar:)
Jeg regnet med deadspace som er 3 ltr hos meg videre dampavkok som utgjør 5 ltr/t pluss det som blir igjen i malten ( er ca 7 ltr). For å stå igjen med 25 ltr, altså total mengde 35 ltr. Oppskriften tar høyde for dette også, men anbefaler 30 ltr før kok for å ha 25 ltr til gjæring. Har nok tatt litt i jeg....syntes malten ble for tørr...Dog, kanskje kjøre alt vann i mesken for å ha den under vann ( no sparge) og heller vorlaufe noe avsindig?
Forøvrig knakende kjekt med innspill på en lørdagskveld midt under PL kamp. Vitner om engasjement:)
 
Takk for svar:)
Jeg regnet med deadspace som er 3 ltr hos meg videre dampavkok som utgjør 5 ltr/t pluss det som blir igjen i malten ( er ca 7 ltr). For å stå igjen med 25 ltr, altså total mengde 35 ltr. Oppskriften tar høyde for dette også, men anbefaler 30 ltr før kok for å ha 25 ltr til gjæring. Har nok tatt litt i jeg....syntes malten ble for tørr...Dog, kanskje kjøre alt vann i mesken for å ha den under vann ( no sparge) og heller vorlaufe noe avsindig?
Forøvrig knakende kjekt med innspill på en lørdagskveld midt under PL kamp. Vitner om engasjement:)
Hehe, ikke alle som lider av fotball, vettu. Men godt med litt pause under serie-binging på HBO. Kan jeg spøre hvilket sett det er? Noen leverandører har fremgangsmåten liggende tilgjengelig på nett. ”25 liter til gjæring” høres ikke riktig ut. ”25 liter etter kok” er formuleringen som burde stå i oppskriften.
 
  • Like
Reaksjoner: JoW
Javisst, et all grain sett fra Ølbrygging.no, brukt de på 13 batcher tidligere, litt opp og ned på OG og FG, men godt øl lell med ABV ikke så langt fra oppskriften. Men ønsker jo å lære for å brygge oppskrifter etterhvert. Nyttårsforsettet var å brygge Indian, Porter, Red Ale og Brown Ale som jeg hadde stående- deretter noen oppskrifter mv.
2 av 4 batcher 3 januar er god progresjon;)
 
Javisst, et all grain sett fra Ølbrygging.no, brukt de på 13 batcher tidligere, litt opp og ned på OG og FG, men godt øl lell med ABV ikke så langt fra oppskriften. Men ønsker jo å lære for å brygge oppskrifter etterhvert. Nyttårsforsettet var å brygge Indian, Porter, Red Ale og Brown Ale som jeg hadde stående- deretter noen oppskrifter mv.
2 av 4 batcher 3 januar er god progresjon;)
Legg merke til at Tripelen deres kun er 20 liter, hvis det er den du brygger neste gang. Lykke til.
 
Javisst, et all grain sett fra Ølbrygging.no, brukt de på 13 batcher tidligere, litt opp og ned på OG og FG, men godt øl lell med ABV ikke så langt fra oppskriften. Men ønsker jo å lære for å brygge oppskrifter etterhvert. Nyttårsforsettet var å brygge Indian, Porter, Red Ale og Brown Ale som jeg hadde stående- deretter noen oppskrifter mv.
2 av 4 batcher 3 januar er god progresjon;)
Ølsettene til Ølbrygging er sikkert gode, men jeg ville valgt ølsett der du får full oppskrift - og gjerne sett til komersielle øl, som f.eks. Vestkyst. Oppskrifter til mange komersielle øl er jo dessuten kjent (7Fjell legger dem jo ut, og flere av Ægirs ligger også ute). Dermed kan du bruke disse oppskriftene, og så sammenligne brygget ditt med originalen.

Ellers kan jeg anbefale klassikeren Brewing Classic Styles av Zainasheff og Palmer. Den inneholder oppskrifter på de fleste av de kjente ølstilene, og det er gode oppskrifter som du trygt kan bruke som utgangspunkt, og den har veldig gode instruksjoner. Der er det mye å lære.
 
Takk for svar:)
Jeg regnet med deadspace som er 3 ltr hos meg videre dampavkok som utgjør 5 ltr/t pluss det som blir igjen i malten ( er ca 7 ltr). For å stå igjen med 25 ltr, altså total mengde 35 ltr. Oppskriften tar høyde for dette også, men anbefaler 30 ltr før kok for å ha 25 ltr til gjæring. Har nok tatt litt i jeg....syntes malten ble for tørr...Dog, kanskje kjøre alt vann i mesken for å ha den under vann ( no sparge) og heller vorlaufe noe avsindig?
Forøvrig knakende kjekt med innspill på en lørdagskveld midt under PL kamp. Vitner om engasjement:)
Jeg kjenner ikke bryggeren din, men et kjapt søk viser at den sannsynligvis er nært beslektet med min brygger, Robobrew 65?
Den har deadspace på 11,5 liter...
 
Jeg blir omsider nødt å skaffe meg en ph-måler, jeg ser kegland har et med ATC og 3.punkts kalibrering pluss billig probe om man trenger ny, menne så er det jo det samme gamle om at man får det man betaler for..

Noen som bruker kegland sitt eller som har en ph-måler de vil anbefale?
Virkelig ingen som bruker ph-meter av noe slag :p
 
Ok :) men er det behov for å heve maltrøret i det hele tatt? Jeg ser jo at det er plenty plass til alt vannet i en 1gang, men får jeg skylt ut alt sukkeret da? Rådet var å meske som normalt, ikke heve røret, tappe av litt, eller alt tilsette skyllevann iht beregning , røre godt om , vorlaufe litt og la det stå 20 min før siste avtapping. Deretter helle alt tilbake i BB60 for kok m.m. :)
Jeg brygger mye småbatcher (12-15 liter) på min Grainfather, og det er en utfordring at skyllevannet renner for raskt gjennom. Jeg hever ikke maltrøret under skyllingen (kun når alt skyllevannet er tilsatt). Istedenfor pumper jeg gradvis ut vørter til et eksternt kar/bøtte og tilsetter tilsvarende mengde skyllevann slik at det alltid er ca 1 cm skyllevann over maltsengen. På den måten styrer jeg hastigheten på skyllingen og er sikker på at skyllevannet ikke kun renner gjennom på ett bestemt sted i maltsengen.
 
Jeg bruker denne, den virker fint:
Ja kikka på den også, ser at det i alle fall er mulig å bytte sonde uten for mye stress :) Selv om det er dobbel pris på sonden i forhold til kegland sin, men kegland sin og 0,05 nøyaktighet, mens milwaukee sin er 0,01 :)
 
Ja kikka på den også, ser at det i alle fall er mulig å bytte sonde uten for mye stress :) Selv om det er dobbel pris på sonden i forhold til kegland sin, men kegland sin og 0,05 nøyaktighet, mens milwaukee sin er 0,01 :)
Jeg bruker også Milwaukee sin, ikke noen klager ennå
 
Virkelig ingen som bruker ph-meter av noe slag :p
Huff, jeg har et pH-meter liggende, men må innrømme at jeg aldri bruker det lenger. Var ivrig en stund for noen år siden, men etterhvert som jeg så at beregnet pH stemte godt med målt pH har det forsvunnet lenger og lenger av syne. Noen synes sikkert at det er et viktig redskap, men vi har jo ulike preferanser.
 
Jeg har et MW102, godt fornøyd. Etter sist kurs med @AndyHagen kalibrerte jeg før brygging i går (har ikke gjort det på en stund), og avviket var lite. Du får også med et "gratis" termometer på kjøpet.
 
Sist redigert:
Joda det skulle gå bra det å bytte ut røret vil jeg tro:)
Men det hjalp på å høre at maltsenga alltid skal være under vann...det har den til dags dato aldri vært hos meg, men i morgon i morgon:)
Gjør et forsøk med Triple Belgisk imorgen. Ser også poenget med batcher dimensjonert for kokeren:) Fruen er på gli og ser gleden slekta har av at jeg brygger litt, ny koker står på lista etterhvert;)
Du har fått mange gode svar her. Men jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor du trenger å skylle når du brygger et 25 liters sett på en BB60. Du vil i ethvert fall spare mye tid ved å bare meske i tilstrekkelig meskevann, så heve maltrøret og la det renne av seg. I den prosessen er det viktig og ikke starte oppvarming til kok før hele maltrøret er over væskenivået i kokern for å unngå astringens.
 
Huff, jeg har et pH-meter liggende, men må innrømme at jeg aldri bruker det lenger. Var ivrig en stund for noen år siden, men etterhvert som jeg så at beregnet pH stemte godt med målt pH har det forsvunnet lenger og lenger av syne. Noen synes sikkert at det er et viktig redskap, men vi har jo ulike preferanser.
Ja, det er jo godt mulig det blir en ting jeg kun bruker i perioder, men jeg har borehull og er litt betenkt på om ph kan forandre seg i løpet av årstidene. Jeg er redd for at den bitterheten jeg har slitt endel med når jeg bruker mitt eget vann kan være tanniner pga høy ph.

Jeg har hentet vann hos min mor i det siste, men det er 3 timer tur/retur og er noe tungvindt så jeg vurderer som sagt å se om jeg kan bruke mitt vann ved hjelp av salter og målinger o_O
 
Tilbake
Topp