Tråden for dumme spørsmål.

Jeg har ca 3m mellom bryggekjele og gjæringsskap, og liten klaring mellom toppen av tanken og taket (på skapet). Tungvint å flytte/fylle fra A til B. Har derfor lagt opp ca 4 m slange (), så jeg kan pumpe vørter over. Hadde planer om å fylle slangen med starsan mellom bruk, for å unngå oppvekst av basselusker, men leste i går at syren skader belegget på innsiden av slangene. Har noen forslag til annet? Vanskelig å blåse helt tørt, (selv om det er ett alternativ, har høytrykkspyler).
Vis vedlegget 54582Vis vedlegget 54583
kan Pipeline være løsningen? https://brewshop.no/produkt/utstyr/rengjoring/pipeline-professional-500ml Bruker dette på tappelinjene og slangene jeg overfører vørter med. Ikke etter hevr gang, men en gang i blant. Skyller med vann imellom. Må absolutt ikke blandes med starsan
 
kan Pipeline være løsningen? https://brewshop.no/produkt/utstyr/rengjoring/pipeline-professional-500ml Bruker dette på tappelinjene og slangene jeg overfører vørter med. Ikke etter hevr gang, men en gang i blant. Skyller med vann imellom. Må absolutt ikke blandes med starsan
Mmm. Har tenkt på det, bruker det selv på linjene i keezeren. Men formålet (med Pipeline cleaner) er jo å løse opp belegg. Jeg skulle hatt noe som kan hindre oppvekst, dvs desinfiserende. Samt at det er dyrt.
Men har kommet på en mulig løsning; humleekstrakt, (har en pose Polaris jeg ikke kommer til å bruke til noe annet), blande ut til >100IBU, skylle gjennom linja, så blåse gjennom med CO2. Og så kjøre gjennom varmt vann før brygging, (og varm vørter før nedkjøling). Dog usikker på om ball lock, Guest-koblingene, og linje tåler 100C vørter. Noen som vet?
 
Enda et dumt spørsmål fra en som skal prøve seg på egetutregnet brygg fra en bryggerioppskrift. (første gang jeg brygger øl)

OG ved gjærstert skal være 1.063 på mine 60 liter. og i mine utregninger har jeg brukt 70% meskeeffektivitet.

Hvis jeg mesker, skyller og koker i henhold til oppskrift, for så å sitte igjen med akkurat 60l vørter som er feil OG. hva gjør jeg da?

Er det ok å tilsette litt kokt vann for å få lavere OG før jeg begynner å kjøle ned vørteren?
Og andre veien, er det ok å koke ned vørteren til riktig "pre boil OG" Før jeg begynner å tilsette humlen under koking?
Hvor mye kan jeg forvente at vørteren skal fordampe under 60 minutter kok?

Hvordan løses denne problematikken med unøyaktig meskeeffektivitet?
Du kan fint tilsette vatn før eller etter koking. Det er ikkje nødvendig å koke vatnet, men viss du av en eller anna grunn synes du bør det, er det sjølvsagt ok. Meiner å ha lest ein kan tilsette inntil 15 eller 20% vatn uten at det går ut over kvaliteten på ferdig øl. Motsatt kan du tilsette maltekstrakt for å auke SG. Dette kan du óg gjere etter at gjæring har starta. For å finne ut din meskeeffektivitet, må du berre brygge fleire gonger med ditt oppsett og justere oppskrifta når du finn kva effektivitet du har på ditt oppsett med dine rutiner.
 
Kjører to nye spørsmål. Kanskje ikke like dumt, men jeg lurer likevel.
Hvordan går dere frem når dere lager en oppskrift fra bunn av? Bestemmer dere for øltype og lar erfaringen lede? Eller sitter og leker i feks beersmith? Må innrømme at for meg virker det litt magisk, som svunne tiders aklymisters bedrifter :)

Og spørsmål to: Når regner dere en oppskrift for egen, når dere har tatt utgangspunkt i en annen, men byttet litt på malt og humle for eksempel?
1: Litt av begge deler. Bruker vite kva øl eg ønsker å brygge. Tenker litt over kor eg vil med smak, styrke og aroma. Vil eg ha, eit komplekst øl, eller eit enklare? Starter med 1 eller 2 basemalt og køyrer på med div. spesialmalt etter både erfaring og innfallsmetoden. Her kan det vere greit om ein starter med å lære seg kva dei ulike malttypane tilfører. Finnes mykje god litteratur på dette, eller ein kan lære det eit etter eit ved erfaring. Same gjeld ved humletilsetting. Når det kjem til gjær er det stil som bestemmer.

2: Dersom du har lagt ei tidligare oppskrift i botn, men har endra/forbetra
denne til din smak /ditt ønske meiner eg den er din. Eg bruker notere meg kor eg henter inspirasjon frå.
 
Du kan fint tilsette vatn før eller etter koking. Det er ikkje nødvendig å koke vatnet, men viss du av en eller anna grunn synes du bør det, er det sjølvsagt ok. Meiner å ha lest ein kan tilsette inntil 15 eller 20% vatn uten at det går ut over kvaliteten på ferdig øl. Motsatt kan du tilsette maltekstrakt for å auke SG. Dette kan du óg gjere etter at gjæring har starta. For å finne ut din meskeeffektivitet, må du berre brygge fleire gonger med ditt oppsett og justere oppskrifta når du finn kva effektivitet du har på ditt oppsett med dine rutiner.
Takker for meget bra svar. Da vet jeg hvordan jeg kan justere de første gangene. så skal jeg notere ned så mye som mulig, og lære med å kjenne oppsettet mitt!
 
Jeg har tatt førstegangsvask av Scylla'en og det er et greit skille mellom vaskevannet den sto i og det jeg bare vasket for hånd i 5 min, noe å være bekymret for? Det ser helt likt ut som første gangen jeg vasket Digiboil'en og da var det bare en liten oppvarming av starsan så ble den skinnende blank igjen, men så leser jeg dette: Copper chillers are easy to clean after use, and develop an oxide layer that protects it from corrosion. Note: This oxide layer gives the copper a “dull” appearance, and there is no need to clean/polish a copper chiller to a shine.

Noen som vet om dette er normalt eller om jeg burde vaske den med starsan før bruk?
IMG_20211127_195901_copy_1728x2305.jpg
 
For å få plass til 4 fat i dette skapet må jeg skjære bort det på døra som stikker innover i skapet (der hyllene skulle vært) slik at døra blir rett/slett. Noen som har gjort dette før? Funker, eller en dårlig ide?
 

Vedlegg

  • fatskap.png
    fatskap.png
    1,8 MB · Sett: 22
Jeg har tatt førstegangsvask av Scylla'en og det er et greit skille mellom vaskevannet den sto i og det jeg bare vasket for hånd i 5 min, noe å være bekymret for? Det ser helt likt ut som første gangen jeg vasket Digiboil'en og da var det bare en liten oppvarming av starsan så ble den skinnende blank igjen, men så leser jeg dette: Copper chillers are easy to clean after use, and develop an oxide layer that protects it from corrosion. Note: This oxide layer gives the copper a “dull” appearance, and there is no need to clean/polish a copper chiller to a shine.

Noen som vet om dette er normalt eller om jeg burde vaske den med starsan før bruk?
Vis vedlegget 54596
Ser helt normalt ut det der...
 
For å få plass til 4 fat i dette skapet må jeg skjære bort det på døra som stikker innover i skapet (der hyllene skulle vært) slik at døra blir rett/slett. Noen som har gjort dette før? Funker, eller en dårlig ide?
Siden hele innsiden er formstøpt, vil integriteten i innerdelen bli ødelagt, selv om det ikke har den store innvirkningen. Inni døra er det vanligvis skum. Du kan helt klart gjøre det, men jeg anbefaler mye Gaffa-tape i etterkant...
 
For å få plass til 4 fat i dette skapet må jeg skjære bort det på døra som stikker innover i skapet (der hyllene skulle vært) slik at døra blir rett/slett. Noen som har gjort dette før? Funker, eller en dårlig ide?
Jeg har gjort dette flere ganger på flere kjøleskap, og "tettet" skummet med gaffa, eller klint på noe sånn fuge-greier du bruker på vegger og smørt utover skummet, så du får en glatt overflate du kan vaske når det trengs.
 
Jeg har tatt førstegangsvask av Scylla'en og det er et greit skille mellom vaskevannet den sto i og det jeg bare vasket for hånd i 5 min, noe å være bekymret for? Det ser helt likt ut som første gangen jeg vasket Digiboil'en og da var det bare en liten oppvarming av starsan så ble den skinnende blank igjen, men så leser jeg dette: Copper chillers are easy to clean after use, and develop an oxide layer that protects it from corrosion. Note: This oxide layer gives the copper a “dull” appearance, and there is no need to clean/polish a copper chiller to a shine.

Noen som vet om dette er normalt eller om jeg burde vaske den med starsan før bruk?
Vis vedlegget 54596
Du trenger ikke å vaske, pusse og gnikke på en kobberkjøler, det du siterte stemmer. En kobberkjøler skal ikke se blank ut med mindre det er for et produktbilde. Vask av med vann, ikke noe mer.
 
Du trenger ikke å vaske, pusse og gnikke på en kobberkjøler, det du siterte stemmer. En kobberkjøler skal ikke se blank ut med mindre det er for et produktbilde. Vask av med vann, ikke noe mer.
Supert å høre, mener å ha lest at den eneste gangen de ser blanke ut er rett etter de kommer ut av maskinen/kjelen :p
 
Enda et dumt spørsmål før jeg begynner på mine første brygg. Jeg jobber i nordsjøen, og er til tider borte i 2-3 uker. selvsagt bør jeg prøve å time det så jeg ikke drar ifra ferdiggjæret øl på kar, men kan et øl fint stå på karet sitt i f.eks 3 uker etter FG er nådd?. Noen typer øl som tåler dette dårligere en andre øl? og hva hvis jeg kommer hjem til 3 uker "gammelt" øl på kar som har begynt å klarne litt opp. Vil det være nok gjærceller i suspensjon til å fullføre karbinering på flaske, eller må jeg tilsette mer gjær?
 
Jeg har gjort dette flere ganger på flere kjøleskap, og "tettet" skummet med gaffa, eller klint på noe sånn fuge-greier du bruker på vegger og smørt utover skummet, så du får en glatt overflate du kan vaske når det trengs.
Takk! Alltid fint med erfaringer :p Tenker også bare gjøre det tilsvarende høyden på fatet, så regner med noe styrke består i døra.
 
Enda et dumt spørsmål før jeg begynner på mine første brygg. Jeg jobber i nordsjøen, og er til tider borte i 2-3 uker. selvsagt bør jeg prøve å time det så jeg ikke drar ifra ferdiggjæret øl på kar, men kan et øl fint stå på karet sitt i f.eks 3 uker etter FG er nådd?. Noen typer øl som tåler dette dårligere en andre øl? og hva hvis jeg kommer hjem til 3 uker "gammelt" øl på kar som har begynt å klarne litt opp. Vil det være nok gjærceller i suspensjon til å fullføre karbinering på flaske, eller må jeg tilsette mer gjær?
Ikke noe problem for lagerøl . Passer faktisk best å gjøre det slik. Da har du god tid til både å dyrke opp gjær når du begynner med det og også god tid til flasking/overføring til fat . Null stress.
Jobber offshore selv og det er slik jeg ofte gjør det.
 
Pitcha en pakke US-05 direkte i en IPA i går (14,5 L/ OG: 1.061)
Som vanlig rehydrerte jeg ikke, men for første gang fikk den ingen form for oksygen heller, vanligvis pleier jeg å la det plaske litt i det jeg fyller gjæringskartet, men denne gang var det ingen plasking
Bekymringsverdig at jeg ennå ikke har sett noen tegn til aktivitet, ingen krausen eller plopping? Burde den ikke egentlig starte raskere siden gjæren ikke trenger å konsumere oksygenet først?
Gått 20 timer nå, 17 C
 
Pitcha en pakke US-05 direkte i en IPA i går (14,5 L/ OG: 1.061)
Som vanlig rehydrerte jeg ikke, men for første gang fikk den ingen form for oksygen heller, vanligvis pleier jeg å la det plaske litt i det jeg fyller gjæringskartet, men denne gang var det ingen plasking
Bekymringsverdig at jeg ennå ikke har sett noen tegn til aktivitet, ingen krausen eller plopping? Burde den ikke egentlig starte raskere siden gjæren ikke trenger å konsumere oksygenet først?
Gått 20 timer nå, 17 C
17C er jo ganske kaldt så tipper du ser tegn til liv i løpet av dagen
 
Tilbake
Topp