Utmesk er bortkasta strøm.
- Å låse sukkerprofilen gjennom å denaturere ezymene er meningsløst. Betaamylasen vil det uansett være fint lite liv igjen i etter en normal mesk, og det vil også være fint lite ukonvertert stivelse igjen som alfaamylasen vil kunne jobbe med. De små endringene som eventuelt skulle skje om vørteren skulle bli stående en stund før du koker - hvilket den vel heller sjelden gjør - vil du ikke kunne merke.
- Jeg har til gode å se empiri som gir grunnlag for å si at det er noe som helst å vinne på å gjøre vørteren mer lettflytende ved å varme den opp fra 65 til 78 grader. Den er ikke direkte seig ved 65.
- Det som skjer når du går over 70 grader, er at en del av de små stivelseskornene - som utgjør 10% av stivelsen i bygg - blir gelatinisert, og dermed tilgjengelig for enzymene, hvilket vil si for alfaamylasen, siden betaamylasen vil være denaturert. Du vil få et poeng eller to høyere egenvekt (SG), siden du får noe mer sukker. Men dette sukkeret vil stort sett være dekstriner, som er ugjærbare og smakløse og ikke tjener til noe som helst. (Du får forøvrig ikke gjort all stivelsen i bygg tilgjengelig før du er kommet opp i 94 grader - og dit skal du jo ikke.)
Kort sagt; det eneste du får ut av utmesken er høyere OG og FG på grunn av den økte mengden dekstriner, og du vil ikke merke det på hverken smak eller munnfølelse.
Mange - inkludert meg sjøl - bruker et steg på 70-72 grader. Det sies å bidra til bedre skum og bedre munnfølelse. Årsaken er at det produseres glycoproteiner på dette steget, men du skal holde det ganske lenge for å få effekt; opp mot tre kvarter. Jeg skal ikke si at jeg er sikker på denne effekten, men jeg mener at den er der. Den er nok ikke sterk, og det er diskutabelt om den er verdt bryet - om den altså er reell
. Men hvis du sliter med dårlig skum, og opplever at ølet ditt kjennes litt tynt ut, kan det jo være verdt å forsøke.