Holmentoppen
Norbrygg-medlem
Gå inn på din Kontodetaljer/Brukerkonto/BokmerkerHvis en vil finne igjenn et innlegg ved å trykke på bokmerkeknappen over. Hvor finner igjenn det bokmerket?
Spørr for en venn......
Gå inn på din Kontodetaljer/Brukerkonto/BokmerkerHvis en vil finne igjenn et innlegg ved å trykke på bokmerkeknappen over. Hvor finner igjenn det bokmerket?
Spørr for en venn......
Aprikosen er på lager igjen hos Brewshop nåTenker mer på moden frukt enn frisk frukt når jeg tenker fersken. Bestilte 2 flasker av den Mangrove Jack essensen, får prøve meg litt fram der rett og slett. Sikkert lurt å split batche.
Se der ja.Gå inn på din Kontodetaljer/Brukerkonto/Bokmerker
Hvis du bare purget fatet er nok det forklaringen. Det beste er å fylle fatet med starsan og så presse denne ut med CO2. Så overføre med trykk hvor du gjerne kan bruke sikkerhetsventilen til fatet som spunding valveMin første NEIPA ble tappet på fat for 1 måned siden, og har begynt å oksidert. Er det for dårlig purging som er årsaken? Den ble tappet rett fra en trykksatt Apollo gjæringskar. Overførte ikke med mottrykk, men lot sikkerhetsventilen i corneliusfatet stå åpen.
Hvor mange fat holder en sodastream flaske til kun for tapping?
Det funker, i teori.. Vanskelig å trekke ut noen tall på det siden det er ambient, og ikke i et lukket system.. hvor parameterne er like, for å se forskjell..Noen som har erfaring med dette
Funker det? Hvor effektivt er det uten vifte?
I følge BYO kan du holde temperaturen 5 -8 grader under "ambient". Det høres jo ikke så værst ut
Hvis jeg plasserer karet i dusjen kan jeg i tillegg dusje t-shorta med kaldt vann innimellom ved behov
Controlling Fermentation Temperature - Brew Your Own
Controlling the temperature of your fermentations is one of the best ways to improve the quality of your beers; we’ll show you how — from low-tech tricks to high-tech equipment.byo.com
Det funker, i teori.. Vanskelig å trekke ut noen tall på det siden det er ambient, og ikke i et lukket system.. hvor parameterne er like, for å se forskjell..
Enkleste i steden for å drive å styre med det er vel å finne en gjær som fikser temperaturen. Og så får du dusjet og..
Hvem trenger vel personlig hygiene når man har øl?Jeg klarer meg fint uten å dusje mens det stormgjærer
Hvor tørr vil du ha den?Jeg har et par øl nå som jeg ikke helt fornøyd med en Barley Wine og to Belgiske, Tripel/blond som jeg ønsker å eksperimentere litt med i sommer
Kirsebær, eik, brett /surøl
Siden jeg er fersk på det med surøl. Hva er nå beste metoden med det ølet jeg har?
Hva har du å gjære i? Har du en brukt gjæringsbøtte, er denne fin, men denne vil i så fall måtte dedikeres til vill/sur-øl. Ellers har Jula noen fine 15l bøtter med lokk. Jeg bruker også 5l vannkanner til småbatcher, slike som det selges vann på, på feks Rema1000, ("Bare Vann"). Fordelen med disse er at de ikke slipper inn mye luft, (i motsetning til plast gjæringsbøtter, el. tlsv. kanner med "uklar" plast, som slipper gjennom noe mer luft).Kan jeg bare blande alt i hop; øl, gjær/bakterier, eikechips og bær å bare la det stå til jeg flasker?
Hvor lenge? Er helt grønn her
Og hvor mye gjær/bakterier bruker jeg? Innbiller meg jeg ikke trenger så mye som "normal" primærgjæring
Ikke overraska. Jeg har jo tenkt tanken, men aldri tenkt å teste den.For å være i henhold til tråden, dagens dumme spørsmål: "Tåler Fermzilla Flat Bottom trykk?"
Svaret er tydeligvis "Ja / Don't try this at home"
32psi = 2,2bar
Legger denne her å gi @Finn Berger litt å fundere på
Vis vedlegget 57468