Tråden for dumme spørsmål.

Har fått maltkvern. Ser den bør holde ca 200(?) runder i min. Hvor viktig er dette?
Tenker å låse den med en tvinge i en gitt hastighet. Men hvordan vet en med en enkel Bosch drill hvor fort den ca går?
 
Har fått maltkvern. Ser den bør holde ca 200(?) runder i min. Hvor viktig er dette?
Tenker å låse den med en tvinge i en gitt hastighet. Men hvordan vet en med en enkel Bosch drill hvor fort den ca går?

Jo, saktere jo bedre egentlig
Mer skånsom knusing, bedre trening, mindre støy, og lavere strømregning
 
Bånn gass med drillen burde være innafor.
Har fått maltkvern. Ser den bør holde ca 200(?) runder i min. Hvor viktig er dette?
Tenker å låse den med en tvinge i en gitt hastighet. Men hvordan vet en med en enkel Bosch drill hvor fort den ca går?
Det spiller jo ingen rolle i seg sjøl hvor fort drillen går:). Blir resultatet bra, er hastigheta du brukte, innafor.

Ideell kverning har du hvis skallene er intakte samtidig som stivelsen er såpass finknust at den lett gelatiniseres. I og for seg er det bedre for utbyttet jo mer finknust stivelsen er, men du tjener ikke veldig mye på å kverne alt til mjøl, og baksida av medaljen er at du samtidig vil rive opp skallene, og dermed risikere å få tydelig astringens i ølet, fordi skallene da vil lekke mer garvesyre, samt at for mye mjøl vil gi deg problemer under skyllinga.

På ei gitt innstilling av gapet mellom valsene vil høyere hastighet gi mer mjøl, og mer opprevne skall, og sånn sett kan en si at det er bra å ha veldig lav hastighet, eller å i alle fall ikke ha ei så høy hastighet at du får problematisk høy grad av mjøl og opprevne skall. Men innstillinga av gapet mellom valsene spiller jo ei like viktig rolle for dette, så det gjelder egentlig å finne den kombinasjonen av innstilling og hastighet som funker for deg.

Hvis du fukter maltet, kan du male med ei trangere innstilling og likevel få helere skall, samtidig som stivelsen blir bedre knust. Jeg fukter maltet, og har mølla mi stilt på 0,9 mm, som er relativt trangt. Og jeg kjører drillen på full pinne uten at det ser så ille ut. Det tar ikke lange tida å kjøre 5-6 kilo gjennom. I tillegg kjører jeg alt gjennom en gang til, hvilket tar veldig lite ekstra tid. Jeg veit ikke hvor mye akkurat den biten bidrar, men jeg får i alle fall et par poeng bedre utbytte nå enn da jeg kjørte tørr malt gjennom på 2,1 mm. Og så er det faktisk greiere - bortsett fra den vesle jobben med å fukte maltet. Og den er ikke veldig avskrekkende.
 
Har fått maltkvern. Ser den bør holde ca 200(?) runder i min. Hvor viktig er dette?
Tenker å låse den med en tvinge i en gitt hastighet. Men hvordan vet en med en enkel Bosch drill hvor fort den ca går?
Kan du filme den et visst antall sekunder – og spille av i langsom hastighet? Det er ikke kjempeviktig at den går nøyaktig så fort. Mener at Monstermill sier mellom 100 og 300, og at den lavere delen av intervallet er best. Har en viskermotor må min – og den rusler avgårde på litt over 100 RPM.
 
Har fått maltkvern. Ser den bør holde ca 200(?) runder i min. Hvor viktig er dette?
Tenker å låse den med en tvinge i en gitt hastighet. Men hvordan vet en med en enkel Bosch drill hvor fort den ca går?
På min Milwaukee drill er det oppgitt på klistremerke på siden at den går maks 450 rpm i gir 1 og 1800 rpm i gir 2. Ev. om du har modellnr, google det og "rpm" så finner du nok tilsvarende. Jeg bruker imidlertid å kjøre maltkvernen med drillen på litt over "tomgang" i gir 2 (som er det som bråker minst) og da er det en hvit malingsflekk på chucken som passerer 2-3 ganger i sekunder som skulle tilsvare 100-200 rpm. Så lenge jeg rekker å måle opp og kverne malten innen vannet er varmet opp er jeg fornøyd.
 
Men hvorfor har det funket før men ikke nå? Brukt den samme tlf
Det er merkelig for jeg har vært her inne noen år og 3mb var grensen da, og den samme enda. Jeg sitter stort sett på telefonen når jeg surfer og har derfor lastet ned en app som heter photo & picture resizer og fungerer ypperlig til formålet :)
 
På min Milwaukee drill er det oppgitt på klistremerke på siden at den går maks 450 rpm i gir 1 og 1800 rpm i gir 2. Ev. om du har modellnr, google det og "rpm" så finner du nok tilsvarende. Jeg bruker imidlertid å kjøre maltkvernen med drillen på litt over "tomgang" i gir 2 (som er det som bråker minst) og da er det en hvit malingsflekk på chucken som passerer 2-3 ganger i sekunder som skulle tilsvare 100-200 rpm. Så lenge jeg rekker å måle opp og kverne malten innen vannet er varmet opp er jeg fornøyd.
Det er en finfin metode for å ta knekken på drillen. Lavt turtall og høy belastning er ikke elektromotorer særlig glad i...
 
Tilbake
Topp