Tråden for dumme spørsmål.

Aaah, da har jeg lært noe i dag også. Jeg lot det kun bunnfalle i ca 30 sekunder etter nedkjøling i kokekjele før keg tappet på gjæringsfat.

Ikke har jeg kaldkræsjet heller, men dette skal prøves nå! Noen som vet hvor lenge det må stå kaldt?
2-3 døgn burde holde, unngå at du får suckback. Og skal du la det bunnfelle i kokekjelen, forsikre deg om at ikke uønskede organismer slipper til :)

Hvordan er det med tørrgjær, pitcher man den direkte fra kjøleskapet, eller bør pakkene få temperere seg først? Eventuelt hvor lenge?

Heisann!

Jeg har et kanskje litt dumt spørsmål som kanskje er litt dårlig stilt, men jeg er som mange andre blitt interessert i fanging av villgjær og kveik og litt mer gammeldagse gjærmetoder. Slik jeg forstår av det jeg leser har slurryen som er på bunn av gjærkaret et begrenset antall gjenbruk, men f. eks. kveik holder det gående i lang tid, akkurat som en surdeig man bruker til baking. Jeg har hatt en surdeig gående i årevis. Målet mitt er å prøve å fange en villgjær og prøve å gjenbruke den "for alltid" og utvikle min helt egen. Vil den ikke da til slutt bli en slags kveik? Kan ikke ølgjær mates og tas vare på på samme måte som en surdeig?

Hva er det her jeg ikke forstår? Føler det mangler en bit med informasjon inni der. Eller kanskje det er bedre å spørre: Kan jeg lage kveik av villgjær med nok tid og kjærlighet?

Har akkurat kjøpt en 500g pakke med W-34/70. Her skal det brygges lager. Hva er beste praksis for å unngå kontaminasjon under a) tilsetning til vørter og b) oppbevaring?

Har akkurat kjøpt en 500g pakke med W-34/70. Her skal det brygges lager. Hva er beste praksis for å unngå kontaminasjon under a) tilsetning til vørter og b) oppbevaring?
Har du en vakumerer? I så fall ville jeg veid opp porsjoner nå, sånn at du slipper å åpne og lukke den samme pakninga flere ganger.

Ellers er det vel ikke noe spesielt annet å gjøre enn å desinfisere det som kan desinfiseres, og unngå at gjæren blir stående utildekka? Men det har du vel sikkert tenkt sjøl;).

Påvirker Antioxin i mesk ph eller andre mineraltilsetninger? Prøver i mesk for første gang nå
I Brewfather ser det ikke ut som det påvirker mengde av andre tilsetninger...

Ser ut som ph ble litt høyere enn forventet, men det er sikkert min skyld :)
Trur jeg ville stole mer på deg enn på hukommelsen min:p.

Nja, forresten. Hukommelsen er kanskje OK. Det var visst dette jeg hadde lest: http://forum.germanbrewing.net/viewtopic.php?t=641#p7805 Her er det et par stykker som opplever lavere pH.

Nå driver ikke jeg og beregner pH, jeg har en sånn ganske god omtrentlig følelse for hva som trengs. Så da jeg brukte det, ville jeg antakelig ikke lagt merke til at jeg fikk litt lavere pH.

Hvis jeg fukter maltet før kverning, går det da greit å kverne en dag eller to før brygging?
Jeg er ikke enig med @Holmentoppen der. Det er en ganske liten mengde vann vi snakker om (1 dl fordelt på 5 kg).

Kai Troester sier det samme: "Can conditioned malt be crushed the night before brewing?: Yes it can. The added moisture is not enough to cause spoilage." (https://braukaiser.com/wiki/index.php/Malt_Conditioning)

Jeg fukter alltid maltet før kverning, men har ikke prøvd å la det ligge. Men det virker på ingen måte fuktig - eller fuktigere enn tørrkverna malt - så jeg hadde altså ikke hatt betenkeligheter med å lagre det.

Jeg er ikke enig med @Holmentoppen der. Det er en ganske liten mengde vann vi snakker om (1 dl fordelt på 5 kg).

Kai Troester sier det samme: "Can conditioned malt be crushed the night before brewing?: Yes it can. The added moisture is not enough to cause spoilage." (https://braukaiser.com/wiki/index.php/Malt_Conditioning)

Jeg fukter alltid maltet før kverning, men har ikke prøvd å la det ligge. Men det virker på ingen måte fuktig - eller fuktigere enn tørrkverna malt - så jeg hadde altså ikke hatt betenkeligheter med å lagre det.
Jeg fukter ikke maltet, så har skal ikke være påståelig.

Men en kjapp risiko/nytte analyse viser at en betydelig risiko (ødelagt malt) satt opp mot en minimal nytte (mindre støv) borger for at man ikke bør ta sjansen (selv om risikoen vurderes som lav) ;) Ja, jeg kommer fra en famile av forsikringsfolk.

Tilbake
Topp