Tråden for dumme spørsmål.

Altså jeg er veldig spent på denne Brewly W34/70, det er helt i orden for meg at den er veldig zen som det heter, det er sikkert ønsketenking, men om den bare "jobber" sånn og det er grunnen til at det lukter så å si ingenting fra blow off'en og videre at det blir representert i det ferdige ølet så blir dette det nye lagergjæra i det her huset :)

Som sagt vet ikke hvor vanlig det er, men jeg har aldri opplevd en lagergjær som er luktri under gjæring på 14 grader og som ikke rusher med å spise, som sagt veldig spent.
Den batchen jeg beskrev ble gjæra på standardtempen min...10-11grader..
 
Prøvde en w-34/70 på en lager for første gang i går. Har jo brukt div Safale tørrgjær tidligere, både som rehydrert og direkte pitch, men da på andre temperaturer.

I går så pitchet jeg direkte i den avkjølte 10 C grader vørteren. Har nå lest at skal du pitche direkte må vørteren være over 20 C grader. Hva vil det ha å si for brygget, vil det produsere noen uønsket smaker eller går det greit, bare at det tar litt lengre tid.
 
I går så pitchet jeg direkte i den avkjølte 10 C grader vørteren. Har nå lest at skal du pitche direkte må vørteren være over 20 C grader.
Det tror jeg er bare tøys. Har brygga snart 300 liter undergjæret siste tre måneder, og alt har blitt utmerket med god utgjæring. Da pitcher jeg tørrgjæra etter tapping til gjæringstanken ved 11-12C, smekker på lokket, og glemmer det i 14 dager. Lallemand Diamond. Tenker W34/70 tåler det samme helt fint.
 
Takker, da slår jeg meg til ro med det. Sto bare dette på Fermentis sine egne sider, derav litt bekymring. Hadde akkurat borra hull i mikroen og var klar for en closed transfer gjennom mikroen med en slange for å varme opp til 20 C grader, men da dropper jeg det.;)
 
Syns egentlig det generellt er lite lukt når jeg gjærer på 10-11... eneste gangen jeg har fått litt lukt i kjelleren var når jeg gjæra 100L lager fordelt på 4 bøtter..
Aha, jeg har gjæret på 10 grader 1 gang så da er det kanskje normalt. Jeg er i alle fall vant til at det lukter noe, trenger ikke være utpreget svovel lukt, men noe pleier det være, jaja får vel bare vente å se :)
 
Må ikke være en erlenmeyer kolbe, men de fungerer bra, skal du ha litt annet dilldall og er villig til å handle for over 700,- så får du kolber til normalpris på https://www.fybikon.no/

Som du kan se på den siden er glassvarer på bryggebutikkene skammelig overpriset.
Prisene er eks. mva., og dermed kommer vel e-kolbe på 5 liter på omtrent det samme som Strømmen tar, like oppunder 500. Men Bryggselv tar jo 599, så ja; skammelig overpriset - om kvliteten er den samme.

Men jeg likte formen på den til Fybicon mye bedre. Den har vesentlig breiere åpning, og dermed bedre betingelser for gassutveksling.
 
Ikke helt flate, men fikk den til å spinne, skal sjekke om jeg finner noe ja
jeg har sånn lab-flaske på 1 liter men ifølge berger så blir den for tynn i toppen , for lite opptak av oxygen
Du trenger nok noe større enn 1 liter. 5-liter er ideelt.

Jeg har vært på leiting etter noe stort med en flat bunn, men har aldri greiddd å finne noe. Men en løsning jeg funderer på, er å legge ei glassplate i bunnen på noe som eller ser bra ut. Det burde kunne funke.
 
Prisene er eks. mva., og dermed kommer vel e-kolbe på 5 liter på omtrent det samme som Strømmen tar, like oppunder 500. Men Bryggselv tar jo 599, så ja; skammelig overpriset - om kvliteten er den samme.

Men jeg likte formen på den til Fybicon mye bedre. Den har vesentlig breiere åpning, og dermed bedre betingelser for gassutveksling.
Kan ikke finne merke på kolben til strømmen, nuvel uansett, jeg kjøpte endel stamflasker, det Bryggselv kaller for laboratorieflaske, BS skal ha 89,- fybikon skal ha 37,50,- for 500ml. Så jeg syns faktisk, som jeg skrev, at glassvarer er overpriset hos bryggebutikkene :)
 
Du trenger nok noe større enn 1 liter. 5-liter er ideelt.

Jeg har vært på leiting etter noe stort med en flat bunn, men har aldri greiddd å finne noe. Men en løsning jeg funderer på, er å legge ei glassplate i bunnen på noe som eller ser bra ut. Det burde kunne funke.
Mener noen kjører starter i 10 liters gjæringskar o_O
 
Du trenger nok noe større enn 1 liter. 5-liter er ideelt.

Jeg har vært på leiting etter noe stort med en flat bunn, men har aldri greiddd å finne noe. Men en løsning jeg funderer på, er å legge ei glassplate i bunnen på noe som eller ser bra ut. Det burde kunne funke.
Veldig fordel med 5l hvis man planlegger å brygge lager, ka.
Ville bare legge til; Det gjør ting enklere med glass som er «tempered», (tåler kokende vann/varmedifferanser i godset). E-kolbene gjør vel generelt det. Man kan desinfisere med varmt vann, fylle kokt vørter rett på kolben, kjøle ned varm kolbe m. vørter i vannbad .... Gjør starterbygging sååå mye enklere.
Men man kan greie seg med 3l, steppe opp 2 ganger for lager...
 
Mener noen kjører starter i 10 liters gjæringskar o_O
Det er en tanke, det, ja. Med ei tynn glassplate i bunnen burde det funke. Glassplata vil jeg ha dels for å minske friksjonen, og dels fordi magneten vil ripe plasten. Veldig små riper, så klart, men jeg vil være sikker på at det karet jeg bruker til startere er helt reint.
Veldig fordel med 5l hvis man planlegger å brygge lager, ka.
Ville bare legge til; Det gjør ting enklere med glass som er «tempered», (tåler kokende vann/varmedifferanser i godset). E-kolbene gjør vel generelt det. Man kan desinfisere med varmt vann, fylle kokt vørter rett på kolben, kjøle ned varm kolbe m. vørter i vannbad .... Gjør starterbygging sååå mye enklere.
Men man kan greie seg med 3l, steppe opp 2 ganger for lager...
Helt enig i alt det andre, men ikke i at 3-liter er noe alternativ for annet enn små startere. Du får fort dårligere vekst fordi du får en mindre overflate om du fyller den opp litt, og hvorfor sette to startere om du kan greie deg med en?

5-liter'n blir også for liten. 3 liter er det meste du egentlig bør ha i den, dels fordi du krymper overflaten når du fyller opp, og dels fordi jeg, i alle fall, får problemer med at den skummer over. Så jeg vil gjerne ha noe større. Dessuten trur jeg ikke den smale åpninga på e-kolben er optimal for gassutveksling. Ideen til Kloakk om gjæringsbøtte skal prøves. Men som du sier; glass hadde vært bedre.
 
Det er en tanke, det, ja. Med ei tynn glassplate i bunnen burde det funke. Glassplata vil jeg ha dels for å minske friksjonen, og dels fordi magneten vil ripe plasten. Veldig små riper, så klart, men jeg vil være sikker på at det karet jeg bruker til startere er helt reint.

Helt enig i alt det andre, men ikke i at 3-liter er noe alternativ for annet enn små startere. Du får fort dårligere vekst fordi du får en mindre overflate om du fyller den opp litt, og hvorfor sette to startere om du kan greie deg med en?

5-liter'n blir også for liten. 3 liter er det meste du egentlig bør ha i den, dels fordi du krymper overflaten når du fyller opp, og dels fordi jeg, i alle fall, får problemer med at den skummer over. Så jeg vil gjerne ha noe større. Dessuten trur jeg ikke den smale åpninga på e-kolben er optimal for gassutveksling. Ideen til Kloakk om gjæringsbøtte skal prøves. Men som du sier; glass hadde vært bedre.
Helt enig at det er best med en 5l, men vil man være gjerrigknark, (som jeg foreløpig har vært), så kan man slippe unna med en 3 l. Selv om det blir litt mer planlegging, (to ekstra døgn).
Eller, hvis man velger å tro feks brewunited.com, eller Whitelabs, så holder det med èn starter, (uten step). Hvis man bare skal brygge 19l batcher lager (eller selvagt øl) av vanlig styrke, da :)
B5FAC2A2-A99F-4EF5-B47C-A12E0B2B99B0.jpeg
 
Sist redigert:
Når startere nå er oppe, startet å røre wlp300 for en times tid siden.
Pga litt for kaldt i bryggerommet så satte jeg den på kjøkkenbenken.
Her vart det visst i varmeste laget, termometeret mellom røreren og kolben viser 31C.
Bør den flyttes til et kaldere sted?
-Bruker gammel type Bryggselvrører, har et par mm mellomlegg for ikke å få så mye varme fra røreren.
Kan også bytte til Intl Lab rører eller hva den nå heter. Om den avgir mindre varme vet jeg ikke.
Temperatur på kjøkkenet er vel 25-26 grader. 2,8l i koblen.
 
Når startere nå er oppe, startet å røre wlp300 for en times tid siden.
Pga litt for kaldt i bryggerommet så satte jeg den på kjøkkenbenken.
Her vart det visst i varmeste laget, termometeret mellom røreren og kolben viser 31C.
Bør den flyttes til et kaldere sted?
-Bruker gammel type Bryggselvrører, har et par mm mellomlegg for ikke å få så mye varme fra røreren.
Kan også bytte til Intl Lab rører eller hva den nå heter. Om den avgir mindre varme vet jeg ikke.
Temperatur på kjøkkenet er vel 25-26 grader. 2,8l i koblen.
Den starteren kan du koke egg på:). Hadde en til den slutta å funke; da ga de meg en en ny, som er vesentlig bedre. Du kan sikkert sette den kaldere. Får du 31 grader i starteren, er det ikke bra, sjøl om gjæren vil tru den er på sydentur, og sikkert skeie helt ut. Du får mye gjær - med hangover:).

Jeg satte kolben på legoklosser på plata, det gir deg litt mer mellomrom. Det funka fint. Har du ei vifte du kan sette ved sida av, så blir det enda bedre.
 
Helt enig at det er best med en 5l, men vil man være gjerrigknark, (som jeg foreløpig har vært), så kan man slippe unna med en 3 l. Selv om det blir litt mer planlegging, (to ekstra døgn).
Eller, hvis man velger å tro feks brewunited.com, eller Whitelabs, så holder det med èn starter, (uten step). Hvis man bare skal brygge 19l batcher lager (eller selvagt øl) av vanlig styrke, da :)
Vis vedlegget 51237
Det holder alltid med én starter, så lenge du bruker rører:). Det spørs bare hvor stor den må være. (OK, det er ei grense, men vi hjemmebryggere når neppe den.) Når det gjelder Whitelabs, så ville jeg ikke stole på det de sier om behov for startere. (Men beersmith har en fin podcast med Chris White, en av de siste, om behovet for gjær etc.. Der sier han mye lurt.)

Den kalkulatoren gir deg vel det samme som den mange av oss bruker, Brewersfriend sin. Jeg synes den har en greiere design. Men det er vel fordi jeg er vant med den. Begge baserer rører-utregningene på Troester sine formler - skjønt Brewersfriend lar deg velge den alternative, også. (Mr.Malty er Zainasheff, som skreiv Yeast sammen med Chris White. Brewersfriend kaller vel alternativet for White. Følger du den, produserer du for mye gjær.)

Har du ei rimelig fersk pakke med gjær, skulle du strengt tatt ikke trenge å sette starter til en batch på19 liter - med mindre det er litt styrke på ølet. (OG over 1.065.) Jeg stoler altså bare sånn måtelig på Whitelabs. Det er gjort tellinger som viser at pakkene deres ikke holder de lovede 100 milliardene celler. Jeg skal ikke si om det stemmer, men jeg velger personlig å tru på det. (Det var Imperial-folka som sa det i en podcast. De har ikke blitt tatt for det.) Den greie løsninga er en 1-liters SNS-starter. Du trenger ikke magnetplata, da. Du frisker opp gjæren, og får antakelig også litt cellevekst. (@Kloakk bruker den løsninga mye, og hevder bestemt at det funker som bare det. Det ser jeg ingen grunn til å tvile på.)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp