Tråden for dumme spørsmål.

Dette var relevant for meg som klargjorde en ny maskin igår. tri-natrium 30min-1time (rens for fjerning av oljer under produksjon osv) etterfulgt av skylling så Starsan/syre 15-20min for å passivisere. Jeg tappet så dette ut og skylte igjen, stod ingenting om at det skulle tørke på overflaten. Alternativt kan jeg spraye innsiden av kjele og la det tørke inn hvis det kommer flere gode råd på dette..?
Såvidt jeg husker så var ikke starsan noe særlig god ide for å passivisere. Eeey @Finn Berger tell em :)
 
Såvidt jeg husker så var ikke starsan noe særlig god ide for å passivisere. Eeey @Finn Berger tell em :)
Ja? Er veldig interessert i mer info om dette. Veldig mange kilder på nettet foreslår StarSan. Hvis det er dumt, er det veldig nyttig med info. Hva er alternativet, (annen syre?). Videre, hvor hyppig bør man passivisere?
 
Ok. Jeg brukte faktisk Sure San, håper det er bedre da :D
Det har vel noe med syre innhold?!
SureSan har vel samme innhold som StarSan, det oppgir ihvertfall de fleste sjappene: " inneholder samme aktive stoffer og er et godt alternativ til f.eks Star San".
SS BrewTech feks (m-fl.) oppgir at StarSan skal funke, men ser i noen fora at det påstås at det ikke inneholder "oxidizing acid" og dermed egner seg dårlig. Beklager så mye feilinfo, (hadde det fra det jeg trodde var pålitelige kilder).
Skal sjekke litt videre, dette er snart svært aktuelt for meg å ha praktisk riktig info på ... eller om andre har fasit, er det flott!
Edit1: John Palmer (som vist nok er metallurg), skriver om dette i "How to brew":
Salpetersyre brukes i industrien, (men det er jo litt ukjekt å kjøpe, da det kan brukes til å lage sprengstoff, og er lista som 'mistenkelig'.
"But you don't need a nitric acid bath to passivate. The key is to clean the stainless steel to bare metal. Once the metal is clean, the oxygen in the atmosphere will reform the protective chromium oxides instantly. The steel will nearly as passivated as if it was dipped in acid. Nitric acid passivation creates a more chromium-rich passive surface, but is not necessary for brewing use."
Så; Vaske godt med TNP, og la lufta gjøre jobben, (sånn jeg forstår det).
 
Sist redigert:
For en tid tilbake drakk jeg en nydelig øl fra en hemmelig nisse (@Aasberg veit ingenting om det) med 10 % stjørdalsmalt. Det var helt nydelig, mye bedre enn noe røykmalt fra kontinentet jeg har vært borti. Det dumme spørsmålet er hvor jeg får tak i stjørdalsmalt. Jeg ser homebrew.no selger noe, er det bra greier?
 
Mener Braumeister nevner i manualen star san som et eksempel på syre med et blandingsforhold på 5ml/L. Men jeg har ikke peiling altså …
Ja det gjør SS også, men det er visstnok ikke riktig type syre. Gi @Finn Berger litt tid så kommer han med et utfyllende svar straks :)

Myth: Star San (phosphoric acid) and/or Barkeeper's Friend (oxalic acid) can passivate stainless steel.
Certain prominent hardware vendors as well as popular blogs have been spreading this misinformation. (Don't make us name names!) We challenge those vendors to provide any scientific information to support the position that these acids enrich surface chromium to a similar extent as a citric acid treatment.

Fant tråden hvor Finn la ved en link til avsnittet jeg postet over.

 
Sist redigert:
For en tid tilbake drakk jeg en nydelig øl fra en hemmelig nisse (@Aasberg veit ingenting om det) med 10 % stjørdalsmalt. Det var helt nydelig, mye bedre enn noe røykmalt fra kontinentet jeg har vært borti. Det dumme spørsmålet er hvor jeg får tak i stjørdalsmalt. Jeg ser homebrew.no selger noe, er det bra greier?
Hør med Jørund Geving, du finner ham på FB. Vet selvfølgelig ingenting om det, men tipper det var hans malt som ble brukt i ølet du nevner..;)
 
For en tid tilbake drakk jeg en nydelig øl fra en hemmelig nisse (@Aasberg veit ingenting om det) med 10 % stjørdalsmalt. Det var helt nydelig, mye bedre enn noe røykmalt fra kontinentet jeg har vært borti. Det dumme spørsmålet er hvor jeg får tak i stjørdalsmalt. Jeg ser homebrew.no selger noe, er det bra greier?

Ikke riktig 100% stjørdaksmalt. Men det nærmeste du kommer i butikk
 
Ja, gjør det samme, men det er jo ett hett tema. Noe av det første jeg møtte på vei inn i bryggehobbyen var ... la oss kalle det «advarseler» rundt Brülosophy sine «eksperimenter». Jeg synes det de gjør er interessant, men pga alle ... myter(?) rundt lager, har jeg vært konservativ. De to siste (lagere) jeg har brygget, kjørte jeg én på 14 C, (vanlig trykk), så én på 16C, men under trykk (ca 10 psi). Begge ble fine.
Neste lager blir 30l + 10l, da tester jeg 10l på 18C, (har bare ett kjøleskap til gjæring).

Det som overbeviste meg var dette «eksperimentet»:
39 ølinteressert mennesker, og halvparten BJCP dommere kan ikke smake forskjell? Det er godt nok for meg, (at jeg ihvertfall prøver ...).
Jeg er nok en av dem som ikke tar disse eksperimentene helt seriøst. Når man lagrer ølet i bare 3 uker rekker antagelig ikke splittbatchene å utvikle seg i ulike retninger. Jeg har etterprøvet disse varmgjæringstestene to ganger. Begge gangene var ølene tålelig bra til å begynne med, men etter noen måneder var det enorm forskjell. Hurtigmetoden (som også nevnes i linken) er også tilsynelatende bra i starten, men jeg opplevde dårligere holdbarhet.
 
Jeg er nok en av dem som ikke tar disse eksperimentene helt seriøst. Når man lagrer ølet i bare 3 uker rekker antagelig ikke splittbatchene å utvikle seg i ulike retninger. Jeg har etterprøvet disse varmgjæringstestene to ganger. Begge gangene var ølene tålelig bra til å begynne med, men etter noen måneder var det enorm forskjell. Hurtigmetoden (som også nevnes i linken) er også tilsynelatende bra i starten, men jeg opplevde dårligere holdbarhet.
Artig du nevner det, har tenkt det samme. Det passer meg da også bra; har plass til 35l i kjøleskapet, så tar jeg de tørrhumlede lagerene utafor. Bytter plass for diacetylrest/coldcrash. Som du illustrerer, viktig å vurdere alle parametre i ett eksperiment.
 
Ja det gjør SS også, men det er visstnok ikke riktig type syre. Gi @Finn Berger litt tid så kommer han med et utfyllende svar straks :)

Myth: Star San (phosphoric acid) and/or Barkeeper's Friend (oxalic acid) can passivate stainless steel.
Certain prominent hardware vendors as well as popular blogs have been spreading this misinformation. (Don't make us name names!) We challenge those vendors to provide any scientific information to support the position that these acids enrich surface chromium to a similar extent as a citric acid treatment.

Fant tråden hvor Finn la ved en link til avsnittet jeg postet over.


Det var denne, vel: https://modernbrewhouse.com/wiki/Passivation . Jeg tror jeg har lagt ut flere, men denne er den beste.

Litt viktig dersom man skal søke på info om dette emnet: Det heter passivering. (Og altså passivation på engelsk.)

Starsan funker ikke, jeg har prøvd. Men har du dårlig stålkvalitet, hjelper ingenting. Jeg har et par elendige kjøkkengryter, og de lar seg ikke fikse.
 
Har planen klar for de 3 neste bryggene.

1. En splitt Blanc IPA/ White IPA
2. Chimay blå inspirert juleøl
3. Burton Ale

Regner med det skal brygges en litt nøytral til sommeren også, gjerne med rester av humlen etter Burton som er EKG og Challenger.

Noen som har forslag til en nøytral lagerlignende øl som kan brygges uten annen kjølemulighet enn en kjeller? Gjerne med oppskrift.
 
Har planen klar for de 3 neste bryggene.

1. En splitt Blanc IPA/ White IPA
2. Chimay blå inspirert juleøl
3. Burton Ale

Regner med det skal brygges en litt nøytral til sommeren også, gjerne med rester av humlen etter Burton som er EKG og Challenger.

Noen som har forslag til en nøytral lagerlignende øl som kan brygges uten annen kjølemulighet enn en kjeller? Gjerne med oppskrift.
Kølsch, engelsk golden ale. Eller brygg en lager med wlp810 eller m54 som er lagergjær som fungerer rundt 18C. Wlp028/wyeast1728 gjærer også rent og lageraktig på 13-14C.
 
Tilbake
Topp