Tråden for dumme spørsmål.

Jeg øker temperaturen til 78°C og sirkulerer meskevannet. Vet ikke hvor lang tid det tar før hele mesken nærmer seg 78°C om man går rett fra mesking til skylling.
 
Da stiller jeg et dumt spørsmål. Er det noen aktivitet i mesken etter 1 times mesking som gjør utmesk nødvendig?
Jeg har ikke merket noen forskjell om jeg utfører utmesk eller ikke. Vørteren skal opp til kok uansett, så poenget med å stoppe ved akkurat 78 grader for å denaturere enzymene er vel diskutabelt. Men de fleste ønsker jo å vaske mest mulig sukker ut av malten, og 78 C regnes som et god temperatur på skyllevannet: Varmt, men ikke så varmt at man risikerer astringens. Derfor er det kanskje naturlig å stoppe opp her? Selv setter jeg på full guffe etter siste mesketrinn (som kan være alt fra 63 til 72 C).
 
Sist redigert:
Har en lager på gjæring nå, den har stått 10 dager på stabile 12c.
Den skal minimun få lov stå 14dager totalt, begynte å tenke på diactyl-rest og økning av temp. Er det noe å tenke på nå
som FG er nådd?
 
Har en lager på gjæring nå, den har stått 10 dager på stabile 12c.
Den skal minimun få lov stå 14dager totalt, begynte å tenke på diactyl-rest og økning av temp. Er det noe å tenke på nå
som FG er nådd?
Ja, absolutt. Sett den opp på 16 grader, det er vel en vanlig anbefalt temperatur. Det er greit med høyere, også, men den bør ikke stige for mye for fort.
 
Ja, absolutt. Sett den opp på 16 grader, det er vel en vanlig anbefalt temperatur. Det er greit med høyere, også, men den bør ikke stige for mye for fort.
Ideelt sett hadde det vel vært optimalt når 2/3 gjæring var unnagjort, SG har vært stabil lenge nå og jeg kan vel ikke forvente noe mer utgjæring. WLP940 (1.007). Setter den opp til 14-16c 4 dager til, så CC og fating.
 
Holder det med 500W når det koker eller bare 1900W på brewzilla?
Kort sagt, nei. Men du kan jo teste, kanskje det funker med lokk og god isolasjon på kjelen. Særlig til avkok får du ikke, og via en kalkulator jeg googlet meg til tar det 15 minutter å varme 30 liter bare fra 98°C til 100°C med 500W. Så ønsker du jo en fin rullende kok for å kvitte deg med DMS. Du vil også ha en hot break slik at ølet ditt klarner når det er klart til å konsumere.

 
Flere som har problemer med å rengjøre denne
Har prøvd både lut og varmt vann, men humlerestene inni vil ikke bort
gummien begyner å bli litt sliten og etter 5 brygg :rolleyes:

IMG_2956.jpeg
 
Flere som har problemer med å rengjøre denne
Har prøvd både lut og varmt vann, men humlerestene inni vil ikke bort
gummien begyner å bli litt sliten og etter 5 brygg :rolleyes:

Vis vedlegget 54777
Jeg bruker q-tips for babyer. Lar ligge i varmt vann med foretrukket vaskemiddel( jeg bruker maskinoppvask) i halvtime før jeg så dypper q-tips i vaske-vannet og dytter først den ene veien så den andre, til q-tipsene er hvite og uten smuss.

Q-tips for babyer er også genial til kraner :) Jeg bruker ikke trub stopperen lengre, men den ble brukt i alle fall 20+ ganger og er like hel.
 
Tilbake
Topp