Tråden for dumme spørsmål.

Det er en finfin metode for å ta knekken på drillen. Lavt turtall og høy belastning er ikke elektromotorer særlig glad i...
Nye børsteløse driller tåler vesentlig mer enn gamle med børster etter min erfaring, og regulatoren stopper de før noe brenner eller man tar håndleddet. 18V drillen min blir knapt lunken etter 3-4 kg, har ingen bekymringer med å bruke den slik når min første børsteløse drill, en 10.8V Bosch, har overlevd over 8 år med bla. murvisp, store hullbor og mange esker lange skruer ;)
 
Jeg har også noen sånne Boscher og de tåler mye ja, men det er uansett bedre for motoren å gå på høyt turtall i første gir kontra lavt turtall i andre gir, men du gjør som du vil :)
 
Kan jeg lage "portvin"/ sterkvin ved å tilsette vodka og sukker på flaska når jeg korker vinen
Eller er det en dårlig idé
 
Nei det gjør e ikke og er vel der en kan bli plaga da star san tærer på plast,så mulig e leste ikke bra nok
Produsenten sier at en skal være forsiktig med langvarig kontakt med plast. Men jeg har utblanda starsan stående i en 30-liters Speidel-dunk, og har hatt den stående sånn et par år, og det er ingen tegn til at det skjer noe. Har ei Jula-bøtte stående full av utblanda Starsan, også, og det er ingen tegn til at den plasten ikke tåler det, heller.
 
Noen andre som har problemer med å laste opp bilde her?
Det står at fila er for stor
Ta et bilde, send det til deg selv på e-post, da får jeg spørsmål(iphone) om hvilken størrelse jeg vil sende i. Velger du liten så pleier det være innafor. Lagre fra e-post og bruk det til å laste opp på siden herA5AF4B36-0C4B-4453-8F81-6D2012E1A056.jpeg
 
Sist redigert:
Ta et bilde, send det til deg selv på e-post, da får jeg spørsmål(iphone) om hvilken størrelse jeg vil sende i. Velger du liten så pleier det være innafor. Lagre fra e-post og bruk det til å laste opp på siden herVis vedlegget 54805
Eller spar en haug med tid å ta bildet med Snapchat og lagre - ferdig bilde i lavere oppløsning klar til å lastes opp her
 
Kan jeg lage "portvin"/ sterkvin ved å tilsette vodka og sukker på flaska når jeg korker vinen
Eller er det en dårlig idé
Er vel ikke helt slik portvin lages, men du kan jo prøve. Vinen din har jo høyere alkohol enn det vinen i vin delen av en portvin normalt har, ettersom din vin er helt utgjæret. Vodka er vel heller ikke spriten som normalt brukes i en portvin, det skal være druebrennevin/druebrandy. Sukker skal normalt ikke i, men siden du nok mangler litt sødme, så bør du nok ha i litt ja. Om dette blir bra, det vet jeg ikke og for å være helt ærlig tviler jeg på at det blir veldig bra, men hvorfor ikke forsøke :)
 
Jeg er helt fersk i brygging, men har allerede blitt advart om oxidasjon av IPA under flasking.

Jeg har 50l ink&dagger som står til gjæring nå, så ingen skade skjedd enda.

Er denne oksidasjonsfaren så stor som folk vil ha det til u der flasking?

Og vil det fungere å tilsette askorbinsyre rett før omstikking og flasking da jeg åpner gjæringskaret?

Eller vil dette drepe gjæren/oksygenet jeg trenger til flaskekarbonering?

Noen andre forslag?
 
Er denne oksidasjonsfaren så stor som folk vil ha det til u der flasking?
Absolutt.
Og vil det fungere å tilsette askorbinsyre rett før omstikking og flasking da jeg åpner gjæringskaret?
Aldri testa.
Noen andre forslag?
Fyller du med tappestav, fyll flaska helt opp så der er så lite luft i halsen som mulig. Fyll fra krane på gjæringsbøtte, uten omstikk, med sukkerbit i flaska for karbonering.
 
For bilder på forumet fra Iphone, velg last opp filer under dialogboksen, velg deretter bildebibliotek og marker bildet du vil laste opp. Så trykker du på "vis markert

Vis vedlegget 54814

Da får du opp dette, klikk deretter på "faktisk størrelse" og velg "stor" eller mindre

Vis vedlegget 54815


Bonustips; hvis du samtidig beskjærer bildet litt så kommer det rett vei, og ikke 90° eller 180° feil.

Vis vedlegget 54813
DIY Audio er også en fin hobby :)
 
Det koster nøyaktig så mye som du vil legge i det :)
Du får si litt om hva du ser for deg. Har du f eks kjele og kokeplate fra før?
Å starte med spraymalt krever lite utstyr, men etter en stund går de fleste over til all grain.
Og man kanskje ikke brygge til hele slekta heller, så mindre volum kan være like greit.
 
Da jeg sto å skulle kverne i dag (for hånd) hørte jeg et par ganger noe som kunne minne om småstein
Fler som har opplevd mye av det i det siste?
 
Tilbake
Topp