Tråden for dumme spørsmål.

Min første NEIPA ble tappet på fat for 1 måned siden, og har begynt å oksidert. Er det for dårlig purging som er årsaken? Den ble tappet rett fra en trykksatt Apollo gjæringskar. Overførte ikke med mottrykk, men lot sikkerhetsventilen i corneliusfatet stå åpen.
 
Min første NEIPA ble tappet på fat for 1 måned siden, og har begynt å oksidert. Er det for dårlig purging som er årsaken? Den ble tappet rett fra en trykksatt Apollo gjæringskar. Overførte ikke med mottrykk, men lot sikkerhetsventilen i corneliusfatet stå åpen.
Hvis du bare purget fatet er nok det forklaringen. Det beste er å fylle fatet med starsan og så presse denne ut med CO2. Så overføre med trykk hvor du gjerne kan bruke sikkerhetsventilen til fatet som spunding valve
 
Noen som har erfaring med dette

Funker det? Hvor effektivt er det uten vifte?
I følge BYO kan du holde temperaturen 5 -8 grader under "ambient". Det høres jo ikke så værst ut
Hvis jeg plasserer karet i dusjen kan jeg i tillegg dusje t-shorta med kaldt vann innimellom ved behov
Det funker, i teori.. Vanskelig å trekke ut noen tall på det siden det er ambient, og ikke i et lukket system.. hvor parameterne er like, for å se forskjell..

Enkleste i steden for å drive å styre med det er vel å finne en gjær som fikser temperaturen. Og så får du dusjet og..
 
Det funker, i teori.. Vanskelig å trekke ut noen tall på det siden det er ambient, og ikke i et lukket system.. hvor parameterne er like, for å se forskjell..

Enkleste i steden for å drive å styre med det er vel å finne en gjær som fikser temperaturen. Og så får du dusjet og..

Jeg klarer meg fint uten å dusje mens det stormgjærer :p
 
Jeg har et par øl nå som jeg ikke helt fornøyd med en Barley Wine og to Belgiske, Tripel/blond som jeg ønsker å eksperimentere litt med i sommer
Kirsebær, eik, brett /surøl
Siden jeg er fersk på det med surøl. Hva er nå beste metoden med det ølet jeg har?
 
Ok, skal væe først til å si dette ikke er ett dumt spørsmål, men likevel velger jeg denne tråden.

Har en pose Saisongjær fra Bootleg Biology: The Mad Fermentationist Saison Blend. Har mer en nok (for sommeren) av D'erpe Mere klona og ser etter annen type saison. Har innkommende WLP 565 så er dekket for evt forsøk på Tank7 eller Brett Saison. Noen som har godt forslag til humling av Saison gitt denne gjær fra Bootleg Biology?
 
Jeg har et par øl nå som jeg ikke helt fornøyd med en Barley Wine og to Belgiske, Tripel/blond som jeg ønsker å eksperimentere litt med i sommer
Kirsebær, eik, brett /surøl
Siden jeg er fersk på det med surøl. Hva er nå beste metoden med det ølet jeg har?
Hvor tørr vil du ha den?
Har du humlet endel kan det være at det er bedre å satse på å tilsette laktol for syrlighet. Ellers; anbefaler brett. Min favoritt er Roeselaire, men skal teste noen Omega varianter nå. Suburban brett funker med kirsebær. Dra på selvplukk, bruk MYE bær. 30%. Knus bæra etter ett starsan bad. Skal du ha kriek-smaken, (dvs marsipan), trenger du godt med tid. Ev kan du forsøke å knuse noen av steinene, så du raskere får tilgang på blåsyra. Og kirsebær har mye syrlighet.
En Barley Wine kan nok ha mye mat til Brett’en, men kanskje for bitter? IBUene tar knekken på laktobaseluskene. Og surt funker ikke smaksmessig med bitter.

Går jo ann å kjøre kun Brett, og droppe surølaspektet. Brett har det jo med å rydde opp og transformere smaker. Og bitterhet er da ikke noen issue.
 
Sist redigert:
Litt av problemet med denne Barley Winen er at den mangler bitterhet
Jeg tror ikke at jeg vil ha den for tørr, vil gjerne bevare litt av sødmen fra BW og kirsebær

Høres ut som Suburban Brett er hva jeg bør prøve
 
Sist redigert:
Kan jeg bare blande alt i hop; øl, gjær/bakterier, eikechips og bær å bare la det stå til jeg flasker?
Hvor lenge? Er helt grønn her

Og hvor mye gjær/bakterier bruker jeg? Innbiller meg jeg ikke trenger så mye som "normal" primærgjæring
 
Kan jeg bare blande alt i hop; øl, gjær/bakterier, eikechips og bær å bare la det stå til jeg flasker?
Hvor lenge? Er helt grønn her

Og hvor mye gjær/bakterier bruker jeg? Innbiller meg jeg ikke trenger så mye som "normal" primærgjæring
Hva har du å gjære i? Har du en brukt gjæringsbøtte, er denne fin, men denne vil i så fall måtte dedikeres til vill/sur-øl. Ellers har Jula noen fine 15l bøtter med lokk. Jeg bruker også 5l vannkanner til småbatcher, slike som det selges vann på, på feks Rema1000, ("Bare Vann"). Fordelen med disse er at de ikke slipper inn mye luft, (i motsetning til plast gjæringsbøtter, el. tlsv. kanner med "uklar" plast, som slipper gjennom noe mer luft).
Effekten av at øl'et får luft er at gjæren blir litt mer aktiv, men samtidig dannes det mer eddiksyre - som jo er ønskelig i en begrenset grad. Så man kan styre modningen til en hvis grad - starte den i gjæringsbøtte, la dette stå noen mnd, eller opp til ett år, så testsmake. Vil man lagre lenger, kan man tappe på 5l kanne. Eller flaske det.

Jeg ville kanskje kula'n med eikechipsene, men hvis du vil ha med litt eik, tenk på det som tørrhumle i forhold til mengde, dog endel mer tid. Noen uker er ofte anbefalt. Jeg bruker tønner, så jeg har ikke kjempemye erfaring med chips, men her er mine tips:
- Bruke lyse chips for "lettere" vanilje-preg. Mørkere (kraftigere roast) passer til mørkere bær. Medium roast er nok fint med kirsebær.
- Bruk en humlepose, og legg i noe tungt. Bind den sammen med en hyssing, med lang tamp. Da synker den til bunn, (og du slipper at det vokser skorpe (pellicle) på posen). Du kan "ankre" snora i proppen til gjæringslåsen. Da er det lettere å løfte ut posen etter noen uker.

Mitt forslag er:
1) Kjøp en pose Suburban Brett til Blond'en, og kjør på 4-5kg kirsebær pr. 10l øl. Kirsebær, ikke moreller. Du kan godt blande alt sammen, men det er mer trad å blande Brett'en oppi først, la den jobbe noen mnd, og så kjøre oppi bæra. Knus, eller sprekk bæra først, (klem på dem så de sprekker lett - da får gjæren lettere tak på innholdet). Lar du dette stå riktig lenge, vil det meste spises opp, (etter noen år vil selv steinene tæres bort - det er da man får den klassiske marsipansmaken du kjenner på en Kriek).
2) Kjør en pose Brett Claus på Barley Wine'n. Dette er jo den engelske villgjæren, som infiserte det meste av engelsk øl i gamle dager. Da får du en 'ekte' old-school Barley Wine. Den produserer tropiske smaker (ananas osv), og kan passe fint. De fleste variantene av denne, (feks White Labs) er uten lactobacillus, så det blir ikke noen surhet, men den vil rundes av og du får ett fruktig preg. Tror jeg ville vært forsiktig med eik på denne, men litt lys roast kan nok funke. Selv om det ikke "trengs", (i England brukte man div stoffer på innsiden av eiketønnene for å redusere oksydering og eikesmak, så eik er ikke typisk engelsk).

Vær tålmodig. La det stå endel mnd får du åpner. Det vil danne seg en skorpe (pellicle) - det betyr bare at gjæren jobber, og det beskytter mot oksygen. Invester i en vintyv, og trekk av litt øl, (ikke ødelegge skorpa for mye, bare lag ett lite hull). Smak på hvordan den ligger an. Trenger den mer karakter (Brett)? Mer tid. Eller syrlighet? Mer tid. Eller kan den tappes? Kan være smart å tappe på champagneflasker, de tåler jo mer trykk. Den vil jo fortsette å utvikle seg, og kan fortsatt danne trykk. Ellers er det med karbonering som det er med annet øl. Er den tørr tåler den høy karbonering, (som en saison). Man tilsetter sukker omtrent som normalt.
 
For å være i henhold til tråden, dagens dumme spørsmål: "Tåler Fermzilla Flat Bottom trykk?"

Svaret er tydeligvis "Ja / Don't try this at home" :p

32psi = 2,2bar :eek:

Legger denne her å gi @Finn Berger litt å fundere på ;)

Vis vedlegget 57468
Ikke overraska. Jeg har jo tenkt tanken, men aldri tenkt å teste den:).

De sier jo også at man ikke skal bære dunken med håndtaket når den er fylt, men det gjør jeg hele tida - riktig nok med en hjemmelaga "klave" - og det har gått bra så langt. Og hva er vitsen med håndtaket om man ikke skal kunne bære dunken med innhold? At de selger håndtaket til tross for advarselen, er dobbeltkommunikasjon. Poenget er vel å gardere seg mot eventuelle søksmål om det faktisk skulle gå galt.
 
Tilbake
Topp