Finn Berger
Moderator
Ikke noe annet enn tilfeldige variasjoner. Vienna og munich er forøvrig ikke spesialmalt, de er basismalt, og Victory er vel bare så vidt som spesialmalt å regne. Variasjoner i bruken av de der skule ikke ha så mye å si for hvordan humla slår gjennom. Jeg merker i alle fall ikke noe sånt.Påvirker spesialmalt smak/lukt når det gjelder IBU?
Grunnen til at jeg spør er at jeg brygget en pils med forholdsvis høy IBU (40) .Det ble brukt pilsnermalt og en liten mengde Victory og denne ble helt utmerket når det kom til bitterhet,både smak og lukt.
Prøvde så å tilsette litt annen type malt på pilsoppskriften i litt senere i vinter.I tillegg en liten mengde Victory og Best Munich brukte jeg ca 20% Vienna. Har brukt samme humleskjema på begge oppskriftene,men på den siste er humlesmak/lukt totalt fraværende.
Noen som har en formening om hva dette skyldes?
Ellers er det å få edelhumlene til virkelig å skinne noe av det jeg sliter med. Jeg skulle gjerne hatt ei tydeligere hilsing fra dem når jeg heller opp og stikker nesa borti glasset. Men så er det ikke mange kjøpepils jeg opplever gir meg det, heller. Det får være trøsta.