Tråden for dumme spørsmål.

Vis vedlegget 55009
Skulle bytte fat og ser dette, mugg? Også antydninger innvendig i kant på ball-lock. Dette må vel komme av litt søl og lukket keezer? Jeg er selvfølgelig nøye med vask og desinf. Ingen usmaker på ølet..
slik blir det av og til, ingen fare egentlig, men ser ikke så bra ut. Ser vi av og til får det hos oss også. Blitt flinkere til å spyle, vaske fata etter de er fylt.

Ikke noe problem så lenge du bare ikke setter flaskene med øl i i lyset. Det blå glasset slipper ultrafiolett lys gjennom, og dermed blir alfasyra i ølet utsatt for den fotokjemiske reaksjonen som skaper den usmaken som amerikanerne sammenligner med stinkdyrsekret. Ølet blir "skunked".

Jeg ville ikke brukt de flaskene hvis jeg hadde andre, men altså; så lenge du veit at du ikke skal utsette dem for lys, er det greit nok.
Aha, mins det var noen som sa omkretsen på tuten var bittelitt større enn normalt så vanlige korker ikke fikk godt nok seal, men har forsøkt å måle de med øyemål og se på
Blanc korker, kan ikke si jeg ser noen forskjell. Har forøvrig aldri øl i lys uansett :D

Aha, mins det var noen som sa omkretsen på tuten var bittelitt større enn normalt så vanlige korker ikke fikk godt nok seal, men har forsøkt å måle de med øyemål og se på
Blanc korker, kan ikke si jeg ser noen forskjell. Har forøvrig aldri øl i lys uansett :D
Det ville være veldig rart, synes jeg, om de skulle ha egne korker. Det er det vel ikke noe å vinne på, og det må vel også bli dyrere enn å bruke standardkorker?

Melder på et gjærspørsmål, kanskje spessielt til deg Finn som har erfaring med Imperial
Skal for første gang prøve den nå, Juice
men den passerte dessverre 4 måneder på julaften
Da er det vel kanskje en god idé å f.eks sette en liten starter dagen før og pitch dagen etter ?

Melder på et gjærspørsmål, kanskje spessielt til deg Finn som har erfaring med Imperial
Skal for første gang prøve den nå, Juice
men den passerte dessverre 4 måneder på julaften
Da er det vel kanskje en god idé å f.eks sette en liten starter dagen før og pitch dagen etter ?
Erfaringa mi er at de er helt fine ved 4 måneder, og noen dager til spiller neppe noen rolle. Jeg hadde satt en SNS (1 liter) på morran bryggedagen, og kasta hele greia oppi. Jeg trur den funker helt fint uten også, men det er en liten ekstra sikring å sette SNS'en. Og så kommer vel gjæringa fortere i gang.

Hvor stor batch er det snakk om? Om det bare er en lite batch (12-13 liter) hadde jeg bare tatt den rett fra posen. Den inneholder jo i utgangspunktet 200 milliarder celler.

Ikke noe problem så lenge du bare ikke setter flaskene med øl i i lyset. Det blå glasset slipper ultrafiolett lys gjennom, og dermed blir alfasyra i ølet utsatt for den fotokjemiske reaksjonen som skaper den usmaken som amerikanerne sammenligner med stinkdyrsekret. Ølet blir "skunked".

Jeg ville ikke brukt de flaskene hvis jeg hadde andre, men altså; så lenge du veit at du ikke skal utsette dem for lys, er det greit nok.
Jeg har noen grønne flasker, som er den eller de par første jeg fyller når det alltid blir endel luft og eventuelt når det går så mye mot slutten at jeg regner mer å få "slurping" og eventuell ekstra gruffelure. - så er det tydelig hvilke flasker som skal sprettes tidlig og ikke gies bort...

Hei lager en pilsner som ikke går under 1020 sg. Den har stått å gjæra i snart 1mnd. skulle bli 1016 fg. Er det trykt å putte den på fat å karbonere med sukker?

Hei lager en pilsner som ikke går under 1020 sg. Den har stått å gjæra i snart 1mnd. skulle bli 1016 fg. Er det trykt å putte den på fat å karbonere med sukker?
Sjøl 1.016 er høyt for en pilsner. Hva slags pils er dette? Hva var OG? Hvilken gjær har du brukt? Hvor mye til hvort stort brygg? Gjæringstemperatur? Er det noe sødme igjen?

Det er jo ikke farlig når du skal ha den på fat, men jeg ville prøve å få den i gang hvis den åpenbart ikke er utgjæra, dvs. hvis det er merkbar sødme i den.

Bohemian pilsner sett fra olbrygging. OG var 1.052. Brukte 3 pakke m84 lager til 23l vørter. Gjæreringstempen 11°C i 2uker så satt jeg opp til 16°C. Smakte litt søtt.

Kan det være at jeg ikke rista gjæringskaret ? Bare lot den plaske fra krana på kjelen.

Bohemian pilsner sett fra olbrygging. OG var 1.052. Brukte 3 pakke m84 lager til 23l vørter. Gjæreringstempen 11°C i 2uker så satt jeg opp til 16°C. Smakte litt søtt.

Kan det være at jeg ikke rista gjæringskaret ? Bare lot den plaske fra krana på kjelen.
Nei, med tørrgjær skal ikke det være noe problem. (Fermentis sier eksplisitt at du ikke skal lufte vørteren når du bruker tørrgjæra deres.) Men jeg er generelt skeptisk til MJ-gjær.

Det ser ikke ut til at du har gjort noe galt her. Og sida ølet har sødme, har du nok ikke meska på for høy temperatur, heller. (Det ville vært forklaringa om ølet faktisk var utgjæra på 1.020.)

Kjøp en pose w-34/70 (Fermentis) eller Diamond (Lallemand), og sett en starter på en liter. Hiv den oppi når den har nådd full aktivitet, så går det nok bra.

Et forbehold: Det er jo alltid en mulighet at det er snakk om målefeil - helst når folk bruker refraktometer. Med hydrometer kan du vanskelig bomme. Men igjen; sødmen tyder på at målinga er riktig.

Nei, med tørrgjær skal ikke det være noe problem. (Fermentis sier eksplisitt at du ikke skal lufte vørteren når du bruker tørrgjæra deres.) Men jeg er generelt skeptisk til MJ-gjær.

Det ser ikke ut til at du har gjort noe galt her. Og sida ølet har sødme, har du nok ikke meska på for høy temperatur, heller. (Det ville vært forklaringa om ølet faktisk var utgjæra på 1.020.)

Kjøp en pose w-34/70 (Fermentis) eller Diamond (Lallemand), og sett en starter på en liter. Hiv den oppi når den har nådd full aktivitet, så går det nok bra.

Et forbehold: Det er jo alltid en mulighet at det er snakk om målefeil - helst når folk bruker refraktometer. Med hydrometer kan du vanskelig bomme. Men igjen; sødmen tyder på at målinga er riktig.
Takk for svar. Brukte hydrometer filtrerte ølet i kaffefilter og sjekka med 2 forskjellige hydrometer.
Tror jeg bare putter ølet på fat å gjemmer den bort i 2mnd. For skal brygge en pale ale med us-05 i helgen og da trenger jeg kjøleskapet:)

Takk for svar. Brukte hydrometer filtrerte ølet i kaffefilter og sjekka med 2 forskjellige hydrometer.
Tror jeg bare putter ølet på fat å gjemmer den bort i 2mnd. For skal brygge en pale ale med us-05 i helgen og da trenger jeg kjøleskapet:)
Du kan jo fate det med litt aktiv gjær. Kanskje du da slipper å karbonere, også:). (Jeg bruker ikke fat, så nå snakker jeg om sånt jeg ikke har greie på!)

Tenkte å bruke sukker i romtemperatur for kjøleskapet blir opptatt. Hva er aktiv gjær ?
Gjær som er i gang med å ete sukker, gjær som driver med gjæring, altså:). Det var vel det jeg foreslo over her: Lag en liter starter og strø en pose gjær oppi. Så kan du riste litt forsiktig etter ei stund, for å blande inn gjæren, og deretter lar du den bare stå noen timer til den er kommet skikkelig i gang.

Jeg ville vel tru at FG ville bli nede rundt 1.012, litt avhengig av hvilken gjær du bruker (w-34/70 gjærer best ut). Og da skulle det antakelig ikke være nødvendig å tilsette sukker - men det kan sikkert folk som holder på med spunding, si noe om.

MJ produserer ikke gjæren sin selv, og jeg lurer på hva slags gjær M84 egentlig er. Har latt meg fortelle at den også leveres i lagerøl-settene til danske Brewolution. Jeg brukte den for en del år siden – og det er den eneste skikkelig mislykkede pilsbatchen jeg har laget. Ølet gikk i sluket etter at FG nektet å komme under 1.020. Jeg ville, om mulig, byttet til en annen gjær. Grunnen til at den følger med i mange ølsett er at den er mye billigere i innkjøp enn f.eks. W34/70 og Diamond.

MJ produserer ikke gjæren sin selv, og jeg lurer på hva slags gjær M84 egentlig er. Har latt meg fortelle at den også leveres i lagerøl-settene til danske Brewolution. Jeg brukte den for en del år siden – og det er den eneste skikkelig mislykkede pilsbatchen jeg har laget. Ølet gikk i sluket etter at FG nektet å komme under 1.020. Jeg ville, om mulig, byttet til en annen gjær. Grunnen til at den følger med i mange ølsett er at den er mye billigere i innkjøp enn f.eks. W34/70 og Diamond.
Blir å bruke andre typer gjær i framtiden. Brukte MJ for den var med i settet.

Tilbake
Topp