Tråden for dumme spørsmål.

Har en lager på gjæring nå, den har stått 10 dager på stabile 12c.
Den skal minimun få lov stå 14dager totalt, begynte å tenke på diactyl-rest og økning av temp. Er det noe å tenke på nå
som FG er nådd?

Har en lager på gjæring nå, den har stått 10 dager på stabile 12c.
Den skal minimun få lov stå 14dager totalt, begynte å tenke på diactyl-rest og økning av temp. Er det noe å tenke på nå
som FG er nådd?
Ja, absolutt. Sett den opp på 16 grader, det er vel en vanlig anbefalt temperatur. Det er greit med høyere, også, men den bør ikke stige for mye for fort.

Ja, absolutt. Sett den opp på 16 grader, det er vel en vanlig anbefalt temperatur. Det er greit med høyere, også, men den bør ikke stige for mye for fort.
Ideelt sett hadde det vel vært optimalt når 2/3 gjæring var unnagjort, SG har vært stabil lenge nå og jeg kan vel ikke forvente noe mer utgjæring. WLP940 (1.007). Setter den opp til 14-16c 4 dager til, så CC og fating.

Holder det med 500W når det koker eller bare 1900W på brewzilla?
Kort sagt, nei. Men du kan jo teste, kanskje det funker med lokk og god isolasjon på kjelen. Særlig til avkok får du ikke, og via en kalkulator jeg googlet meg til tar det 15 minutter å varme 30 liter bare fra 98°C til 100°C med 500W. Så ønsker du jo en fin rullende kok for å kvitte deg med DMS. Du vil også ha en hot break slik at ølet ditt klarner når det er klart til å konsumere.

Flere som har problemer med å rengjøre denne
Har prøvd både lut og varmt vann, men humlerestene inni vil ikke bort
gummien begyner å bli litt sliten og etter 5 brygg :rolleyes:

IMG_2956.jpeg

Flere som har problemer med å rengjøre denne
Har prøvd både lut og varmt vann, men humlerestene inni vil ikke bort
gummien begyner å bli litt sliten og etter 5 brygg :rolleyes:

Vis vedlegget 54777
Jeg bruker q-tips for babyer. Lar ligge i varmt vann med foretrukket vaskemiddel( jeg bruker maskinoppvask) i halvtime før jeg så dypper q-tips i vaske-vannet og dytter først den ene veien så den andre, til q-tipsene er hvite og uten smuss.

Q-tips for babyer er også genial til kraner :) Jeg bruker ikke trub stopperen lengre, men den ble brukt i alle fall 20+ ganger og er like hel.

Har fått maltkvern. Ser den bør holde ca 200(?) runder i min. Hvor viktig er dette?
Tenker å låse den med en tvinge i en gitt hastighet. Men hvordan vet en med en enkel Bosch drill hvor fort den ca går?

Har fått maltkvern. Ser den bør holde ca 200(?) runder i min. Hvor viktig er dette?
Tenker å låse den med en tvinge i en gitt hastighet. Men hvordan vet en med en enkel Bosch drill hvor fort den ca går?

Jo, saktere jo bedre egentlig
Mer skånsom knusing, bedre trening, mindre støy, og lavere strømregning

Bånn gass med drillen burde være innafor.
Det spiller jo ingen rolle i seg sjøl hvor fort drillen går:). Blir resultatet bra, er hastigheta du brukte, innafor.

Ideell kverning har du hvis skallene er intakte samtidig som stivelsen er såpass finknust at den lett gelatiniseres. I og for seg er det bedre for utbyttet jo mer finknust stivelsen er, men du tjener ikke veldig mye på å kverne alt til mjøl, og baksida av medaljen er at du samtidig vil rive opp skallene, og dermed risikere å få tydelig astringens i ølet, fordi skallene da vil lekke mer garvesyre, samt at for mye mjøl vil gi deg problemer under skyllinga.

På ei gitt innstilling av gapet mellom valsene vil høyere hastighet gi mer mjøl, og mer opprevne skall, og sånn sett kan en si at det er bra å ha veldig lav hastighet, eller å i alle fall ikke ha ei så høy hastighet at du får problematisk høy grad av mjøl og opprevne skall. Men innstillinga av gapet mellom valsene spiller jo ei like viktig rolle for dette, så det gjelder egentlig å finne den kombinasjonen av innstilling og hastighet som funker for deg.

Hvis du fukter maltet, kan du male med ei trangere innstilling og likevel få helere skall, samtidig som stivelsen blir bedre knust. Jeg fukter maltet, og har mølla mi stilt på 0,9 mm, som er relativt trangt. Og jeg kjører drillen på full pinne uten at det ser så ille ut. Det tar ikke lange tida å kjøre 5-6 kilo gjennom. I tillegg kjører jeg alt gjennom en gang til, hvilket tar veldig lite ekstra tid. Jeg veit ikke hvor mye akkurat den biten bidrar, men jeg får i alle fall et par poeng bedre utbytte nå enn da jeg kjørte tørr malt gjennom på 2,1 mm. Og så er det faktisk greiere - bortsett fra den vesle jobben med å fukte maltet. Og den er ikke veldig avskrekkende.

Kan du filme den et visst antall sekunder – og spille av i langsom hastighet? Det er ikke kjempeviktig at den går nøyaktig så fort. Mener at Monstermill sier mellom 100 og 300, og at den lavere delen av intervallet er best. Har en viskermotor må min – og den rusler avgårde på litt over 100 RPM.

Tilbake
Topp